Jag har fått ett erbjudande om att köpa en Scheppach HMO-Solo där anhållet saknas. Jag har i dagsläget ingen hyvel alls och visst vore det trevligt med en gjutjärnsmaskin istället. Men jag har verkstaden i källaren och trappan ner dit är både brant, smal och svängd så en lätt maskin är att föredra.
Maskinen ifråga ser i princip oanvänd ut och priset hade varit mer än rätt om bara anhållet hade funnits. Går det att få tag i ett anhåll någonstans? Och vet någon i så fall vad ett sådant kan tänkas kosta?

Har inte koll apå vare sig hyveln eller huruvida det går att få tag på ett anhåll. Men angående att få ner den för trappen så är ju den typen av hyvlar inte särskilt svåra att dela. Plocka loss borden och eventuellt motorn så blir den säkert behändig och det behöver inte bli lika spännande att få ner den. Ju längre hyvel du får plats med desto bättre.

Jag skulle helst vilja ha en större hyvel i gjutjärn men jag har fått förlika mig med tanken på antingen en plåtbaserad hyvel eller aluminiumhyvel om jag skall få ner den i verkstaden. Något annat utrymme har jag inte heller tillgång till i nuläget. Jag tror att en lättare och mindre hyvel är bättre än ingen alls. Denna typen av hyvlar bär jag nog nästan ner själv utan att ta bort mer än bara benen.
Ni som har ställbara anhåll på era hyvlar: Hyvlar ni någonsin annat än i 90 graders vinkel? Jag funderar på om man kan tillverka ett anhåll, och om det "räcker" att göra ett i 90 grader?

@Daniel - Om det blir en gjutjärnsmaskin så får du åka ett par mil norrut när den skall ner för trappan. Jag har hört ryktas att du har erfarenhet av liknande operationer. :)

Jag har ställbart anhåll men använder det mycket sällan, det allra mesta blir 90 grader. Om du bygger ett eget anhåll så gör det både långt, stabilt och justbart så att du kan ställa in exakt 90 grader...ett anhåll som är 89,5 är inte mycket värt.

Bara att höra av dig när maskinen ska ner i källaren, är väl uppvärmd på sådant;)

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
Jag byggde ett eget anhåll till min hyvel, det tidigare var ganska rappligt, ställbar vinkel men ett he_vete att få det i 90 graders vinkel o eftersom jag var tvungen att plocka av anhållet för att planhyvla var det ett evigt mekande att få det 90 grader igen när det var dags att rikta. Gjorde mitt egenbyggda fixt i 90 grader, sparar mycket svordomar på att använda det istället för det som följde med maskinen. Har ännu inte saknat ställbar vinkel, det kan man ordna på bordssågen om man vill det.

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
Samma här. Håller på att göra ett fast, bara med finjustering, som ska ersätta det rappliga, ställbara på min hyvel. Så är hyveln bra så är avsaknaden av anhåll ett mindre problem.

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
Uppdatering: Det blev inte nämnda hyveln. Dagen efter att jag tittat på Scheppachen dök det upp en Elektra Beckum med gjutna aluminiumbord istället för plåtbord. Den fick åka med hem och står nu i verkstaden. Den gick bra att bära ner i källaren själv trots sina 70 kg. Den behöver lite kärlek i form av nya elkablar då de gamla torkat sönder. Men i övrigt verkar den vara i gott skick.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.