Har noterat ett rasslande ljud när jag kör med sågen det låter som om något ligger imot någon stans runt motorn, följer varvtalet på motorn.

Skulle gissa på ett lager eller möjligen att något liggermot fläkt vingarna och därför undrar jag om någon vet hur man tar bort kåpan som sitter över motor fläkten.

På spräng skissen ser det ut som om det skulle sitta en skuv som håller kåpan, har int elyckats lokalisera denna ännu och frågan är om den sitter väl dold innanför gallret till fläkten.

Björn

Trådlyft - i fall någon mer kliar sig i huvudet över detta problem.....

Det är med största sannolikhet kåpan man i detta fall försöker få loss som orsakar ljudet, enkelt att kolla dock, ta hammaren och knacka försiktigt på kåpan längs motorn och slå kåpan i riktningen som om du skulle ta bort kåpan......TADA! ;o)

Vet inte hur många ELU/Dewalt maskiner av denna typ som jag hört detta ljud från, min gick lät länge innan jag tog mig ann biffen och då var det ju nästan pinsamt enkelt, vips hade man en tyst fin borst och gnissellös maskin igen :)

Problemet uppstår med tiden då man allt som oftast drar och sliter i kåpan när man ska justera vinkeln på sågen.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.