Har läst så många inlägg, tester och annan information om sticksågar som jag bara hittat.
Verkar som om man köper en blå bosch så lär man inte bli missnöjd....eller?
Ska ha den till diverse småjobb i huset men gissar att med en bra maskin kan man hitta många fler användningsområde än man kanske tänkt sig från början.

Såg att man kan köpa en Bosch GST90E för runt 1300:- i Sverige.
Också hittat GST100 för runt 800:- beggade på blocket.
Kan man hitta någon ännu vassare utomlands för ungefär smama pengar?
Vilka butiker rekommenderas i så fall?

Kolla UK och Tysklandstrådarna för inköpsställen, priser är färskvara.
Begagnat så leta efter en Bosch GDT85 på blocket o tradera.

Nimajneb skrev:
Begagnat så leta efter en Bosch GDT85 på blocket o tradera.
Jag antar du menar GST85PE. Och ja, den är (troligen) ett bra begagnatköp.

Har fått för mig att de modellerna är riktiga snik modeller. 135:an och 140:an däremot verkar ju grymt bra, och det märks ju även på priset att det måste vara någon mer skillnad förutom kraftigare motor. 85 däremot verkar ju vara känd som en riktig slitvarg men den har ju det lite äldre utseendet emot sig.
Att många begagnade 100 modeller är till salu borde även tala lite emot.

Detta är mina egna tankar och funderingar då jag själv tänkt köpa en ny/begagnad.

Redigerat:
Säkert lite som skiljer dom åt men vad jag har kunnat hitta är det motorstyrkan och att 90:an inte har bladstyrning.
Är ju fortfarande inom proffssegmentet så den bör klara det jag tänkt använda den till och mer därtill.
Tidigare erfarenhet sträcker sig till en Glapp&Läcker av handväskmodell.

Tror det får bli att hålla koll på om man kan hitta 90:an till bra pris.

Känns det inte lite som att det är just bladstyrningen som är skillnaden mellan proffs och steget under. Alltså det man vill åt.

Jag har en GST85 som jag köpte för några år sedan, och den har fungerat klanderfritt. Däremot är jag inte helt nöjd med den, jag tycker att den är något för stor och svår att få ett riktigt bra grepp om. Nu har jag kanske ganska små händer så en annan köpare kanske inte alls håller med om att den är för stor, men jag fler verktyg jag har desto mer inser jag ergonomins betydelse. Som hemmasnickare tror jag det är väldigt sällan man sliter upp en proffsmaskin, oavsett märke.

Pepparkaka skrev:
Jag har en GST85 som jag köpte för några år sedan, och den har fungerat klanderfritt. Däremot är jag inte helt nöjd med den, jag tycker att den är något för stor och svår att få ett riktigt bra grepp om. Nu har jag kanske ganska små händer så en annan köpare kanske inte alls håller med om att den är för stor, men jag fler verktyg jag har desto mer inser jag ergonomins betydelse. Som hemmasnickare tror jag det är väldigt sällan man sliter upp en proffsmaskin, oavsett märke.
Det finns ju varianten att köra med bygelhandtagsmodellerna. Själv föredrar jag detta tack vare den steglösa hastighetsstyrningen i startknappen.

Nimajneb skrev:
Det finns ju varianten att köra med bygelhandtagsmodellerna. Själv föredrar jag detta tack vare den steglösa hastighetsstyrningen i startknappen.
Instämmer, de med bygel är mycket enklare att hålla i (såvida de inte används uppochner). Men det brukar väl ofta vara budgetmodeller utan pendling som har bygel?

Vete tusan om bygelmodellerna är enklare att hålla i, men gissar det är vana.
Kruxet med byglarna är som sagts att de är svåra att såga med underifrån men även om man tiltar plattan, dvs limpan har fördelen att man är längre ner.
Nej, jag gillar inte handväskmodellen alls.
Sen så har Bosch sina proffsvarianter med i bygelvarianten, dock tror jag mest de säljs i övriga delar av Europa men det har lite med tycke och smak att göra.

/Kent

Det är som snickarboden säger ren smaksak men i alla fall jag jobbar betydligt fortare med en limpa då den har bättre balans som överväger steglös styrning. Och det ska tilläggas att jag började "karriären" med handväskemodell så jag var van vid det innan jag gick över till limpmodell.

Rörande GST 85 PE, tror jag sagt det innan, det är en såg som klarar det mesta.
Bladstyrningen på 135'an är inte så värdefull som man kan tro, jag använder den sällan. Bladstyrningen är för att styra upp i tjocka material men ändå med bra blad, styrningen kan alltså inte korrigera det minsta för ett dåligt blad.

Fördelarna med 135'an är bladinfästning och hur man justerar foten.
Nackdelen med 85'an är att det är lite jobbigt att byta blad.
Sen så är de lika stora i grepp mm, jag jämförde nämligen eftersom jag har bägge, eller ja föregångaren till 85'an nämligen GST 60 PE och där får man byta blad med en lång skruvmejsel .men i övrigt exakt samma maskin. Mer än 20 år gammal och den bara går och går och...

Som jag ser det så är det väl de två sågarna man skall välja mellan, att välja nån av mellanmodellerna förstår jag liksom inte eftersom det enbart lär handla om några hundralappar i skillnad på pris.

Vill man ha en ren slitvarg så är 85'an suverän, 135'an är en aningens ömtåligare med gjuten fot osv men modernare. Bägge ger dock bra snitt med bra blad även om 135'an går steget längre i diskbänkar mm.

/Kent

Redigerat:
snickarboden skrev:
Nackdelen med 85'an är att det är lite jobbigt att byta blad.
Tycker du? Jag har aldrig provat 135an så jag har inget att jämföra med men jag tycker det funkar bra på 85an. Det är ju i alla fall inte så att man behöver någon borttappad insexnyckel eller liknade utan bytet sker verktygslöst. Vad upplever du för problem?

Ett jäkla skruvande på handtaget, snabbare på 135'an med en spak.
Men japp, det funkar på 85'an och 60'an med.
Den spaken är guld värd får jag säga, den underlättar en hel del men jag är lat *S*
Eller rättare sagt... det är så enkelt att byta blad så att man gör det istället för att tvinga sig vidare.

/Kent

snickarboden skrev:
Ett jäkla skruvande på handtaget, snabbare på 135'an med en spak.
Ja det klart några varv får man ju snurra. Jag är bara glad amatör som innan 85an bara använt rena skitstickisar så för mig funkar det helt OK. Men visst kunde det vara ännu enklare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.