Verktyg & Maskiner
jac: Jag tyckte jag såg något bara häromdagen men kan inte minnas var, tyvärr. :( Men du kanske hittar något om du googlar på: velcro backed abrasive rolls uk Abranet finns på Axminster om det kan vara ett alternativ: http://www.axminster.co.uk/mirka-abranet-abrasive-roll-115mm-prod851208/
Stefan Bengtsson: Ja, framåt och bakåt har ju bara betydelse när man kör med "skruvdragarhuvet". Den delen av maskinen har jag provat ännu mindre, och vad jag minns blev jag inte så imponerad av den.
daniellindholm: Köpte ett 1000pack Dewalt. De var bättre men inte helt tight. Blev betydligt lättare. Nåja. Jag skulle kexa ihop 12mm plywood i vinkel. Det var inte helt lätt med denna makita. Jag tycker att man borde ha kunnat göra den slimmare i bottenplattan så även 12mm kunnat köras utan att använda höjdanhållet. Eller ja jag vet inte. Den gör sitt jobb och jag hann nog limma ihop ett par lådor
Alfredo: [citat] En vild gissning är att prylarna inte var i ett skick som lämpade sig för reklamation efter det att Lolle låtit sin "lilla irritation" gå ut över de små värnlösa mojängerna. :wow::cool:
pär h: Sugbord (kallar jag det för) är fantastiskt bra när man gör något som dammar handslipar eller dyligt. Jag har byggt två st. Det man skall tänka på är att den sammanlagda arean för alla hålen på bordsytan inte får överstiga arean på slangen som är kopplad till sugbordet. Sedan kan man göra hålen lite större genom att fasa (ej runda) av hålen lite, på så sätt får man större
iSnobben: Jag har skruvdragaren och multimaskinen och är väldigt nöjd med båda. Tycker väl visserligen att min 14,4V skruvdragare ligger skönare i handen pga att den är lite mindre i själva greppet men 10,8:an är väldigt liten och smidig. Använder båda ganska flitigt och tar ofta den som ligger bäst till. Till vardagliga grejer duger kraften gott i 10,8:an. Multimaskinen är verkligen som alla
Mats Bengtsson: [citat] En Festool är inte bättre än en vanlig bordcirkelsåg. Det som är bra med en Festool är att den ger en mycket bra precision, du skall upp till en Hammer för att konkurrera. Den är fortfarande flyttbar. Går man på CMS så kan man ha både fräs och bordscirkel i samma bord (byt modul). Samt kan man använda samma tillbehör. För att gå vägen med en Festool CMS skall gälla: Man
Gruvberget: Snabb fundering bara, måste det vara en Domino XL? För mig ser det ut som om det räcker med en vanlig Domino, men jag kanske förstått fel?
thomasx: Ladda fullt och kör slut varje gång innan nästa laddning så håller dessa batterierna bäst.
mattiasp: Kul att få höra lite mer om sågen. Den verkar ju vara mycket trevlig. Jag föreslår att du tar tag i det som irriterar dig och beställer 230 V-kittet och beställer nya rattar. De finns här. Med tanke på din tidigare kommentar om klyvning av större bitar i CS70:an, kan jag bara säga att du hade rätt. De klyvningarna görs numer på en Hammer N4400 med ett Lenox Woodmaster CT-blad, bredd
BTAC: Hej Jag är Grävpilot sen 2006 och har en viss del erfarenhet av maskiner både hjul och band visst kan du köpa en maskin , men inan du gräver så kontakta sensk kabelanvisnig 020-531000 för att det inte finns någon gammal ledning , gräver du av den så är ditt köp av maskin en dyr historia om du har en försäkring mot det och på maskinen så är det ok. glöm inte att feta maskinen
AndersS: För max 10mm hål kommer det inte att vara några problem så det kommer att fungera utmärkt. Och i tegelvägg så använder du en vanlig slagborr eller t.o.m. din skruvdragare för där är en borrhammare på gränsen till för kraftigt.
pär h: Det var mycket verktyg och prylar på liten golvyta strålande, så kallad kombibord . Pär
corre: Det borde gå att byta glidlager till nya med bättre precision. Men jag misstänker att du inte har tillgång till hydralpress eller svarv. Tyvärr misstänker jag att man behöver gå upp rätt högt i pris för att slippa denna egenheten. Min Dw777 är inte stum, men det är så sällan jag sågar så breda bitar med krav på precision. Brukar köra med sänksågen istället, den är ändå
AndersS: [citat] Det hade vissa tips men svåra att använda i praktiken, också lite konstiga skrivningar som denna och motsägelsefulla; "Överväg att ta bort batteriet när man ansluter en laddare till datorn. Detta eftersom temperaturen stiger (till ca 45 °C) i batterier, se nedan. Troligtvis avser man om datorn ofta körs med spänningsanslutning från en nätadapter utan att laddningsbehov finns,
Iloper: Mig veterligen så innehåller växellådan bara fett, ingen olja. Stigas originalremmar har nylonförstärkning både på insidan och utsidan. Det brukar inte billigare remmar hos järnhandlare ha, dessa remmar klarar därför inte att böjas år båda hållen, som bilden ovan visar. Livsländen kortas avsevärt jämfört med de dyra originalremmarna Fick du rem till just ditt klippaggregat? Det
xydix: Vad tror ni om det? Jag sitter här med en 110V versionen av denna laddaren. Några av er kanske har sett denna tråden http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/100188-makita-laddare-dc18ra-110v-till-230v.html Jag har själv med hjälp av den tråden moddat min laddare till 230V. Är det någon som har en DC10WA? Alltså Makitas laddare för 7.2 och 10.8V batterier. Är det något som
Germanpilsner: Tack för tipset på bälteskrok. Väldigt smart och enkel lösning. Har nu gjort samma sak, fast med hjälp av superlim (10 kr på Jula). Det verkar hålla.
JerreEssberg: Finns nåt som heter knådepoxy, är det du menar? Googlade och fann det på jula och att loctite tillverkar.
Taxen: Här på sidan 12,kan du se hur man läser av kedjan. http://www.oregonchain.se/fileadmin/support/2_technical/maintemanual/MM_SV.pdf
EssoJ: Tyvärr kommer det ingen olja till kedjan även utan lock. Får nog ta isär den igen och göra ren ordentligt. Det slog mig efter att jag satt ihop det hela att jag missade nog att blåsa igenom inkommande rör till pumpen. Blåste enbart utgående. Det man inte har i huvet får man ha i händerna... Tack för tipset om Granngården olja. Såg på deras sida att man rekommenderar tömning av
Gruvberget: Eller denna: http://www.luftbutiken.se/avstick/93-planavstick-stl-100.html Finns hos de flesta byggvaruhandlare (XL-bygg, Bauhaus, K-rauta, Coop Bygg)
Robert-san01: Jag köpte Facoms lilla sats när Swedol hade special på den i höstas. Tror det blev ca 600kr inkl moms. Den har nya spärrskaftet där man även kan snurra på skaftet så snurrar hylsan/bitsen, väldigt smidigt när det är svårt att komma åt.