8 188 läst ·
29 svar
8k läst
29 svar
Var brister billiga verktyg?
Du har helt rätt att även ett billigt verktyg kan vara rätt köp. Men tråden är snarare tänkt om jag tolkar det rätt att peka ut de punkter som gör ett billigt verktyg dåligt.Qkeeper skrev:Billiga eller dyra maskiner, man ska köpa den maskinen som är i den prisgruppen för vilken kvalité man behöver. En som kanske ska använda sticksågen 1 gång om året och ha skruvdragaren till att sätta upp tavlor med en gång om året har ju faktiskt sina maskiner länge även om det inte är någon större kvalité.
Haha farsan har exakt likadana mejslar som också kommer från Biltema i Linköping och även dessa håller mycket bra... Jag fick dock själv en uppsättning mejslar därifrån när jag flyttade hemifrån och PH-mejslarna passar inget vidare i skruvspårenmycke_nu skrev:
Billiga sticksågar har dålig bladstyrning och i kombination med dåliga blad får man snitt som lutar. Ny sticksåg står på min inköpslista 
Billiga geringssågar sågar inte vinkeln man har ställt in och glappar dessutom.
Billiga geringssågar sågar inte vinkeln man har ställt in och glappar dessutom.
Du kan vara tryggt förvissad om att kopiorna du avser håller betydligt sämre kvalitet än de märken som säljs under eget namn...de förfalskade Makitorna, DeWalt etc är ihop-plockade av kriminella individer i avsikt att få produkterna att se ut som de riktiga grejerna.. sen består "råmaterialet" till kopiorna av lågprismärken som görs om..ja, du kan ju tänka dig själv. Jag köper hellre en hederlig skitpryl billigt än att sponsra kriminella med stora pengar för ännu sämre prylar...kysan skrev:
Sök lite på "Counterfeit chain saws" så får du en bra uppfattning om hur farliga de där grejerna är...
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Även ett så enkelt verktyg som en lövsåg skiljer av någon outgrundlig anledning.
För några år sedan skulle jag gera taklister, hålkäl. Läste en instruktion på nätet (länkad härifrån byggahus) om att man i innerhörn skall låta den ena listen gå ända in till väggen utan att gersåga den. Sedan gerar man den andra, och sågar bort överflödet med en lövsåg (alltså vanlig manuell med båge och handtag). Jag åkte till Jula och handlade en lövsåg.
De hade två modeller, dels en Bacho för 130 kr. Dels en kina version för 29kr. De var exakt likadana, Jag köpte den billiga,
När man sågar listen med den så skall man följa hörnet som uppstår vid gersågningen. Det var helt hopplöst med den sågen, jag höll på i en kvart och försökte såga, och det blev ojämnt och fult. Åkte och köpte Bacho sågen, kände mig som en idiot. Det kan ju inte bli bättre de är likadana.
Med bachon gick det på typ en minut att såga, den följer nästan inuitivt linjen.
De var likadana men Kinavarianten var lite slappare i bågen, kanske annan stålkvalitet, bladet blir bättre spänt i Bachon. Jag provade att byta blad mellan dem, men bachon sågade lika bra med kinabladet.
För några år sedan skulle jag gera taklister, hålkäl. Läste en instruktion på nätet (länkad härifrån byggahus) om att man i innerhörn skall låta den ena listen gå ända in till väggen utan att gersåga den. Sedan gerar man den andra, och sågar bort överflödet med en lövsåg (alltså vanlig manuell med båge och handtag). Jag åkte till Jula och handlade en lövsåg.
De hade två modeller, dels en Bacho för 130 kr. Dels en kina version för 29kr. De var exakt likadana, Jag köpte den billiga,
När man sågar listen med den så skall man följa hörnet som uppstår vid gersågningen. Det var helt hopplöst med den sågen, jag höll på i en kvart och försökte såga, och det blev ojämnt och fult. Åkte och köpte Bacho sågen, kände mig som en idiot. Det kan ju inte bli bättre de är likadana.
Med bachon gick det på typ en minut att såga, den följer nästan inuitivt linjen.
De var likadana men Kinavarianten var lite slappare i bågen, kanske annan stålkvalitet, bladet blir bättre spänt i Bachon. Jag provade att byta blad mellan dem, men bachon sågade lika bra med kinabladet.
Produkter som diskuteras: "gera taklister"
Listjiggen
Såga taklisten rättvänd, som den sitter i taket
249 kr inkl moms
Läs mer
Är det denna ni menar?
http://hvilaro.blogspot.se/2008/07/gering-taklist.html
http://hvilaro.blogspot.se/2008/07/gering-taklist.html
Ett aktuellt ämne (för mig och förmodligen en del andra) är var billiga snöslungor brister.
Jag har gjort lite efterforskningar och kommit fram till några saker som billiga slungor ibland har:
* Kinamotorer kan vara dåliga, men det är inte säkert. Dvs, man vet inte riktigt vad man får.
* Briggs & Stratton har kritiserats för att ha förgasare i plast medans en del säger att de är bättre än de billiga i metall. De är billiga iaf.
* Tunnare plåt. Sämre stadga i maskinen.
* Svårt att hitta serviceställe.
* Plast vs aluminiumdelar vs gjutjärn i vissa delar. Proffsmaskinerna verkar ha gjutjärn.
* Osäker historia. Hur länge brukar de hålla?
* Utkast i plast (toro). Är det bra? Jag är skeptisk, men jag har å andra sidan ingen praktisk erfarenhet av dessa.
* Impeller (svenskt ord?) i plast (toro och säkert fler).
Ni får gärna fylla på..
Jag har gjort lite efterforskningar och kommit fram till några saker som billiga slungor ibland har:
* Kinamotorer kan vara dåliga, men det är inte säkert. Dvs, man vet inte riktigt vad man får.
* Briggs & Stratton har kritiserats för att ha förgasare i plast medans en del säger att de är bättre än de billiga i metall. De är billiga iaf.
* Tunnare plåt. Sämre stadga i maskinen.
* Svårt att hitta serviceställe.
* Plast vs aluminiumdelar vs gjutjärn i vissa delar. Proffsmaskinerna verkar ha gjutjärn.
* Osäker historia. Hur länge brukar de hålla?
* Utkast i plast (toro). Är det bra? Jag är skeptisk, men jag har å andra sidan ingen praktisk erfarenhet av dessa.
* Impeller (svenskt ord?) i plast (toro och säkert fler).
Ni får gärna fylla på..
Impeller=impeller på svenska också 
Kan säkert vara den länken dock förstod jag inte riktigt varför man skulle göra på det viset... Ska läsa det igen för jag var ganska trött när jag läste igenom det sist
Kan säkert vara den länken dock förstod jag inte riktigt varför man skulle göra på det viset... Ska läsa det igen för jag var ganska trött när jag läste igenom det sist
För måånga år sedan då jag var som mest aktiv här på forumet så gjorde jag ett par ytterst ovetenskapliga men roliga tester, ni kan säkert hitta dem om ni söker. En kina-sticksåg samt en Biltema tigersåg... och resultatet var nedslående men från min sida väntat.
Båda var direkt livsfarliga vid användning och gick snabbt till återvinningen. Sticksågen var en tung o klumpig limpa. Sågbladet skruvas fast men satt inte fast. Insexnyckeln var av nåt blötjärn. Sladden var av äkta hårdplast som blir stenhård i temp under 5+ eller så, och kort var den. Sådan obalans i sågen så det var omöjligt att såga rakt med den. Skulle *inte* vilja såga med en hand med sågen dold under en skiva... Kan tillägga att den lät som ett tröskverk.
Tigersågen... Tja, den skakade och gick otroligt ojämnt, hoppade ibland till okontrollerat då man drog på gasen. Samma där med skruv för bladet. Plastsladd samt en tveksam doft och oljig känsla i det "gummerade" handtaget, skulle inte ta i den utan handskar... And the story continues... Väskan, av tveksam plast, rymde knappt sågen, absolut inte såg med ett blad monterat. Ett helt äventyr att få ner den *med* sladden.
Båda hade en rätt generös garanti och här kommer en annan skillnad mellan kina-verktyg och proffsverktyg: vissa butiker säger "vi ger 5 års garanti"?! Allt det betyder är att du får under 5 år åka fantastiskt många gånger till samma butik för att byta ut till ett nytt verktyg så att efter att ha bytt många gånger så kanske det visar sig att proffsverktyget kanske inte var så dyrt ändå.
Har för mig att någon i sin info har texten: Köp billigt, gråt många gånger, köp dyrt, gråt en gång.
Slutsatsen blev att jag fortfarande bara lägger pengar på erkänt bra verktyg för att slippa fundera om den kommer att fungera i morrn eller inte eller då jag behöver den som mest. Det tråkiga med det är att jag har ännu så länge oftast köpt ett nytt verktyg endast en gång, har låg omsättning på dem. Vissa verktyg vill man ha flera olika storlekar av, ex överhandsfräs, andra vill man komplettera, som min Makita såglimpa, helt underbar. Marknadens minsta vibrationer, men jag saknade fiffiga funktioner så det fick bli en sticksåg till. Men Makitan är kvar, skulle aldrig göra mig av med den. Den nya sticksågen vibrerar helt klart mer...
Båda var direkt livsfarliga vid användning och gick snabbt till återvinningen. Sticksågen var en tung o klumpig limpa. Sågbladet skruvas fast men satt inte fast. Insexnyckeln var av nåt blötjärn. Sladden var av äkta hårdplast som blir stenhård i temp under 5+ eller så, och kort var den. Sådan obalans i sågen så det var omöjligt att såga rakt med den. Skulle *inte* vilja såga med en hand med sågen dold under en skiva... Kan tillägga att den lät som ett tröskverk.
Tigersågen... Tja, den skakade och gick otroligt ojämnt, hoppade ibland till okontrollerat då man drog på gasen. Samma där med skruv för bladet. Plastsladd samt en tveksam doft och oljig känsla i det "gummerade" handtaget, skulle inte ta i den utan handskar... And the story continues... Väskan, av tveksam plast, rymde knappt sågen, absolut inte såg med ett blad monterat. Ett helt äventyr att få ner den *med* sladden.
Båda hade en rätt generös garanti och här kommer en annan skillnad mellan kina-verktyg och proffsverktyg: vissa butiker säger "vi ger 5 års garanti"?! Allt det betyder är att du får under 5 år åka fantastiskt många gånger till samma butik för att byta ut till ett nytt verktyg så att efter att ha bytt många gånger så kanske det visar sig att proffsverktyget kanske inte var så dyrt ändå.
Har för mig att någon i sin info har texten: Köp billigt, gråt många gånger, köp dyrt, gråt en gång.
Slutsatsen blev att jag fortfarande bara lägger pengar på erkänt bra verktyg för att slippa fundera om den kommer att fungera i morrn eller inte eller då jag behöver den som mest. Det tråkiga med det är att jag har ännu så länge oftast köpt ett nytt verktyg endast en gång, har låg omsättning på dem. Vissa verktyg vill man ha flera olika storlekar av, ex överhandsfräs, andra vill man komplettera, som min Makita såglimpa, helt underbar. Marknadens minsta vibrationer, men jag saknade fiffiga funktioner så det fick bli en sticksåg till. Men Makitan är kvar, skulle aldrig göra mig av med den. Den nya sticksågen vibrerar helt klart mer...
När kvaliten är sämre än priset.
Har köpt en del lågbudgetverktyg genom åren, oftast då det bara ska användas en gång eller 2.
Minns i min ungdoms glada dagar när jag å farsan skulle byta bromsar och de hade satt dem med en stjärnskruv.
Vi rundade förståss skruvhuvudet då den rostat fast vi åkte till Obs och köpte en slagmejsel.
Pang! på första slaget så flög det dankar från mejsel, bara skrapa ihop i en påse och åka tillbaka.
Det måste ha varit ett måndagsex.
Borrstål, gängtappar svinpittar etc köper jag inte det billigaste billigaste av då det kan löna sig att lägga den där 100ringen extra.
Har köpt en del lågbudgetverktyg genom åren, oftast då det bara ska användas en gång eller 2.
Minns i min ungdoms glada dagar när jag å farsan skulle byta bromsar och de hade satt dem med en stjärnskruv.
Vi rundade förståss skruvhuvudet då den rostat fast vi åkte till Obs och köpte en slagmejsel.
Pang! på första slaget så flög det dankar från mejsel, bara skrapa ihop i en påse och åka tillbaka.
Det måste ha varit ett måndagsex.
Borrstål, gängtappar svinpittar etc köper jag inte det billigaste billigaste av då det kan löna sig att lägga den där 100ringen extra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
