1 851 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
De säkraste vinkelsliparna
Efter att ha kollat lite på billiga vinkelslipar för sällananvändning så har jag kommit fram till att säkerheten är den viktigaste funktionen på en vinkelslip. Vinkelslipen verkar ju vara ett av de farligaste verktygen, och samtidligt är vinkelslipar inte särskilt dyra jämfört med andra verktyg.
Bosch lyfter fram två säkerhetsfunktioner på en del av sina blåa maskiner.
Kick Back Stop - stoppar skivan om den fastnar, så att slipen inte kastar.
Restart protection - slipen startar inte om man stoppar i sladden, utan det krävs en manuell aktivering för att slipen ska starta.
Makita har också något de kallar SJS, super joint system, som verkar funka på samma sätt ut säkerhetssynpunkt.
Vilka fler säkerhetsfunktioner, och andra funktioner för den delen, bör man titta på när man väljer vinkelslip?
Syftet med denna är initialt att lägga oregelbunden marksten, och att såga av en och annan metallbit eller stålbalk senare. Jag tänker mig en ganska liten maskin.
Bosch lyfter fram två säkerhetsfunktioner på en del av sina blåa maskiner.
Kick Back Stop - stoppar skivan om den fastnar, så att slipen inte kastar.
Restart protection - slipen startar inte om man stoppar i sladden, utan det krävs en manuell aktivering för att slipen ska starta.
Makita har också något de kallar SJS, super joint system, som verkar funka på samma sätt ut säkerhetssynpunkt.
Vilka fler säkerhetsfunktioner, och andra funktioner för den delen, bör man titta på när man väljer vinkelslip?
Syftet med denna är initialt att lägga oregelbunden marksten, och att såga av en och annan metallbit eller stålbalk senare. Jag tänker mig en ganska liten maskin.
Till marksten skulle jag hyra en riktig kap istället....
Att kapa stålbalk går med en liten maskin men tar tid och det finns risk att den inte håller....för övrigt duger en enkel/billig till husbehov....
Att kapa stålbalk går med en liten maskin men tar tid och det finns risk att den inte håller....för övrigt duger en enkel/billig till husbehov....
Mjukstart, broms och ett sprängskydd som man enkelt kan vrida runt och låsa tycker jag också är viktigt. Sedan är det bra att testa så att man trivs med start-knappen samt att den går lätt att använda med handskar.
Fein t.ex har en fin modell med alla säkerhetsfunktioner man behöver och ett unikt startsystem utan knappar:
http://fein.se/sv_se/slipa-normalfrekvens/compact-vinkelslipmaskiner/wsb-14-125-t-0181076/
Fein t.ex har en fin modell med alla säkerhetsfunktioner man behöver och ett unikt startsystem utan knappar:
http://fein.se/sv_se/slipa-normalfrekvens/compact-vinkelslipmaskiner/wsb-14-125-t-0181076/
Den verkade praktisk. Kan tänka mig att det kanske tar ett tag att vänja sig vid startsystemet. På min gamla b&d satte knappen igen av damm när jag kapat sten, så plötsligt gick den inte att stänga av. Jag har läst om andra här på forumet som råkat ut för samma problem. Nu kanske det inte är en issue på en bra maskin, men på denna lär det definitivt inte vara ett problem iaf.Helioz skrev:
Jag håller med. Har inte testat någon med broms, men det är helt klart bra. Det tar evigheter för skivan att stanna och man lägger nästan alltid ifrån sig den utan att skivan helt har stannat.Helioz skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Sätt en hjälpkontakt på JFBn 
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Det där med broms kan vara lite vanskligt. Jag har köpt en "snabbmutter" det är en mutter som man drar med handkraft för klingbyte, med en typ av låsning. Av fabrikat Bosh har jag för mig, köpt på Jula.
MEN den släpper när skivan bromsar, och gängar av sig. Riktigt obehagligt. Min skiva hade lyckats gänga bort muttern när den nästa slutat snurra, då lyfte klingan som en frisbee. Jag flydde i tid.
MEN den släpper när skivan bromsar, och gängar av sig. Riktigt obehagligt. Min skiva hade lyckats gänga bort muttern när den nästa slutat snurra, då lyfte klingan som en frisbee. Jag flydde i tid.
Kolla om snabbmuttern behöver rengöras med tryckluft. Det behövde min hiltimutter för att fästa ordentligt igen efter att jag kört kapat mycket sten och betong.hempularen skrev:Det där med broms kan vara lite vanskligt. Jag har köpt en "snabbmutter" det är en mutter som man drar med handkraft för klingbyte, med en typ av låsning. Av fabrikat Bosh har jag för mig, köpt på Jula.
MEN den släpper när skivan bromsar, och gängar av sig. Riktigt obehagligt. Min skiva hade lyckats gänga bort muttern när den nästa slutat snurra, då lyfte klingan som en frisbee. Jag flydde i tid.
Något jag inte visste i början var hur man spänner muttern på rätt sätt. Först gängar man på den tills den sitter för att sedan trycka ner låsknappen och sedan ta tag i klingan och snurra den tills allt sitter hårt. Man skall alltså inte spänna själva muttern med handkraft. Klingan skall i de flesta fall monteras med texten nedåt så att man kan läsa den när man sätter på muttern, men kolla rotationen för säkerhets skull.
Här är en video som visar (spola till 1:45):
[video=youtube_share;f6exMmxG9MI]http://youtu.be/f6exMmxG9MI?t=1m45s[/video]
Klicka här för att svara
