Verktyg & Maskiner
Mikael_L: Nu har jag som ett första steg köpt in dessa tre från Biltema. 71-474 PH1 med 200mm klinga 71-477 PH2 med 150mm klinga 71-452 3mm spår med 150mm klinga Priserna på dessa ligger väl mellan 20 och 30:-, så speciellt blodigt blev ju inte detta. Sen hittade jag som en besynnerlig slump en spårmejsel 4,5mm med 200mm klinga under ett säte i vår rätt nyinköpta bil när jag donade runt lite
Luxman: Som sagt. Omvänd tandning gör att sågen lätt hoppar. Då är det oftast bättre att såga underifrån med sticksågen. Dvs du håller sågen uppochner och tittar från "finsidan" där bladet kommer upp.
Enk Projektet: [citat] Ja det är tanken....jag vill inte köra bil med dåliga bromsar....;)
Nimajneb: Enbart en tigersåg ... då ska den vara sladdbunden
Glenn K: Trådlyft - i fall någon mer kliar sig i huvudet över detta problem..... Det är med största sannolikhet kåpan man i detta fall försöker få loss som orsakar ljudet, enkelt att kolla dock, ta hammaren och knacka försiktigt på kåpan längs motorn och slå kåpan i riktningen som om du skulle ta bort kåpan......TADA! ;o) Vet inte hur många ELU/Dewalt maskiner av denna typ som jag hört
Springare: 30mm http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Gipsskruv-19480/
trojlee: jag har sencon, tycker att den levererar och gör väldigt små märken. Djupinställningen är enkel, och bälteskrok kan jag inte leva utan. Jag hade helt klart köpt den igen. Har dock just beställt mig en 16Ga som komplement... / M
prototypen: Jag kallar sprängnitar de då pinnen man trycker i spränger isär ytterdelen. Protte
foppa72: Jag har ett gäng (dragare, slagsskruvare, vinkelskruvare, minitigersåg, multiverktyg, lampa) Bosch-verktyg i 10,8-serien och är mycket nöjd med dom, med åtta batterier och två laddare har man alltid kräm till varje maskin. Men jag har också en gökunge i boet, en Milwaukee i deras M12-serie, bitsfäste, jäkligt skönt grepp och ruskigt bra kvalle. (har både det kompakta batteriet på
ltz: 166mm får jag längden på bitsen till om jag mäter den. Lyckades komma över en hel hög med biltemas bandade skruv som jag gärna "vill" ska passa. Dessa är PZ2 dock - så 166mm bits pz2 - var hittar jag sådana?
magnu: Hej, Såhär började jag http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/173426-modern-kastlada-sorteringsfack.html Det är inte riktigt så det ser ut idag. Idén är att det ska gå blixtsnabbt att lägga verktygen på plats. Då går det på under timmen att städa iordning alla verktyg på rätt plats. Jag uppnår det genom att varje verktyg har sin egen utmärkta plats. Då kan
bygga_bo: Är inne på samma linje som mattiasp. Snabbspännaren skulle iofs kunna sänka pulsen något när man skall såga mindre bitar, så om jag hade gjort en sådan släde hade spännaren sannolikt hamnat så nära klingan som möjligt.
saltman: Lawson stod för frakten och UPS kom och hämta maskinen. Ville att det skulle skötas via min säljare Lawson som jag handlar en del av ifall Bosch skulle neka garanti, vilket dom också först gjorde. Då hade det varit lättare att förhandla till mig en överenskommelse. Om jag lämnat den hos en svensk återförsäljare som jag inte köpt den ifrån som sen skickat den till Danmark så hade
Henrik Enkel: Länk till set med Famag 1597 borr: http://www.amazon.de/dp/B0035KORU6/ref=asc_df_B0035KORU611922774?smid=A3L2BRC6RG22RD&tag=shopzilla_mp_de_444-21&ascsubtag=13609218317010544998710240400008005&linkCode=asn&creative=22514&creativeASIN=B0035KORU6 Dock finns inte Famags borr i mindre än 3 mm, personligen skulle jag gärna vilja ha 2 och 2,5 mm för förborrning också.
Gruvberget: Virutex gångjärnsfräs FR 129 N. :) Finns hos Theofils, M Maskin, Swedendro och Plano Maskin Köp en sådan och när du är klar med jobben så kan jag få köpa den av dig Vill du inte lägga ut 5000 kr för den underbara maskinen så är det enklast att sätta en mallring på överhandsfräsen och göra en plywoodmall. Lägg ner ett par timmar på mallen så har du igen det sen.
gadeberg: Kan som sagt hjälp att knacka med släggan. Att det går bakåt är för backfunktionen funkar så. Men är nog läge att byta backar. Och är inte vajrarna bytta på ett tag så ta hem dem samtidigt med, för det slutar alltid med en extra vända till reservdelsstället om man inte tog hem vajrar.
Bosse_A: [citat] Mitt handtag fungerar inte vid lågtryck (stänger ej av). Jag sökte och hittade en komplett tvätt med handtag hos Tretti för 645 kronor Då får jag även slang och munstycke plus en högtryckstvätt i reserv.
pär h: Jag har kollat länkarna Jac. Det är möjligt att det var Iwood kommer tyvärr inte alls i håg vad det hette. Och för stunden har jag get upp att leta. Använder fortfarande sandpapper limmat på en bit mdf. Och jag misstänker att det kommer att bli så en tid fram över efter som jag är så snål. Pär
iSnobben: Själv har jag lagt dottern några gånger med hennes rosa hörselkåpor. Funkar utmärkt när man vill hålla på och greja 😃
Leaff: Jag beställde ett cxs set från vetktygsproffsen.se 2500kr inkl moms, riktigt bra pris!
Tedde: Gör denna uppdatering mest för andra konsumenter som läser trådar inför dammsugarköp. Dammsugaren suger bra, har använt den kopplad till slipmaskin och till vanligt dammsugande. Påsarna rymmer en hel del, snåljåpen i mig återanvänder dock påsarna, dammet från papperstapeterna är lätt att skaka ur. Jag uppskattar den relativt långa slangen (3.5m), den medföljande adaptern till
Fredrik.engdahl: Jag har bessey variant och dom funkar bra. Jag tycker att man behöver minst 12st. Dom stannar i det läge som man ställt in dom i även om man bankar fast golvet. Det enda som jag retar mig på är att mått inställningen är på den svarta plasten o det är lite svårt att se exakt vad man ställt in den på
Helioz: [citat] Kolla om snabbmuttern behöver rengöras med tryckluft. Det behövde min hiltimutter för att fästa ordentligt igen efter att jag kört kapat mycket sten och betong. Något jag inte visste i början var hur man spänner muttern på rätt sätt. Först gängar man på den tills den sitter för att sedan trycka ner låsknappen och sedan ta tag i klingan och snurra den tills allt sitter
marcusen: Jag slog till ikväll, kunde inte hålla mig... men attans så bra passbitarna kommer bli i köket ;-) och för att inte tala om golvet ;-)
Kennethihbg: Är också nybliven Lini-ägare, sen i lördags. Tyvärr började inte vårt förhållande så bra. Fästet till bordet gick av när jag lyfte sågen. Det var lagad sen tidigare. Är det möjligtvis någon som har ett liggande i någon hörna? Är väl inte mycket lönt att ringa Lini då sågen är byggd 1968. En kombimaskin med slip och svarv.