Hej!

Vi är i full gång med totalrenoveringen av vårt nyinköpta hus (http://lillahusetpaelsborg.blogg.se/) och håller just nu på att bygga en platsbyggd garderob. Vi har satt upp ett regelverk för garderobsväggen och ska nu sätta upp bräder på den (120*16 tror jag det var). Min fråga är således vilken dyckerpistol som passar för ett sådant jobb? Skulle väldigt gärna se att den också passar till att sätta upp lister och foder också. Vill helst att det ska vara en tryckluftsdriven :)

Är helt ny på dyckert-/spikpistols området så förklara gärna lite extra :o

Tack på förhand!

Lister och foder hade jag använt mig av Ga18 picka, och till de lite större brädorna 16Ga.
Ga18 är mindre spik även om siffran är högre... :)

Men du tror att Ga18 även passar till bygget av vår garderob? För i det långa loppet kommer denna pistol att användas mest till lister och foder (hela huset), men vill även att den ska fungera till garderoben :)

Har du något bra tips på en prisvärd pistol?

I mitt första hus satt jag upp talskivor, vita lackerade plattor från Bauhaus med en 18Ga picka, och när huset nu var till salu igen på hemnet så satt plattorna kvar efter 8 år. :)
Så visst funkar det med 18Ga pistol

Jag började med Biltemas sortiment och det funkade bra.

Jag skulle ha satsat på lite högre kvalitét. Själv hade jag först en från CO men den gav så fula märken så jag köpte en från Paslode efter bara några veckor. TJEP har också fina pickor.

Se till att den har bälteskrok, det är nåt jag saknar på min.

Ok, vad sägs om denna? http://www.toolab.se/product/AF505-Makita-Dyckertpistol-12mm
Vill bara ha lite alternativ då jag tänkte åka och kika (köpa) imorgon :) Jag antar att pistolerna fungerar med vilken kompressor som helst, som når upp till den specifika pistolens drifttryck? Om kompressorn jobbar med högre tryck än max trycket för pistolen går det väl att justera på kompressorn?

Redigerat:
Den bör funka finfint. :)
Och trycket kan normalt justeras på kompressorn.

Se till att det finns en liten ratt för inställning av slagdjupet.

Jag tror Makitan har det men dubbelkolla för säkerhets skull.

Och jag har en billig dyckertpicka som funkar utmärkt utan fula märken.
Se om du kan prova den i butiken på en bit furu.

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.