Jag har haft Veritas Honing Guide ett tag och använt den sporadiskt till några gamla stämjärn och hyveljärn. Här har det inte varit några problem. Sedan i somras har jag även en uppsättning nya Narex stämjärn som jag tänkte ta tag i och bryna upp så jag äntligen kan börja använda dem ordentligt. Det visar sig då att Veritas guiden inte alls fungerar särskilt bra med dessa. Tidigare stämjärn har varit gamla, slitna och något rostiga från början. De nya har en blank och polerad yta som inte ger speciellt mycket friktion mot hållaren i Veritas guiden som klämmer fast det som skall brynas över/under ifrån. Järnet får alltså inget stöd i sidled. Det innebär att stöter man till skaftet det minsta lilla så sitter stämjärnet omedelbart snett. Veritas guiden fungerar nog utmärkt till bredare saker som hyveljärn som dessutom inte brukar vara polerade (vad jag vet). Men till mina nya polerade stämjärn är den alltså helt värdelös! :eek:

När jag föröskte mig på att bryna två av stämjärnen igår så slutade det med att jag körde på frihand. Det fungerar hjälpligt och det kunde nog vara trevligt att få till tekniken och klara dett helt utan hjälpmedel. Men det tar nog ett tag innan jag behärskar detta tillräckligt.

Jag har alltså börjat leta runt efter en alternativ guide som klämmer på sidorna istället. Efter lite sökande förstår jag att "originalet" är en guide som heter Eclipse och som inte tillverkas längre. Jag har tidigare hört denna lovordas av ett antal Gurus på området inlusive bengtn här på forumet.

Axminster har en modell som dessutom är ganska billig:
http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-honing-guide-prod21261/
Denna är ju tillräckligt billig för att bara läggas med i nästa beställning och testa.

Sedan finns denna hos Dick:
http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/711400/Double-Jaw-Honing-Jig.htm

En som jag verkligen fastnade för men som även är något dyrare än de andra är denna:
http://www.richardkell.co.uk/honingECom.htm
som dessutom visade sig finnas att köpa i Sverige:
hyvlar.se/slipjiggar/slipjigg1

Hur man bryner har avhandlats i många andra trådar så det jag är ute efter med denna tråd är mest att höra era synpunkter och erfarenheter om brynstöd lämpliga för stämjärn. Inte minst skulle jag vilja höra om någon har provat Richard Kells variant?

Jag har den mindre Kell-jiggen. Av någon anledning anges den maximala bredden till 1". Helt utskruvad är måttet mellan rullarna ca 36 mm. Sedan behövs det lite gänga också. Jag skulle tro att 32 mm är gränsfall. 30 borde vara helt safe.

Den enda nackdel jag ser med jiggen är att man på något sätt själv måste ställa in vinkeln. Jag använde ett stycke MDF som jag har sågat lite olika vinklar på. Dessutom har jag med blyertspenna på MDF-biten markerat vilket utstick som ger olika vinklar. Det går snabbt att ställa med hjälpmedlet.

Jag kan gissa att dom gamla har en högre friktion, kan det vara så att du kan rugga ytan på Veritasjiggen ? Skulle kunna funka, har inte testat själv. Kell och den från tyskland klämmer från sidan och båda måste du själv ställe in utsticket som ger rätt vinkel på, det är dock enkelt att snida till några mothåll för rätt avstånd.

Jag har en oanvänd Kell-jig som du kan låna och testa om du vill.

Jag har bara en jigg och det är en sådan som länkas till axminster och dictum. Fast min är köpt på classe har jag för mig. Om man fixar till den lite så är den grymt bra på det den skal göra. Fast jag har å ena sidan aldrig använt något annat. Och kommer förmodligen inte göra det heller då jag personligen inte ser någon anledning att köpa något dyrt då denna funkar som sagt var perfekt. Fast å andra sidan så använder jag inte jigen så ofta.

Pär

Just det jac, har även en sådan där jig liknande Axminsters, troligtvis även den köpt på Classe, som du kan låna och prova.

Jag har Veritasjiggen, tycker att den funkar bra. Du kan inte slipa bort poleringen på ovansidan av stämjärnen och på så sätt få bättre fäste? Eller lägga lite dubbelvikt slippapper mellan stämjärn och jigg?

Redigerat:
Daniel_N skrev:
Eller lägga lite dubbelvikt slippapper mellan stämjärn och jigg?
Om du inte vill riskera att repa stämjärnen kanske något snällare "friktionsmaterial" skulle gå att limma på jiggen. Tunn filt, något gummiaktigt eller kanske en bit dubbelhäftande matttejp som efter en tids användning förhoppningsvis blir lagom klibbig.

Jag tackar för alla tips och erbjudanden om att testa. Efter att jag postat detta så funderade jag faktiskt på att slipa till Veritas jiggen eller om det gick att lägga något emellan. Jag hade dock inte tid att titta närmare på detta igår. Att rugga upp stämjärnen skulle också vara ett alternativ, de måste inte nödvändigtvis vara blanka och fina annat än vid eggen.

Jag läste också någon annanstans om att skaffa en billig jigg och fixa till den så som Pär föreslår. Detta borde egentligen inte heller vara något större problem men nu är ju tanken med att köpa något att slippa fixa själv. Tiden är tyvärr begränsad så jag känner att jag behöver prioritera vad jag vill använda den till.

Ibland känns det som om det är så mycket fixande med verktygen så att det hade varit lika bra att skaffa lite sankmark och börja med att leta efter myrmalm och sedan ta det därifrån... ;) Växer det lite träd i området så har jag ju virket på köpet dessutom...

Vi pratar om 10-15 min för att slipa till den lite. Så det är verkligen inget stort jobb.

Pär

Självklart har du helt rätt i det. Det är bara det att den senaste tiden har jag upplevt att allt jag tar i bara behöver 10-15 minuters fixande innan det går att använda. Alternativt har jag behövt något tillbehör som bara tar 10-15 minuter att beställa och sedan 10-15 minuter att montera.

Det tog väl f.ö. bara 10-15 minuter att skapa denna tråden, istället för att gå ut och fila eller tejpa lite på Veritas jiggen. (Till vilken jag även behöver beställa den tunnformade rullen också som sedan kan monteras på 10-15 minuter.)

Men OK, vad var det du behövde fixa till på din? Fila till kanterna så de var jämna, parallella och vinkelräta? Jag vill minnas att du kanske har skrivit något om det tidigare men du kanske orkar lägga 10-15 minuter på att upprepa det? ;)

Efter att ha sett den i verkligheten så kan jag säga att Kell jiggen verkligen verkar mycket trevlig så det lutar åt en sådan. Tyvärr blir det lite onödiga extrakostnader om jag beställer enbart denna så jag får nog avvakta lite tills jag har något mer att lägga till min beställning. Jag får väl prova några av tipsen med Veritas jiggen under tiden.

Det kan vi nog bjuda på. Ovansidan där man sätter hyvelstålen filar man ner så inte kanterna sticker över hyvelbladet. På det viset kan man bryna baksidan på hyvelstålet utan att ta bort jiggen. Framkant på jiggen skall vara i vinkel mot sida hyvelstål och i vinkel mot stämjärnen. Den måste inte vara det men om man tex har olika mätklossar för att snabbt hitta slipvinkeln så känns det bättre om den är det och så har man en referens om det någon gång behövs. Och där stämjärnen skall sitta får man fila lite med en fil för vissa stämjärn är lite tjockare vid sidorna och då sitter dom inte så bra i jiggen så man får fila upp där lite. Dom två första nämnda slipningarna görs med fördel på någon form av kantputs eller talriks slip så går det lite fortare.

Så tre små justeringar är det som behövs.

Pär

Jag läste lite på nätet om problemet med att eggen kommer lite snett och oftast berodde det på att man drog åt skruvarna för hårt eller att man pressade lite ojämnt ner mot sten. Synd att inte Axminster har modellen från Krell då jag i dagarna kommer lägga beställning på just slipsten och slipjigg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.