De flesta billiga buntband är tillverkade helt i plast och har själva låsningen som en plastfjäder som låser i små plastspår i själva bandet. Det gör att låsningen sker stegvis. Billiga band är dessutom ofta gjorda i extra billig kvalitet på plasten, vilket gör att de ibland går sönder i ett sprött brott.

Förr fanns buntband med låsningen som en rostfri metallfjäder som helt enkelt låste mot en ganska slät yta på bandet. Det gör låsningen mer steglös, och därmed bättre. Dessutom har jag aldrig råkat ut för sprött brott hos den typen av band.

Finns den bra typen av buntband att köpa någonstans? Gärna på nätet, och helst inom EU

Redigerat:
Vi använder buntband ifrån HellermannTyton på jobbet, dessa har riktigt bra kvalitet
. IMG_0903.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Swedol och wurth har den du tänker på med rostfritt låsbleck. Kommer inte ihåg vad fabrikatet är tyvärr.

Redigerat:
Tack, det verkar ju som om det finns riktiga buntband att få tag i! Elfa hade ju ett stort sortiment, men de är inte direkt kända för att hålla låga priser. Jag skall kolla på Swedol snarast möjligt. Tack för all hjälp. Jag har ett stort paket med dåliga buntband, men de kan man ju ha till att stänga sopsäckar med och annat som inte är så noga.

Jag har för övrigt en Panduit-tång, men jag tror att den bara är avsedd för plastband. Jag använder den faktiskt ganska ofta.

Thomas & Betts är också ett vanligt och bra fabrikat med riktig låstunga och bra material i övrigt. Tror de ligger bakom varunamnet Tyrap som många brukar kalla buntband överlag.

Japp, jag hittade riktiga Ty-Rap från Thomas & Betts på Swedol. Problemet är löst. Tack för alla råd!

Märk också att det är skillnad på plasten på de som ska användas ute eller inne. Har med UV-beständigheten att göra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.