Paul-Staffanstorp
Blir ju betydligt bättre hål av ett vanligt borr i lättbetong...då betongborren oftast sliter sönder för mycket.

Dock förstår jag inte vad problemet med lättbetongskruvar är...
Jag hänger hela köksinredningar med dessa och det är klart det som drar bäst...

Paul-Staffanstorp skrev:
...Dock förstår jag inte vad problemet med lättbetongskruvar är...
Har försökt hitta data på deras hållfasthet. Vore mycket intressant att hitta sådana data. Skrivs ibland för "lätta ifästningar". Enda skruven jag vet som ofta yttryckligen anges att man inte får dra den för hårt, och att man måste prova sig fram för att se hur hårt den kan dras.

Om man kan hitta data på deras draghållfasthet (drag) och den är i klass med plugg, då skall jag sluta tvivla.

--- Mats ---

ClasseClas
ClasseClas skrev:
Kolla på Essve lättbetongskruv och dess egenskaper, [länk]

Jag har använt den för att montera 28x70 läkt i lecablock och skruven biter fantastiskt bra.
Tack, suveränt. Som alltid lite svårt att jämföra, men från sidan du gav mig ser jag att en lättbetongskruv från Essve monterad 80 mm djupt i lättbetong klarar 70 kilo (700 Newton är specat). En Fischer universalplugg i lätbetong med samma skruvdiameter mn 60 mm djupt klarar 270 kilo (2700 Newton är specat). Dessa är inte från samma test, eller enligt en given standard, så de visar inte jämförbara värden.

Dock får de mig att misstänksamt fortsätta peferera plugg.

--- Mats ---

Annars kanske det funkar med en 9 mm Smith & Wesson?

Snurre skrev:
Om jag minns de gamla filmerna rätt gör den ofta genomgående hål, vilket nog inte är lämpligt här.

--- Mats ---

Mollyplugg då? :-)

Snurre skrev:
AAAH, Smith & Wesson. Av någon kostig anledning får det mig att tänka på bultpistol.:wow:

Används bultpistol nu för tiden?? Gamla minnen dyker upp från min barndoms byggarbetsplatser där gubbarna laddade sina pistoler med stora 9mm patroner utan kula. Krutröken låg tät... Det var tider. :P

Bultpistoler används definitivt. Gunnebo och Hilti är märken jag sett på diverse byggen.

Paul-Staffanstorp skrev:
Dock förstår jag inte vad problemet med lättbetongskruvar är...
Jag hänger hela köksinredningar med dessa och det är klart det som drar bäst...
Problemet var att jag inte hade dom hemma. Men nu är det klart, kortare tid än att åka in på Bauhaus och bli besviken.

Receptet: 9 mm snabbstålsborr, 10 mm helt vanliga nylonplugg (Biltema), 6 mm Heco härdad träskruv. Drog som tusan, sitter som berget. Mollys värdelösa pluggar: stay away! Håller inte för att gängas in i lättbetong. Men, Molly ägs ju av Black and Decker, så det är väl som med andra saker därifrån: dubbelt så dyrt som Biltema och hälften så bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.