3 822 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Val av spånsug
Hej.
Har lite funderingar kring spånsug och hoppas ni kan hjälpa mig. Har tänkt införskaffa en ny lite bättre spånsug än den jag har idag, (länk till en som ser ut som den jag har idag ) http://www.logosol.se/store/sweden/...ier/spanhantering/spanflakt-1-1-kw-1-fas.html.
Efter att ha läst på här på forumet så hade jag nästa bestämt mig för att öppna plånboken och köpa en Felder AF22 som jag försått härfrån ska vara bra. http://www.felder-sweden.com/se-se/produkter/spansugar/spansug-af-22-s--Ø-120--80-mm.html
Men nu har jag möjlighet att köpa en ny Luna BDC 300 till ett riktigt kanonpris, och då är ju frågan hur den står sig mot en Felder. Då prisskillnaden Luna mot felder för mig blir enorm så känns det svårmotiverat med Feldern.
Men jag önskar gärna lite för och nackdelar från er som har bättre kunnskap innan jag slår till. Att köpa något halvbra bara för att det är bättre pris är inget jag heller vill göra.
Länk till Luna
http://www.luna.no/webspeed/katalog..._bid=V50&dokid=5236614&katnr=4&katsektnr=2743
Jag är bara en riktig nybörjare på finsnickeri, och då menar jag amatör. Så endast en maskin kommer att gå åt gången när tid finns för att vara i verkstan.
Maskiner som den ska spånsuga är för tillfället bandsåg ACM star 700 (vilken är den största maskinen jag har och med dubbla spånsugsstoser för 120 slang), samt logosol formatsåg ps315 och logosol hyvel H410
Egentligen skulle jag vilja haft en spånsug med endast en spånsäck av utrymmesskärl, men vad jag sett så är det alltid sämre effekt på dessa.
Väldigt tacksam ifall ni kan komma med råd och tips
Edit
ändrat länken till luna
Har lite funderingar kring spånsug och hoppas ni kan hjälpa mig. Har tänkt införskaffa en ny lite bättre spånsug än den jag har idag, (länk till en som ser ut som den jag har idag ) http://www.logosol.se/store/sweden/...ier/spanhantering/spanflakt-1-1-kw-1-fas.html.
Efter att ha läst på här på forumet så hade jag nästa bestämt mig för att öppna plånboken och köpa en Felder AF22 som jag försått härfrån ska vara bra. http://www.felder-sweden.com/se-se/produkter/spansugar/spansug-af-22-s--Ø-120--80-mm.html
Men nu har jag möjlighet att köpa en ny Luna BDC 300 till ett riktigt kanonpris, och då är ju frågan hur den står sig mot en Felder. Då prisskillnaden Luna mot felder för mig blir enorm så känns det svårmotiverat med Feldern.
Men jag önskar gärna lite för och nackdelar från er som har bättre kunnskap innan jag slår till. Att köpa något halvbra bara för att det är bättre pris är inget jag heller vill göra.
Länk till Luna
http://www.luna.no/webspeed/katalog..._bid=V50&dokid=5236614&katnr=4&katsektnr=2743
Jag är bara en riktig nybörjare på finsnickeri, och då menar jag amatör. Så endast en maskin kommer att gå åt gången när tid finns för att vara i verkstan.
Maskiner som den ska spånsuga är för tillfället bandsåg ACM star 700 (vilken är den största maskinen jag har och med dubbla spånsugsstoser för 120 slang), samt logosol formatsåg ps315 och logosol hyvel H410
Egentligen skulle jag vilja haft en spånsug med endast en spånsäck av utrymmesskärl, men vad jag sett så är det alltid sämre effekt på dessa.
Väldigt tacksam ifall ni kan komma med råd och tips
Edit
ändrat länken till luna
Redigerat:
Bax
Nu har jag ändrat länken i föregående inlägg.
Både Luna och Felder ge 3100 m³/h, dock har jag inte hittat vilket undertryck Lunan har. Feldern ska ha 2510 Pa, vilket inte säger mig något då jag inte vet vad min nuvarande har eller har något annat att referera till.
Nu har jag ändrat länken i föregående inlägg.
Både Luna och Felder ge 3100 m³/h, dock har jag inte hittat vilket undertryck Lunan har. Feldern ska ha 2510 Pa, vilket inte säger mig något då jag inte vet vad min nuvarande har eller har något annat att referera till.
Det låter ju bra.
Har du kännt på lunan något? Tänkte på hur stabil konstruktion det är. Den jag har nu, som troligen är samma som logosol jag länkade till (kinarappel) är det väldigt klena ben till infästningen av spånsäcken. Ett ben gick av innan jag fick in den i verkstaden.
Då logosols större spånsug är väldigt lik lunas så blir jag lite nervös att det ska vara en vek konstuktion även på dessa större sugar, även om dom ser rejälare ut på bild i alla fall.
Har du kännt på lunan något? Tänkte på hur stabil konstruktion det är. Den jag har nu, som troligen är samma som logosol jag länkade till (kinarappel) är det väldigt klena ben till infästningen av spånsäcken. Ett ben gick av innan jag fick in den i verkstaden.
Då logosols större spånsug är väldigt lik lunas så blir jag lite nervös att det ska vara en vek konstuktion även på dessa större sugar, även om dom ser rejälare ut på bild i alla fall.
Om du kollar på spånsugarna på den här sidan ser du säkert nåt bekant
http://www.duabhuset.se/
Jag har nån annan kinavariant på dessa. Tunn plåt och allmänt vek i utförandet + dåliga punktsvetsar.
Det känns som om alla dom där spånsugarna tillverkas i samma fabrik.
Vill du ha den där känslan av robusthet och kvalitét får du nog gå på FELDER-sugen, eller leta en gammal industrisug (LUNA) på Blocket. På Blocket är det också stor chans att finna en bra sug med bara en säck.
Du kan ju läsa den här tråden också, om du inte gjort det förr http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/197761-spansug.html
Jag har nån annan kinavariant på dessa. Tunn plåt och allmänt vek i utförandet + dåliga punktsvetsar.
Det känns som om alla dom där spånsugarna tillverkas i samma fabrik.
Vill du ha den där känslan av robusthet och kvalitét får du nog gå på FELDER-sugen, eller leta en gammal industrisug (LUNA) på Blocket. På Blocket är det också stor chans att finna en bra sug med bara en säck.
Du kan ju läsa den här tråden också, om du inte gjort det förr http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/197761-spansug.html
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
nja... den där Lunan ser förvillande lik en Kina maskin. Köp Felder så blir du nöjd. Jag köpte en billig från DUAB och är definitivt inte nöjd.
Bättre sent än aldrig, tack för svaren!
Jag får nog lov att försöka blunda för priset och investera i en Felder. Även om det är höstrea på den nu så kommer den ju bli nästan 10 kkr dyrare än Lunan. Vilket såklart är vansinnigt på min hobbynivå och tid som spenderas i snickeriet.
Men min allergi mot skräpkvalitet så kommer jag troligen ångra mig med Lunan. Nu ska jag bara försöka vänja mig vid priset på felder innan höstrean är slut.
Jag får nog lov att försöka blunda för priset och investera i en Felder. Även om det är höstrea på den nu så kommer den ju bli nästan 10 kkr dyrare än Lunan. Vilket såklart är vansinnigt på min hobbynivå och tid som spenderas i snickeriet.
Men min allergi mot skräpkvalitet så kommer jag troligen ångra mig med Lunan. Nu ska jag bara försöka vänja mig vid priset på felder innan höstrean är slut.
Klicka här för att svara