7 374 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Enklaste sättet att få en vanlig garagekompressor att starta redan vid ca. 6-7 bar?
Som rubriken lyder, vad är det enklaste sättet att få en vanlig garagekompressor att starta redan vid ca. 6-7 bar?
Tycker kompressorn väntar för länge med att starta. Den startar först vid ca. 5 bar i nuläget, och det är lite för lågt för vissa luftverktyg.
Att skruva upp tryckregulatorn höjer ju hela intervallet, så då slås den också av lika mycket senare som den börjar tidigare, vilket resulterar i att den fyller tanken mer än den egentligen får och då utlöser säkerhetsventilen istället vilket tömmer tanken (ond cirkel).
Finns det något annat sätt, eller har jag missat något?
Tycker kompressorn väntar för länge med att starta. Den startar först vid ca. 5 bar i nuläget, och det är lite för lågt för vissa luftverktyg.
Att skruva upp tryckregulatorn höjer ju hela intervallet, så då slås den också av lika mycket senare som den börjar tidigare, vilket resulterar i att den fyller tanken mer än den egentligen får och då utlöser säkerhetsventilen istället vilket tömmer tanken (ond cirkel).
Finns det något annat sätt, eller har jag missat något?
Det beror på vad du har för tryckswitch/brytare. Bild?
Här kommer fyra bilder:fulingbusen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På min kan man både vrida på bulten längst upp och även vrida på en räfflad mutter längst ner på bulten. Nu minns jag inte vilken som ställer vad.
Men kolla en manual här: http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/525000-549999/538039-an-01-en-Druckschalter.pdf
Men kolla en manual här: http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/525000-549999/538039-an-01-en-Druckschalter.pdf
Det ser ut att vara ett fast "dödband" mellan start/stopp. Kolla vad din tank är godkänd för. De provtrycks 1.5ggr design tryck så en del vågar höja trycket i tanken. 10 bar ger bra skjuts på grejerna 
Det står två olika siffror på tanken:fulingbusen skrev:
PS 8 bar
Ph 12 bar
Vad är det som gäller? Tanken är på 24 liter.
Den enda övertrycksventilen jag känner till är den längst ner till höger i bild 3 (gul cylinderformad). Den skall lösa ut vid 8 bar, men brukar lösa ut aningen över, vid ca. 8,2-8,3 bar (därav den onda cirkeln om jag ställer regulatorn för högt).
Men då skulle man alltså teoretiskt kunna byta övertrycksventil till en som löser vid 10bar och sedan ställa upp regulatorn så högt man bara kan? Frågan är om man vågar överbelasta tanken.
Kanske borde titta efter en kompressor där man både kan ställa in högstatryck men även, och först och främst, lägsta tryck så trycket inte sjunker lägre än en viss nivå, säg 7 bar. Då skulle det ju helst varit en kompressor som fyller till 10bar så motorn slipper gå hela tiden.
För problemet nu är ju att det blir för ojämt tryck för diverse tryckluftsverktyg inte minst spikpistolen. När trycket sjunker så får jag slå i spikarna i efterhand med hammaren och när kompressorn är fulladdad så drar pickan i spikarna så hårt så det blir ett stort hål efter i trät. Inte så snyggt på exempelvis panel
Finns så många olika sorters kompressorer så jag har inte en aning om vad jag skall titta efter.
Men då skulle man alltså teoretiskt kunna byta övertrycksventil till en som löser vid 10bar och sedan ställa upp regulatorn så högt man bara kan? Frågan är om man vågar överbelasta tanken.
Kanske borde titta efter en kompressor där man både kan ställa in högstatryck men även, och först och främst, lägsta tryck så trycket inte sjunker lägre än en viss nivå, säg 7 bar. Då skulle det ju helst varit en kompressor som fyller till 10bar så motorn slipper gå hela tiden.
För problemet nu är ju att det blir för ojämt tryck för diverse tryckluftsverktyg inte minst spikpistolen. När trycket sjunker så får jag slå i spikarna i efterhand med hammaren och när kompressorn är fulladdad så drar pickan i spikarna så hårt så det blir ett stort hål efter i trät. Inte så snyggt på exempelvis panel
Finns så många olika sorters kompressorer så jag har inte en aning om vad jag skall titta efter.
Jag har liknande problem, och det går inte att ställa start/stop individuellt på min tryckströmbrytare heller. Men det borde väl vara en smal sak att byta, någon som vet om t.ex. biltemas brytare går att justera i "bägge ändar" ? Det är ju en relativt billig lösning för att komma runt problemet, men vill inte köpa en och inse att jag står där med en av samma sort/princip som jag redan har 
Ang. att ställa upp hela intervallet, jag har provat, men tror inte det är speciellt nyttigt för kompressorn att gå uppåt en 10 bar när det bara är en enstegskompressor.
Ang. att ställa upp hela intervallet, jag har provat, men tror inte det är speciellt nyttigt för kompressorn att gå uppåt en 10 bar när det bara är en enstegskompressor.
Klicka här för att svara