Såg rejäl ut, det som gör att jag inte skulle köpa är att det är för långt mellan hålen, jag vill att skruven ska vara minimalt inskruvad när man då skruvat ut den vad som går så fattas det 5 mm för att limfogen ska gå ner, så får man ta nästa hål och skruva skruva skruva.

För enstaka hobbyjobb så får man väl stå ut.
Protte

Min erfarenhet är att trapets gängade skruvar går att dra hårdare än vanlig M gängad skruv.

Det går väll att borra några extra hål i biltemas knekt.

Pär

Jag gillar de klassiska knektarna mest det är miki som tillverkar dem idag jag köper så fort jag kommer åt några. 60 och 1m är de som används mest. Sätter dem ca 20-30 cm isär om det inte är något alldeles speciellt. Skall limma lite vagnstycken i veckan skall försöka komma ihåg att ta ett foto.

prototypen skrev:
Tittade på ClasO limknekt och jag bara undrar hur länge biten med gänga kommer att hålla? De har ju vänt materialet fel väg mellan röret och gängan.

Någon får väl köpa och dra åt ordentligt så får vi se.
Dra inte åt för ordentligt bara... Jag har dragit sönder en Classeknekt. Det var mycket riktigt "mutterdelen" som gick av.

I brist på knektar har jag ibland använt vanliga spännband. Blir kanske inte riktig "knektpressning" men man kan spänna rätt hårt.

Ja spännband är bra använder det ofta vid div konstiga limningar.
För att få ännu bättre kraft när jag använder spännband är att jag slår in två kilar mellan det jag limmar och bandet.
Då kan man nästan få hur mycket spännkraft som helst nästan så bandet kan gå av.

Pär

Martin_B
prototypen skrev:
2:an har för stora steg så när man skruvat ut skruven så fattas det 5 mm till hacket (Murphys law)
Protte
Nu hänger jag inte med riktigt på hur du menar? Menar du att det i vissa fall inte går att spänna fullt ut då det "saknas längd på skruven"?
Jag har några av den nämnda typen av knektar och jag har aldrig haft problem med att kunna spänna fullt ut. Skruven på mina knektar täcker gott och väl de glesa jacken i bladet. Tror t.o.m mina täcker två jack.

Eller menade du något annat?

Enda som jag ser som irriterande med typ 2 är att de är bökigare att ställa in p.g.a de glesa jacken. Den översta typen med täta jack och fjäderspänd låsning är klart den allra smidigaste.

Martin_B skrev:
precis så menade jag. Bäst är om man har kort bit av skruven mot klämbacken så man provar att skruva ut skruven allt vad som går och då fattas det 5mm till nästa hack. Bara att ta nästa hack och skruva skruva skruva.

täta hack och fjäderbelastade är klart bäst. Första vale,t resten av knecktarna som nöd vid stora limningar.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.