kinglolle skrev:
Jag säger tvärtom slagskruvdragare är överlägset det verktyg jag använder mest.
Hoppsan, där ser man.
Jag tar på mig skämskudden och gör en äkta pudel. :o
Jag har aldrig använt den utan den ligger i förrådet. Fick med den i ett paket en gång i tiden och kunde inte förstå vad/hur tusan den skulle användas till. Utan att ha testat den känns det som att den kommer hoppa ur skruven när den börjar slå vilket den tydligen inte gör. :p
Så, nu ska jag ut och leta upp den. Ber återigen om ursäkt, det värsta jag vet är personer som tycker om saker som de egentligen inte har en aning om. Hoppsan... :rolleyes:
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Återkom gärna när du har testat den! För bästa effekt föreslår jag att du börjar med att skruva en 6x100 träskruv i kanten på en regel.
 
Müssli skrev:
Hoppsan, där ser man.
Jag tar på mig skämskudden och gör en äkta pudel. :o
Jag har aldrig använt den utan den ligger i förrådet. Fick med den i ett paket en gång i tiden och kunde inte förstå vad/hur tusan den skulle användas till. Utan att ha testat den känns det som att den kommer hoppa ur skruven när den börjar slå vilket den tydligen inte gör. :p
Så, nu ska jag ut och leta upp den. Ber återigen om ursäkt, det värsta jag vet är personer som tycker om saker som de egentligen inte har en aning om. Hoppsan... :rolleyes:
Inget att skämmas för! Inget internetforum skulle vara särskilt intressant eller aktivt om det krävdes korrekt information och 100 % sanningar. Hela tanken är att få ge åsikter, spekulationer och tankar för att lära sig av varandra.

Hämta upp den o testa, är den av vettig kvalitet kommer du förutom ljudet hitta många fördelar. Främst styrkan och att man slipper själv lägga tyngd/kraft bakom vilket gör den perfekt för besvärliga ställningar etc
 
Jag shoppade loss på power tools pro i UK härom året, köpte ett antal Makita LXT, 18V med 3 batterier,tror de är 3 Ah. Jag skulle absolut inte vilja gå ner i batterikapacitet. Om man t.ex. Drar gipsskruv till förbannelse så går det åt några batteriladdningar, även med mina batterier.

Edit: Det här kitet köpte jag : http://www.power-tools-pro.co.uk/index.php?main_page=popup_image&pID=5412 och la till en http://www.power-tools-pro.co.uk/makita-bdf452z-18v-drill-driver-body-only-13mm-keyless-chuck-p-4362.html . Det var dock mycket billigare då, lägre VAT i UK vi den tidpunkten.

Jag har mest kört med den lätta skruvdragaren och är väldigt nöjd med den, dock har jag bara använt budgetfa rikat innan. Den tyngre skruvdragaren/borrmaskinen känns mycket mer rpbust (metallchuck etc) men väger också mer, så den har jag knappt använt.

Slagskruvdragaren använder jag när jag byter hjul på bilen, den lyckas rätt bra även om bultarna sitter fast lite lagom. Tigersågen är jag väldigt nöjd med, likaså sticksågen.

Cirkelsågen tycker jag är lite klen och vinkelslipen suger batteri rätt fort, men jag har kanske använt maskinerna till lite tyngre grejer än de är tänka för.

Jag fick idag reklam från power tools pro, det är några nya Hitachi verkar det som: http://www.power-tools-pro.co.uk/hi...-tool-kit-2-x-4ah-liion-batteries-p-8381.html

Det kanske kan vara nåt?
 
Redigerat:
den hitachin såg riktigt lockande ut. speciellt med tanke på att man kanske kunde lura till sig ett extra batteri. :o 4.0ah låter ju lockande också. har ju goda vänner boendes i manchester som kanske kan köpa både maskin och få med sig det extra batteriet om de är på väg hit någongång!

ska ta en sväng på måndag när yrkesbutikerna är öppna!
 
Undvik 1,3 Ah och skaffa 3,0 Ah istället. Jag har en drös 3,0 Ah batterier och ett par 1,3 Ah. Ska man bara ha 1,3 så är det på tok för lite. Dessa maskiner är så effektkrävande att 1,3 blir alldelse för lite. Du kommer bara bli irriterad. När du ändå håller på med "tunga" saker kommer du inte märka av att du sparat några gram. Jag skaffade 1,3 för att ha ett mer komplett system då jag ändå har en massa 3,0 batterier. Använder 1,3 Ah med slagskruvdragaren när jag ska göra mindre jobb, t.ex. köksinredning och andra mindre skruvar för då känns det rätt med en lättare skruvdragare (BTD:n väger ca 1,2 kg med 1,3 Ah) vilket är viktmässigt riktigt nära 10,8 voltarna som är popis nuförtiden. Min egen tumregel är: ska jag skruva 4,5x50 och uppåt så är det 3,0 som gäller. Är det mindre skruvdimensioner än 4,5x50 (speciellt om det rör sig om smalare skruvar och mjuka träslag eller spånskiva och liknande) så är 1,3 Ah perfekt.
 
mattiasp skrev:
Om du gillar din Hilti du har på jobbet kan jag rekommendera det här paketet. Det finns även i 18v-variant. Jag har 14,4V paketet och Borrskruvdragaren klarar 44 mm selfeed-borr i gammalt hårt virke, men den klarar inte 54 mm selfeed-borr. Jag testade alldeles nyss. Skalman1 här på forumet har 18V-modellen. Han kanske kan ge ytterligare synpunkter. Panasonic tillverkar Hiltis borrskruvdragare, så du kommer att känna igen dig. Jag är ruskigt nöjd med dem. Batterierna är de bästa jag har provat. Med battericirkeln på 14,4V klarar man drygt 100 kapningar i (nytt, mjukt) 45x70 regelvirke på en laddning.
[länk]

Edit to add: Laddaren är inte speciellt snabb, men jag gissar att den är ganska skonsam för batterierna. Panasonic gör ju sina egna celler, så jag tror att de har rätt bra koll på hur batterierna skall laddas på bästa sätt. Jag har aldrig behövt vänta på att laddaren skall bli färdig.
Undrar varför det inte finns några 18-Voltsmaskiner på The Tool Vault? Jag vill köpa ett kit med Slagskruvdragaren EY7550.
 
F
Müssli skrev:
Hoppsan, där ser man.
Jag tar på mig skämskudden och gör en äkta pudel. :o
Jag har aldrig använt den utan den ligger i förrådet. Fick med den i ett paket en gång i tiden och kunde inte förstå vad/hur tusan den skulle användas till. Utan att ha testat den känns det som att den kommer hoppa ur skruven när den börjar slå vilket den tydligen inte gör. :p
Så, nu ska jag ut och leta upp den. Ber återigen om ursäkt, det värsta jag vet är personer som tycker om saker som de egentligen inte har en aning om. Hoppsan... :rolleyes:

Är det en 18V Makita och du efter provskruvning fortfarande tycker det är skit så dra iväg ett PM till mig så ger jag dig ett skambud på maskinen (utan batteri och laddare naturligtvis).
 
Själv blev jag lite kär i Makitas BTD-maskiner. Små rackare det där.
 
Fick detta paketet av mina föräldrar nu när jag fyllde år. Har inte haft någon vettig skruvdragare innan så det var väldigt trevligt. Dock blev jag lite tveksam när jag såg att det bara var 1.3 Ah. Kommer inte göra några jättejobb men oftast så använder man ju maskinerna mycket när det väl är dags. Sen har jag inte förstått om det är en billigare laddare eller inte. Den ser inte likadan ut som den min far har till sitt paket.
Kan fortfarande lämna tillbaka det här och beställa från England istället. Blir väl 1500:- till med frakt, men är det värt det? Vad säger ni verktygsexperter?
 
Whallis skrev:
Fick detta paketet av mina föräldrar nu när jag fyllde år. Har inte haft någon vettig skruvdragare innan så det var väldigt trevligt. Dock blev jag lite tveksam när jag såg att det bara var 1.3 Ah. Kommer inte göra några jättejobb men oftast så använder man ju maskinerna mycket när det väl är dags. Sen har jag inte förstått om det är en billigare laddare eller inte. Den ser inte likadan ut som den min far har till sitt paket.
Kan fortfarande lämna tillbaka det här och beställa från England istället. Blir väl 1500:- till med frakt, men är det värt det? Vad säger ni verktygsexperter?
Svårt att ge råd om du inte talar om exakt vad du fått......
 
Det är ju alltså det paketet som tråden handlar om. Men för att specificera mer så heter det DK1817
består av slagskruvdragare BTD142 och borrmaskin BDF 453. Laddaren heter DC18SD.
 
2st 1,3Ah batterier ihop med en 60min laddare är ingen bra combo.
3st 1,3Ah med en 30min laddare funkar bättre.
 
@ Nimajneb: DC18SD laddar ett 3.0Ah batteri på 60 min. 1.3Ah batteri laddas på 30 min.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.