Verktyg & Maskiner
magnu: http://www.shapeways.com/ Men det finns betydligt fler. Jag har ingen erfarenhet av någon leverantör.
corre: Hilti har samma sak på sina tyngre maskiner. Jag tror Makita har det med, iaf sett bilder på LXT maskiner med nätsladd och battpacktrafo
snickarboden: Själv kör jag med klingor från biltema, de är rätt hyfsade och bra pris. /Kent
Skalman: Tack Mats för tipset. Avvaktar "gubben" som kommer till helgen. Han har sommarstuga i närheten. Nu har jag 2 chanser då:) Tack igen.
Daniel78: I Bromölla hade dom 2 i kartong och en i L-boxx (som dock stod högst upp på hyllan, uppackad av någon "kläm & känn-nisse")
geschwint: Makita 3070... Har dock en 3050 själv men den vibrerar inte mycket alls.
Jonstorp: [citat] Nu förstår jag inte, Festool, Fest00l, Fest-OOL über alles. ;)
Korvmakarn: Då tar jag och köper mig en gröning istället! Jag tror jag lägger dom andra slantarna på en bättre excenterslip istället, det borde spara både mina händer och en del timmar slipande :-) Tack för svaren!
-PC-: Kan man mäta upp hur mycket luft kompressorn ger?Tex arbetstid mellan 3-6 bar med x liter tank ger y liter/min.Eller att ett 6,3mm hål flödar x liter/min vid 6bar. Då skulle man ju kunna prova sig fram tills kompressorn står still i trycket, teoretiskt i alla fall.Man kan ju räkna fram ett ungefärligt värde genom att ta 75% av vad den teoretiskt kan ge, räknat på slag, dia och rpm. Men
Matsen: Tack för svar. Tittade till den på lunchen. Finns en skruv märkt T2 en bit ovanför H & L Får jsutera den efter jobbet för att se om det blir nån förändring. Hittade dock ingen modellbetäckning men kan konstatera att den är gammal då ingen av ortens två handlare hade passande kedjor till den.
Johan Jatko: Har själv kollat lite på båda varianterna när jag skulle köpa nu i somras, men efter att ha provat brorsans hitachi så fastnade jag för den. Båda är nog väldigt bra maskiner, att hitachin bygger bakåt stör iaf inte mig eftersom man sällan vistas bakom den när man är utomhus och jobbar. Vet inte hur det ser ut i milkwaukeen, men hitachin går att justera in så att man vet säkert
Bubblaren: [citat] Haha bra fråga. Till att börja med skulle jag bli fruktansvärt förvånad. Och nej jag hade inte slängt den. Jag vågar påstå att jag är rätt verktygstokig och kan i princip aldrig gå förbi en skyltning med verktyg utan att kolla en gång extra (fråga min hustru) men jag har aldrig sett något som jag kunde tänka mig köpa eller för den delen redan köpt dyrt någon
ennepop: [citat] Hoppades på att mitt egna exempel skulle räcka. Svärfar har aldrig köpt något verktyg som kostar så många kronor och promt sagt att det aldrig behövs. Han fick låna min Dewalt som har 10-11 år på nacken och blev fast. Så även de mest envisa kan se tjusningen i det tydligen :thumbup: /Ennepop
Anders_B: Tack för din input. Kanske är bäst att gå upp lite i pris för att inte hamna i ett läge där jag varit dumsnål i början. En fräslyft skulle såklart varit bra direkt men det får nog bli en enklare lösning först. Hur svårjobbat är det att ställa in höjden om man inte har en lyft? Antar att ratten på ena sidan är för sådana justering. TrendT11 verkar ju ha ett smidigare system
BiFuel: Fy fasen vad jag blir avundsjuk på folk som har en riktig verkstad/snickarrum hemma :)
vojma: [citat] Just det paketet fast med 3 batterier hade dom på Bygma (i Piteå) för 4995:- inkl moms för någon vecka sedan. Det är snuskigt billigt!
Ludwig: De där hjulen var i alla fall dimensionerade att ta en hel del last, täta ekrar och liten diameter med grovt trä. Klarar nog nästan vad som helst om träet är friskt.
pär h: Har man variabel så kanske man använder det någon gång ibland. Har man det inte så duger det bra det med. Pär
Mattias L.: Jag tog också ner min med Bosch-blad det jag lärde mig var att kyla med olja då gick det riktigt smidigt.
sblixten: Jag misstänker att skaftet som håller sågklingan på min gcm8s har blivit lite skevt. Eller så är det lagret som det sitter i som är trasigt. Jag har nu skruvat isär så långt jag har kunnat, men lyckas inte få loss skaftet. Hur får man loss det? 210 på bilden nedan. [bild]
Gruvberget: Posta in dem gör du enklast med denna instruktion (funkar bra oavsett hyvelmaskin med manuell postning) http://www.nysagat.se/kurser Tryck på Lektion 2 och välj filmsekvens "Hyvling H410 - Inställning av stål"
ikeo: om jag inte minns fel så är väl två flata stift en vanligt utag där nere för 220. jag har iallafall ett gäng konverterare som jag köpte för nån krona styck för att kunna ladda mobilen sist jag var nere i asien.
thomasx: Behövde byta utjämningswire på mitt boggiesläp, men när jag fick se priset på valeryds förzinkade "skräp" satte jag duktigt i halsen. 660:- för en bit wire med två M10 ändstycken. Så jag tog den gamla wiren, åkte till min båtbutik och bad dem göra en likadan i syrafast 133-trådig wire av finaste kvalisort. De skräddarsydde en till en kostnad av ett par hundringar. Så nästa
Jante: Talmeter, en 3m hultafors och tumstock följer alltid med i snickarbyxorna, "tummen" är oxå med :rolleyes: men används inte vid byggandet av två anledningar... Stickor och temperatur känslig ..... Håller med Enk, bra verktyg ÄR halva jobbet och prislappen styr tol inte funktionen. Verktyg som används ofta och får slita ont får kosta mer, tigersågen t.ex. använder jag inte rätt ofta
eran: Har den lite enklare zircon-detektorn och vart förvånad. Den hittar reglar bakom gips, gips/osb och kakel/våtrumsskiva. Köpte den på chans efter jag tappat bort min "regelskiss" som gjorde innan jag spacklade och tapetserade väggarna i nybygget.