H
Henrik W: Hej, Är det någon som har byggt fläkthus enligt Bill Pentz ritningar? Har ett 16" fläkthjul som jag tänkte bygga ett fläkthus till. Har tittat på Bills hemsida och hittar bara ritningar för 14" och 15" fläkthjul. Är det så enkelt att de går att "scala" upp dessa ritningar när man printar ut dom? Om så är fallet, hur många % ska de scalas upp? Funderar ävem om det är någon som
10 svar · 3,5k läst
Nimajneb
Nimajneb: Välkommen! Visst är det en tigersåg, om än lite klumpig och väldigt klen motor.
1 svar · 1,7k läst
bygga_bo
bygga_bo: Jag vet inte hur det ser ut på Makitan, men på Festools sänksågar sitter i varje "spännskruvarna" så att de pressar sågen in mot skenan. Om skruvarna inte är ordentligt åtdragna kan alltså sågen vandra ut från skenan. Konsekvensen av det senare kan förstås bli en ojämnt sågad gummilist, men eftersom sågen har vandrat ut från skenan går det att fixa det hela genom att dra åt
2 svar · 4,5k läst
S
sune73: Hej Jeppeknaster, Berätta hur det går med din såg! Mvh
6 svar · 6,8k läst
A
Anders_B: Tack för tipsen. Är det någon som har erfarenheter av Rutlands blå bits?
2 svar · 1,6k läst
A
AxxChild: Den finns fortf hos Axminster. Antar att dom inte tar in den nya innan alla gamla är borta.
14 svar · 6,2k läst
V
verktygsgurun: Jag har nu två batterier som gått sönder det ena har jag hunnit kasta men det är dissekering som gäller för det andra batteriet. Köpte ett "fulbatteri" på tradera för 650:- som fungerar utmärkt! Tycker priset var överkomligt.
22 svar · 22,4k läst
T
thomasx: [citat] Fasiken alltså, jag som alltid trott att trä var ett levande material ;)
11 svar · 24,3k läst
J
Jonas-F: För vanligt hemmapul med lite skruvande och borrande så räcker det med 14,4 V, ska det borras något grövre så åker 18 V borrhammaren fram, eller en sladdmaskin.
7 svar · 11,0k läst
End
End: Löste det och nu har jag äntligen plockat fram kameran. Det blev så att jag först borrade in plexiglaset och lät ett par centimeter sticka ut över golvet, d.v.s. behövde inte borra exakt och där det var trångt använde jag först en slagborr, offrade en hammarborr där jag kapade bort nästan allt och behöll typ 5 cm av toppen, först då fick maskinen plats och när jag var en bit inne
48 svar · 9,8k läst
·
T
thomasx: Till sist har jag bestämt mig för vilken sladdlös mutterdragare jag ska investera i [video=youtube;bW9tlkdt5ns]http://www.youtube.com/watch?v=bW9tlkdt5ns[/video]
0 svar · 1,1k läst
End
End: Storleken är 2,0. Jag misstänker också att det är slagginneslutningar. Annars är jag mycket noga med att få bort all slagg innan ny sträng läggs till.
8 svar · 4,5k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] OK, 25000 rpm då... [citat] Fegis. ;) Tack för snabbt svar.
2 svar · 5,8k läst
Gruvberget
Gruvberget: Det är rätt så mjuka träslag du verkar ska fräsa. Det intressanta är verktygets diameter som sagt. Se även www.tooltrust.se (Cobolt fräskatalog)
3 svar · 6,7k läst
anders07
anders07: Nej, det var bara en klinga med, 24 tänder tror jag det var. Jag köpte till en med 42 för lite under 500 spänn... Jag har bara kapat ett par spånskivor och den känns väldigt stabil. Jag har inte testat med dammsugare heller eftersom jag kapade utomhus... Mvh, ANders
13 svar · 11,1k läst
A
Anders_B: Har fått hem min Triton TRB001 idag... Men vet inte om jag vill/vågar börja plocka isär den. Tycker oftast det blir någon form av knas då. Sprängskissen på http://tritontools.com/Images/Products/media/330165_Schm.pdf kanske kan hjälpa dig? De verkar också vara rätt aktiva på deras forum så det kan ju vara ett annat alternativ. /anders
34 svar · 6,7k läst
H
hbenke: Hej Håller på och renovera källaren i huset. Har använt betongslip för väggarna och golvet nere i källaren. Nu har jag hyrt betongslip när det har behövts. Men har fortfarande en del kvar som ska slipas ner. Nu hittade jag denna sida http://www.ahelmaskiner.se/produkter/betongfras/14 när jag kollade på betongslipar. Är det någon som har hört eller har erfarenhet av dessa produkter.
0 svar · 1,7k läst
J
jomany: Här kan du säkert få hjälp och input. http://www.elektronikforumet.com/forum/viewforum.php?f=5&sid=d0b5ce78c83853f135c150df72f77292///t
8 svar · 3,1k läst
Lolle
Lolle: Det beror på hur mkt du ska blanda med den? I mina ögon är det just där det slits mkt så jag hade övervägt en billig blandare/omrörare som går att få för c 500 kr kompletterat med en vettig borrhammare som funkar för både borrning och enklare bilning. http://www.jula.se/farg-och-cementblandare-1200-w-009011 Sådana här kinamodeller finns oftast billigt någonstans typ jula, biltema,
2 svar · 957 läst
peddapedal
peddapedal: Helnöjd med en Bosch Professional 14,4V (GSR 14,4-2-LI Professional (http://www.bosch-professional.com/se/sv/ocs/verktyg/101327/24124/borrskruvdragare/gsr-14-4-2-li/)). Byggt ett garage och ett kök (tegelväggar från 30-talet) och bara behövt slagborr för ett par hål i ytterväggen av huset. Använt en DeWalt som en polare har, som visserligen känns mer robust men som också väger
8 svar · 3,0k läst
K
k_haddock: Ursäkta frågan jag förstår att den är dum men varför skall du ha en cyklon framför en cyklon???
24 svar · 5,6k läst
·
H
HenrikHuslöse: [citat] Ja, för de som har gula runda kontakter, s.k. "site transformer". Det finns ett helt sortiment av dessa "site" produkter, borrmaskiner, strålkastare, dammsugare etc som går på 110V. Även från Festool :D Ska tillägga att dessa transformatorer kan fungera bra med amerikansk utrustning men att de lika gärna kan skapa stora problem. Enda sättet att veta är att prova...
26 svar · 3,1k läst
V
verktygsgalningen: [citat] Sök på systainer på google så hittar du den som första osponsrade länken.. :D
13 svar · 1,9k läst
S
snubben11: Det blev en ny elkedjesåg mcculluck 2200 w. 1295 kr. Har precis sågat ner två 15 m björkar och kapat upp dem. Den verkar mkt bra. Den gamla elkedjesågen var en einhell king 2000w som funkade bra i 10 år men på slutet körde jag nog utan att smörjningen fungerade och den högg i kopplingen kedjan drev i några sekunder sen stannade den och sen drev den inte igen osv på slutet drev kedjan
6 svar · 4,7k läst
·
D
Daniellinus: Tjenare! La vantarna på en go dewalt nyss men fick ej tag i någon låda till den. Spelar ingen roll vilket märke det är på lådan. Har letat efter allt möjligt på nätet men ej kommit fram till någon. Även på några utländska sidor. Då den är rätt stor och måste ha verktyg för att lossa magasinet så lat som man är låter man nog den ligga ute om inte hela får plats intakt :x.
0 svar · 1,0k läst
K
Klicka: Jag började undra varför min dewalt dw777 inte sågade perfekt lodrätt när jag gersågade 45 grader. Så jag höll en provbit mot anhållet och trimmade in så gott jag kunde, men när jag svängde sågen till 45 grader så blev inte snittet vertikalt. [bild] Felet var det flyttbara anhållet (A i bilden). Den ligger inte i samma plan som det fasta anhållet (B i bilden). När man höll biten
0 svar · 3,4k läst
·
H
henrik79: Och Flinks
6 svar · 3,6k läst
M
magnu: http://www.shapeways.com/ Men det finns betydligt fler. Jag har ingen erfarenhet av någon leverantör.
7 svar · 5,8k läst
·
S
Smältarn: Ok då vet jag lite bättre , tack så mycket.
3 svar · 3,7k läst
C
corre: Hilti har samma sak på sina tyngre maskiner. Jag tror Makita har det med, iaf sett bilder på LXT maskiner med nätsladd och battpacktrafo
15 svar · 11,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.