Hej!
Behöver hjälp med att hitta 45 graders mitre lock frässtål som passar i 8 mm hylsa samt klarar av åtminstone 18 mm trätjocklek. Jag har hittat den här modellen hos Lee valley tools som uppfyller kraven. http://www.leevalley.com/US/wood/page.aspx?p=69422&cat=1,46168,69399,69419&ap=1
För endast ett frässtål känns det som det blir lite väl dyrt med frakt, tull och moms.
Jag har kollat både axminster, wealdon tools, Dieter och en hel del andra men inte lyckats hitta frässtål med de ovannämnda kraven i Europa.
För 12 mm eller 1/2" handöverfräsar finns det nog frässtål att välja och vraka mellan.
Äger en Bosch POF 1300 ACE. Har ej heller hittat 1/2" hylsa till min fräs.
Behöver hjälp med att hitta 45 graders mitre lock frässtål som passar i 8 mm hylsa samt klarar av åtminstone 18 mm trätjocklek. Jag har hittat den här modellen hos Lee valley tools som uppfyller kraven. http://www.leevalley.com/US/wood/page.aspx?p=69422&cat=1,46168,69399,69419&ap=1
För endast ett frässtål känns det som det blir lite väl dyrt med frakt, tull och moms.
Jag har kollat både axminster, wealdon tools, Dieter och en hel del andra men inte lyckats hitta frässtål med de ovannämnda kraven i Europa.
För 12 mm eller 1/2" handöverfräsar finns det nog frässtål att välja och vraka mellan.
Äger en Bosch POF 1300 ACE. Har ej heller hittat 1/2" hylsa till min fräs.
Tooltrust.se har denna fräs, verkar klara det du söker. Sedan om det blir billigare vet jag inte, men hör med dem..
Såg nu att det saknades någon millimeter.. Men den kanske funkar ändå. (Såg måttet 19mm)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg nu att det saknades någon millimeter.. Men den kanske funkar ändå. (Såg måttet 19mm)
Redigerat:
Alltså det funkar med frässtål som är exakt lika stor som ämnets tjocklek men det blir riktigt bökigt att justera, finns för många felfaktorer som gör att mötet inte blir helt fint, särskilt i MDF men vanligt trä brukar bli bättre.
Det går åt många spillbitar innan de verkligen sitter ihop på rätt plats. Så det är rätt skönt att ha marginal på stålet.
I ett fall där jag hade bråttom och det var det yttre som var viktiga så lät jag fräsbordets anhåll luta sig ut från stålet, d.v.s. inte helt 90, kanske 89,5 grader och då blev det fint möte i spetsiga delen och lite glapp vid innerhörnet.
Det går åt många spillbitar innan de verkligen sitter ihop på rätt plats. Så det är rätt skönt att ha marginal på stålet.
I ett fall där jag hade bråttom och det var det yttre som var viktiga så lät jag fräsbordets anhåll luta sig ut från stålet, d.v.s. inte helt 90, kanske 89,5 grader och då blev det fint möte i spetsiga delen och lite glapp vid innerhörnet.
Kan du inte bara såga alla bitar i 45 gr och tex fräsa/såga ett spår och limma en fjäder. Den kan vara genomgående i något kontrasterande material för utseendets skull. Så sparar du en massa pengar på att slippa köpa en i och för sig bra fräs men hopplöst svår och väldigt tidskrävande att ställa in (som därför endast kommer att användas när man gör massor av lådor och hur ofta gör man det). Det finns även flera andra bra och visuellt fina sätt att förstärka en gerat hörn på.
Pär
Pär
Helt riktigt pär h. Eftersom jag har en fräs med 8 mm chuck verkar det vara väldigt svårt och dyrt att få tag i en lämplig hörnförbindningsfräs. Min förhoppning med hörnförbindningsfrässtålet var ju att det skulle gå snabbt och enkelt att tillverka lådorna med så få arbetsmoment som möjligt
I korthet
-Kapa x antal träbitar
-Fräsa
-Limma ihop
Verkar som att jag får tänka om.
I korthet
-Kapa x antal träbitar
-Fräsa
-Limma ihop
Verkar som att jag får tänka om.