En Kap och geringssåg tråd i mängden..

Är ute efter en kap och gersåg i prisklassen 3 - 4500:-

Har vart och känt och klämt på de flesta sågar i den prisgruppen samt lusläst webben + alla forum inlägg här där de flesta slutar i att bosch gcm 8s /sj är prylen man ska ha, vilket säkert är en bra såg.
Men jag har fastnat för Milwaukee ms216sb och vill veta mer om den.
Milwaukee sågen är väldigt lik dewalt 777 till uppbyggnad men har mjukstart, led ljus och laser och känns mer välbyggd än dewalten.
Den lanserades under våren 2012 och är relativt ny på marknaden så tester och information hur bra den är i verkligheten finns det knappt nått alls av, men det borde finnas folk som haft med den att göra, ni som har använt den dela gärna med er av era erfarenheter.

Har en och tycker väldigt mycket om den, stod mellan dewalten och milwaukeen och det som till sist avgjorde(intalar jag mig iaf, är väldigt svag för milwaukee så valet var väl egentligen redan gjort) var att låsningarna var bättre när man skall flytta den, dewalten är tydligen trixigare att bära i handtaget enligt försäljaren.
Klingskyddet på Milwaukee känns lite stabilare också
Lver lag Tycker den känns lite mer robust och har lite mer metall istället för för plast än dw'n också.
En stor nackdel dock är anslutningen till dammsugare, vet ej om det kommit något kit för detta ännu men det fanns inte när jag köpte i somras iaf, löste det med en bit kylarslang som stos mellan maskinen och sugaren och det funkar ok.
Ett tips om du köper är att kolla anhållen innan du girar, mitt vänstra "övre" satt lite nära klingan och jag körde rätt i det när jag skulle köra en 45vinkel i en list, lätt att hoppa högt när klingan går i aluminiumet.

Förklaringen till likheten med DW var enligt butiken att chefsdesignern på DW värvats till Milwaukee, känns inte som att det är hela sanningen utan det är säkert någon branding eller liknande och innehållet är nog ganska likt.
Har ej koll på ägandeförhållande hos de olika märkena men det är väl inte omöjligt att dom ingår i samma koncern och därmed är det bara lite förbättringar på skalet och nya dekaler som gäller.
Sågbänken som finns till blev jag avrådd ifrån att köpa och tog en DW istället då dom tydligen skall ha högst kvalitet, har inget att anmärka på där.

jonasz skrev:
...Har ej koll på ägandeförhållande hos de olika märkena men det är väl inte omöjligt att dom ingår i samma koncern och därmed är det bara lite förbättringar på skalet och nya dekaler som gäller....
DW ägs av Black & Decker, eller Stanley Black & Decker som det numera heter. Milwaukee ägs av TTI (som även har AEG, Ryobi mfl i portföljen). Så de har inget med varandra att göra. Men det behöver inte hindra dem från att köpa in prylar från samma ställe... Hur det är med chefsdesignern som bytte jobb vet jag däremot inte.

P
Även jag har tittat på denna och den känns mycket mer gedignare än Dewalts maskin! skulle tro att dom byggs av samma fabrik!

Berner har ju oxå en sådan maskin med samma siffror som Dewalts 777
http://shop.berner.eu/berner/export...s/Mains-operated+equipment/Panel+Saw+BMS-777&

Berner har också nåt sugkit för sin som borde(??) passa dito maskinerna.
http://shop.berner.eu/berner/15/med...ER_0000003949_R_XXL.jpg?conversationContext=2

Annars finns Dewalts spånsugs kit att köpa hos Toolab
http://www.toolab.se/produkt/DeWalt-Dammutsug-for-kapsagar (om dom nu passar)

Redigerat:
Typiskt nog så är spånsugsanslutningen en av grejerna som inte är samma, Milwaukee har runda anslutningar på maskinen och DW´s kit funkar inte med detta, provade när jag köpte min.

P
vad typiskt då :thumbdown:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.