Verktyg & Maskiner
End: Nu har jag öppnat och kunde konstatera att det är bara att glömma idén. Kabeln är ingjuten. Får väl skaffa reparationssatsen som länkats ovan istället. När jag klippt av denna kabel och ersatt plug-it delen med reparationssatsen så kommer jag att skära bort gjutna delen för att se om det är möjligt att mixtra men jag tvivlar på att det kan göras på ett sätt att det blir säkert
magnu: Jag skrev lite grand i mikaels testrapport om hur jag tror instrumentet fungerar. Utgående från det, så är det väl bara kraftiga vibrationer och chock som kan påverka noggrannheten
Larsa: Nej har inte blivit ngn ännu. Den var slut på närmaste Julabutiken....
SnickareHobb: Så här ser svarven och stativet ut idag: [bild] Efter att bilden togs har jag fäst den med fyra franska träskruvar.
dvraptorone: Jag är ute efter en liten inverter som fixar åtminstone 50 meter skarvsladd (bör även tåla elverk) och hög intermittens vid 120A, max 4000:- ink moms hade jag tänkt mig. Har fastnat för Migatronic delta 160e, verkar prisvärd för strax under 4000:-, men jag har inte lyckats hitta några uppgifter på hur stor spänningsvariation den klarar. Nya Migatronic Focus stick 160e är försedd
mrVoodoo: Jag har liknande problem, och det går inte att ställa start/stop individuellt på min tryckströmbrytare heller. Men det borde väl vara en smal sak att byta, någon som vet om t.ex. biltemas brytare går att justera i "bägge ändar" ? Det är ju en relativt billig lösning för att komma runt problemet, men vill inte köpa en och inse att jag står där med en av samma sort/princip som jag
Tjacko: Bättre sent än aldrig, tack för svaren! Jag får nog lov att försöka blunda för priset och investera i en Felder. Även om det är höstrea på den nu så kommer den ju bli nästan 10 kkr dyrare än Lunan. Vilket såklart är vansinnigt på min hobbynivå och tid som spenderas i snickeriet. Men min allergi mot skräpkvalitet så kommer jag troligen ångra mig med Lunan. Nu ska jag bara
Nimajneb: Ersätt tavlan med hyllor där du tex kan ha Plastbackar med prylar. Verktygen sväljer en stor verktygsvagn tex FatMax med råge. Det finns en tråd som inte är så gammal som behandlar exakt detta. Skrolla ner någon sida så hittar du.
Patrick E: Kör med såg, borr och stämjärn först. Gör urtaget lite mindre än det slutliga måttet. Kör kanterna som kommer att synas med en fräs. Ev kvarvarande "flis" däremellan får du ta med stämjärn.
FredrikR: Jag lånade en Biltema då jag slutförde mitt garageprojekt (och min Hitachi gaspicka spruckit), och den funkade över förväntan, så jag tror du blir nöjd om du satsar på en märkes. Jag skulle inte tvekat på varesig, Bosch, Makita, Hitachi eller Senco (om det inte dyker upp nå illavarslande trådar vid en snabbgoogling). :)
zam: I helgen hämtade jag en sj i Uddevalla, vad jag kunde se fanns det ytterligare en kvar. Sent from my GT-I9000 using Byggahus
peter_strand: @ Nimajneb: DC18SD laddar ett 3.0Ah batteri på 60 min. 1.3Ah batteri laddas på 30 min.
clain: [citat] Läs mitt inlägg här: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/145502-makita-gn900se-7-2v-gas-spikpistol-8.html#post1603720 Det var några år sedan jag köpte min, men hör du med dem som jag skriver där så borde du kunna få svar..
joflopp: Nu är väl Pela inte en tillverkare utan mer Verktygsbodens branding av produkter de köper in från olika tillverkare. Jag har inte testat tillräckligt mycket Pela-prylar, men ultraljudstvätten som jag har verkar gedigen och uppfyller mina förväntningar.
A-Man_08: Kolla med sifvert skruv. http://www.sifvert-skruv.se/sv/ Det är en specialbutik som bara säljert skruv och fästelement på lösvikt. Är det typ något sådant ? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Kappskruv-87792/
flaektrem: Om nån är sugen på GST 90 E så köp från toolab, då ingår 25pack med blad för 1295:- inkl frakt. Det slår inte ens tyskarna eller engelsmännen. Jag beställde en idag :)
raveper: Kanske är bra om man låter kretskortet ligga utan batteri ett tag så det inte blir någon kortis när man tvättar av det isåfall. Ska göra ett test när tid finnes iaf.
snickarboden: Där har de det mesta ja, den rekommenderas helhjärtat! Glöm inte skyddsglasen bara och inga långa ärmar på kläderna. Daniel>Kan du klistra den länken? /Kent
Bergabo: Har beställt Axminsters lyft, förlängare med olika spännhylsor (och en del annat...). Lyften är restnoterad, kommer inom någon vecka. Någon som har erfarenhet av eller åsikter om lyften i kombination med GOF 1600 CE? Bosse
Martin_B: [citat] Javisst. Försökte förklara samma sak för honom och visade spikarna i jämförelse,... men enveten är han :D Kanske om jag kan visa en paragraf eller något sådant, så ger han sig till slut :D
bonnier: Optimerahandlaren har fortfarande kvar sitt erbjudande, och jag har fortfarannde inte slagit till. Kan nog bli på K-rauta kanske, för där har jag lite rabattcheckar att lösa in, 350 pix eller så. Anledningen till att jag drar på det är att jag velar om jag ska ha en sänksåg eller inte, fast jag behöver egentligen båda delarna...den gamla cirkelsågen börjar kännas färdig för
vojma: En sån här har jag - 200:-! http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-quick-support-prod362771/
snickarboden: Och jag har en billig dyckertpicka som funkar utmärkt utan fula märken. Se om du kan prova den i butiken på en bit furu. /Kent
geschwint: Köp ett Jula/Bauhaus/Classe kit också... Behövs för fulfräsning eller där man riskerar att klegga ner eller trasa sönder ett bra stål. Eller bara om man vill testa runt lite med tanke på att du inte äger en fräs ännu
corre: Förfallet började väl någongång runt mitten på 90talet, när man genomförde förvärvet av ELU och slog ihop Dewalt som man ägt sen 60talet med ELU, och focuserade B&D mot Hem och SemiProffs. http://www.blackdecker.se/about/product/ http://en.wikipedia.org/wiki/DeWalt In 1992, Black & Decker started a major effort to rebrand its professional quality and high-end power tools to DeWalt.
A-Man_08: När kvaliten är sämre än priset. Har köpt en del lågbudgetverktyg genom åren, oftast då det bara ska användas en gång eller 2. Minns i min ungdoms glada dagar när jag å farsan skulle byta bromsar och de hade satt dem med en stjärnskruv. Vi rundade förståss skruvhuvudet då den rostat fast vi åkte till Obs och köpte en slagmejsel. Pang! på första slaget så flög det dankar
fhjulfor: Vad tror ni om denna modell? http://www.fraeser-handel.de/schubladen-verleimfraeser-p-230.html Den funkar väl för material som är 18 mm tjock?
Tor H: Förtydligade... Är denna såg ett bra köp för ca 800? Ca 6 år gammal i (vad jag tror) gott skick.
Kevin: Dom menar nog "torrpåsen" tror jag. Var aktsam om eventuella HEPA-filter innan du suger vått bara. Se till att plocka ut dom först och använd speciellt avsett våtsugsfilter om det finns något sådant. =)