Nu har jag skruvat isär min och kollat. Lite väl lite smörjmedel. Dreven är ännu hela även om topparna är vassa på pinjongdrevet och kuggväxeln glappar lite väl mycket. Men av slitagebilden att döma så är det nog tillverkat så.

Jag förstår inte varför man snålar in på något så billigt som smörjmedel. Det handlar ju bara om ören för denna mängd.

Edit: När jag tittar på dina bilder nu igen så verkar det ha varit mer smörjmedel i din. Kronhjulet ser även ut att ha lite fett på sig. Mitt var torrt. Så din tanke om ett tvärstopp som huvudanledning till haveriet är nog den rätta.

Någon som kan rekomendera ett smörjfett för vinkelväxeln? Har precis renoverat en likadan såg. Den hade råkat ut för samma typ av haveri. Har nu bytt rotor samt kronhjul då de uppdaterat rotorn (kuggarna va vridna på andra hållet). Har endast testkört sågen med ett "lithium EP" fett från CRC som jag hade på hyllan. Men det ser ut som att det blir luftbubblor i fettet. Nån som kan detta med smörjning som kan rekomendera ett fett för höghastighetsväxlar av hypoidtyp. Gärna om det finns på t.ex AD-center el. Likn.
Mvh Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.