Jag brukar tänka att presskraften "strålar ut" från tvingens huvud i 45 graders vinkel. Tvingarna ska sitta så tätt att dessa sektorer överlappar varandra något i fogen. Om man fogar breda brädor krävs färre tvingar än för smala men mer kraft i varje tving.
Hoppas det blev begripligt...
/B
Hoppas det blev begripligt...
/B
Jag höftar det, har ingen matematisk regel, mäter inte heller. Men jag tänker att direkt under tvingen är brädan plan. Limmet kommer att hålla emot brädan, men bara tills det är utplattat, inte längre. Så jag sätter tvingarna så tätt att jag tror att jag kommer få perfekt anliggning trots motkraften från limmet. Gissar jag fel sätter jag en tvng mellan de två jag satt. Får jag ont om tvingar, tar jag bort en av de jag satt mellan (den har troligen gjort sitt jobb, limmet har gett efter.bengtn skrev:
Spontan gissning, 20 mm tjockt, inte alltför bred skarv, 1.5 meter långt, 5 tvingar, men inte de yttersta allra längst ut.
Din metod låter mycket tätare än jag sätter dem. Om tvingen är 4 centimeter och du spänner en 20 mm bräda kommer tvingen att täcka 8 centimeter. För att få överlapp skall du då ha 8 centimeter mellan tvingarna på en 20 mm bräda.
--- Mats ---
Bengts tankar är helt korrekt tycker jag.
Men som vanligt beror det på flera andra variabler. Är det en kritisk konstruktion måste limningen bli bra. Matrealet är det hårt eller mjukt, furu tex kanske kräver flera punkter där det behöver sättas i spänn på. Men även furu kan vara olika beroende på om det är stående eller liggande årsringar.
Även hur limmet appliceras har betydelse för presskraften, om man läger limmet i en tjock sträng i mitten så krävs det mera kraft för att pressa ut det än om man tex penslar ut det (om det inte penslas på väldigt tjockt). Idealet är någon form av limspridare antingen i flera tunnare strängar parallellt eller i ett tunt skickt från en roller.
Men man kan faktiskt ha för stor presskraft också. Så det är många saker som påverkar hur tät man behöver sätta tvingar/knektar.
Så det kan bli en hel vetenskap om man vill
Så slutsatsen blir.
Om det kommer ut likvärdigt med lim längs hela fogen så blir det oftast bra.
Pär
Men som vanligt beror det på flera andra variabler. Är det en kritisk konstruktion måste limningen bli bra. Matrealet är det hårt eller mjukt, furu tex kanske kräver flera punkter där det behöver sättas i spänn på. Men även furu kan vara olika beroende på om det är stående eller liggande årsringar.
Även hur limmet appliceras har betydelse för presskraften, om man läger limmet i en tjock sträng i mitten så krävs det mera kraft för att pressa ut det än om man tex penslar ut det (om det inte penslas på väldigt tjockt). Idealet är någon form av limspridare antingen i flera tunnare strängar parallellt eller i ett tunt skickt från en roller.
Men man kan faktiskt ha för stor presskraft också. Så det är många saker som påverkar hur tät man behöver sätta tvingar/knektar.
Så det kan bli en hel vetenskap om man vill
Så slutsatsen blir.
Om det kommer ut likvärdigt med lim längs hela fogen så blir det oftast bra.
Pär
Redigerat:
I stället för att köpa en massa dyra limknektar så kan man använda sig av konvexa regler på varje sida av det man limmar. På så vis sparar man in några knektar. Där det skulle behövas tex fem knektar behövs bara tre st
Pär
Pär
+1 på det som vanligt goda rådet från Per. En mycket bra lösning på måga limprojekt. Och en som jag ofta inte tänker på i tid (bara om jag i förväg gissar att jag behöver fler limknektar än jag har).pär h skrev:
--- Mats ---
Tack för alla idéer och förslag. Oavsett metod behövs hyfsat klart många. Framför allt om man limmar flera på en ggr..
Var förbi både Hornbach och K-Rauta igår, men ingen av dem hade faktiskt limknektar. Kändes lite konstigt.
Hornbach har ett litet sortiment av Bessey tvingar, men ingen av deras större sorter. De hade en sort, Bessey Uniklamp

Den har åtminstånde släta sidor, skulle den kunna göra jobbet? Det jag funderade på är att den bara har 1500N kraft, de stora är upp mot 5-7000N.. Förstår att mer är bättre, men vart går gränsen? Den kostade ca 200kr och går ju att använda till andra saker senare..
Var förbi både Hornbach och K-Rauta igår, men ingen av dem hade faktiskt limknektar. Kändes lite konstigt.
Hornbach har ett litet sortiment av Bessey tvingar, men ingen av deras större sorter. De hade en sort, Bessey Uniklamp

Den har åtminstånde släta sidor, skulle den kunna göra jobbet? Det jag funderade på är att den bara har 1500N kraft, de stora är upp mot 5-7000N.. Förstår att mer är bättre, men vart går gränsen? Den kostade ca 200kr och går ju att använda till andra saker senare..
Hej här är en sida som förklarar vad jag menar med konvexa reglar. Det är bara en i mängden
http://www.bowclamp.com/
Pär
http://www.bowclamp.com/
Pär
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Bengtn har rätt om 45 grader.
Man kan lägga en spännbit på var sida om limfogen så räcker de 45 graderna längre och man slipper tryckmärken på kanterna.
Protte
Man kan lägga en spännbit på var sida om limfogen så räcker de 45 graderna längre och man slipper tryckmärken på kanterna.
Protte
Jag kom just in från garaget där jag fogat ett antal brädor till lådsidor. I dag använde jag exakt noll tvingar per sida. Istället gjorde jag en sk. "rub joint" vad nu det heter på svenska.
Först handhyvlas de sidor som ska fogas absolut plana, vikeläta och släta. på med flytande hudlim (jag använder titebond liquide hide) som jag värmt i lite varmvatten på båda ytorna. Sätt ihop och gnugga sidorna mot varandra så att limmet flyter ut och man känner att det börjar klibba. Passa in in ytorna så fogen blir bra, ställ åt sidan för att torka. Inga tvingar
Fogen blir stark och bra men kräver som sagt perfekt handhyvlade ytor, det funkar inte med maskinhyvlat.
/B
Först handhyvlas de sidor som ska fogas absolut plana, vikeläta och släta. på med flytande hudlim (jag använder titebond liquide hide) som jag värmt i lite varmvatten på båda ytorna. Sätt ihop och gnugga sidorna mot varandra så att limmet flyter ut och man känner att det börjar klibba. Passa in in ytorna så fogen blir bra, ställ åt sidan för att torka. Inga tvingar
Fogen blir stark och bra men kräver som sagt perfekt handhyvlade ytor, det funkar inte med maskinhyvlat.
/B
Bessey är mycket bra. Har ett par av den sort du nämner, men den modellen är äldre och sämre än deras nya (K-klamps tror jag de heter). Går att köpa på postorder. Rekommenderas.jackt skrev:
--- Mats ---