Under de senaste veckorna har jag haft en tilltagande känsla att jag bara måste köpa en Festool TS 55 sänksåg. Problemet är att jag inte har någon som helst anledning att skaffa en sån. Jag har inga byggprojekt på gång, knappt en hylla som ska sättas upp.
Men jag
vill ha en såg!
Så nu vänder jag mig till detta kloka forum för hjälp med en bra anledning att åka till fredells och punga ut med 5700pix. Att jag kommer bli lycklig räcker inte som argument.
Men jag
vill ha en såg!
Så nu vänder jag mig till detta kloka forum för hjälp med en bra anledning att åka till fredells och punga ut med 5700pix. Att jag kommer bli lycklig räcker inte som argument.
Redigerat:
Sänksåg är alltid smidigt enligt mig särskilt för sågning av skivmaterial.
Jag har haft bosch cirkelsåg med skena men bytet till sänksåg var väldigt upplyftande av ett par olika skäl men främst pga spånupptagningen.
Det är skönt att kunna såga ett antal snitt i snicken och ändå ha rent och fint. Jag är kanske lite av pedant men det är lättare att jobba när inte spån yr över övriga verktyg, arbetsbänkar mm samtidigt som jag slipper efterdammsuga hela tiden. Ännu mer uppskattat när man behöver såga något inomhus typ bänkskivor etc
Jag har först haft en Makita sänksåg som jag var nöjd med, ritsfunktionen användes ibland men maskinen var köpt billigt på kampanj i utlandet så jag bytte till en Festool TS55, samma känsla och precision gällande allt om jag ska vara ärlig, inte något jättelyft förutom smågrejer bland annat var det för mig smidigt att alltid ha en plugit elkabel i systainern för arbeten utanför snicken. Sen hade jag alltid en plugit tejpad med dammsugarslangen i snicken, sjukt smidigt för min del.
Nu har jag faktiskt bytt till en Bosch gkt55 mest för att det ska bli i L-boxx o vara lätt att ta med mina övriga verktyg där de flesta faktiskt är just Bosch. Lite nördigt men men. Även denna är smidig och funkar bra, lite saknar över kabeln men däremot gillar jag längden på skenan (1,6 m fsn skena) sen kör jag en gammal makita 3 meters skena.
Ska du ha Festool TS55r så jämför gärna med Bosch o Makita mfl. Jag hade valt festool om du har övriga elverktyg i systainer o helst Festool för enhetstänket. Annars hade jag sparat mellanskillnaden till fler skenor o köpt Boschen istället
Jag har haft bosch cirkelsåg med skena men bytet till sänksåg var väldigt upplyftande av ett par olika skäl men främst pga spånupptagningen.
Det är skönt att kunna såga ett antal snitt i snicken och ändå ha rent och fint. Jag är kanske lite av pedant men det är lättare att jobba när inte spån yr över övriga verktyg, arbetsbänkar mm samtidigt som jag slipper efterdammsuga hela tiden. Ännu mer uppskattat när man behöver såga något inomhus typ bänkskivor etc
Jag har först haft en Makita sänksåg som jag var nöjd med, ritsfunktionen användes ibland men maskinen var köpt billigt på kampanj i utlandet så jag bytte till en Festool TS55, samma känsla och precision gällande allt om jag ska vara ärlig, inte något jättelyft förutom smågrejer bland annat var det för mig smidigt att alltid ha en plugit elkabel i systainern för arbeten utanför snicken. Sen hade jag alltid en plugit tejpad med dammsugarslangen i snicken, sjukt smidigt för min del.
Nu har jag faktiskt bytt till en Bosch gkt55 mest för att det ska bli i L-boxx o vara lätt att ta med mina övriga verktyg där de flesta faktiskt är just Bosch. Lite nördigt men men. Även denna är smidig och funkar bra, lite saknar över kabeln men däremot gillar jag längden på skenan (1,6 m fsn skena) sen kör jag en gammal makita 3 meters skena.
Ska du ha Festool TS55r så jämför gärna med Bosch o Makita mfl. Jag hade valt festool om du har övriga elverktyg i systainer o helst Festool för enhetstänket. Annars hade jag sparat mellanskillnaden till fler skenor o köpt Boschen istället
Men va nu rå
Nu vill ju Doktorbergman köpa en TS55(R?), då ska ni väl inte lägga ut dimridåer!
Även om du inte har några projekt pågång så kommer massor att poppa upp i skallen bara den finns i huset.
Det är tom så mycket WAF i den att frugan i veckan plockade fram sänksågen när jag var på tjänsteresa och moddade en gamma Billybokhylla helt på egen hand. Hon hade sett själv några veckor tidigare när jag stått inne i huset och sågat massor med panel i princip dammfritt och med 1/10 precision och vart inspirerad och tog till egna hyss. Hennes moddade Billy platsar i BH skryttrådar
Om du dessutom skippar att handla på Fredells för dyra pengar och skannar av Tyska/Engelska marknaden så kommer du även kunna tjäna en massa pengar.
Räcker detta för att trycka på beställknappen?
Boschen är som en Passat och Makitan som en Toyota men Festoolen är som en BMW/MB vilket ger en helt annan känsla.
Nu vill ju Doktorbergman köpa en TS55(R?), då ska ni väl inte lägga ut dimridåer!
Även om du inte har några projekt pågång så kommer massor att poppa upp i skallen bara den finns i huset.
Det är tom så mycket WAF i den att frugan i veckan plockade fram sänksågen när jag var på tjänsteresa och moddade en gamma Billybokhylla helt på egen hand. Hon hade sett själv några veckor tidigare när jag stått inne i huset och sågat massor med panel i princip dammfritt och med 1/10 precision och vart inspirerad och tog till egna hyss. Hennes moddade Billy platsar i BH skryttrådar
Om du dessutom skippar att handla på Fredells för dyra pengar och skannar av Tyska/Engelska marknaden så kommer du även kunna tjäna en massa pengar.
Räcker detta för att trycka på beställknappen?
Boschen är som en Passat och Makitan som en Toyota men Festoolen är som en BMW/MB vilket ger en helt annan känsla.
Boschen är ju en brandad Mafell som tidigare omnämnts som sänksågarnas sänksåg så.. 
Ang. Passat, Toyota eller BMW.
Anser du (TS) dig behöva en TS55 så tycker jag mycket väl tomten kan komma med en.
Ang. Passat, Toyota eller BMW.
Anser du (TS) dig behöva en TS55 så tycker jag mycket väl tomten kan komma med en.
Redigerat:
Wooow - hold your horses!!!
Makita som en Toyota? (ja iofs så gör dom väl rätt ok bilar nu för tiden)
Jag har kört både Makita och Festool och kan inte se att Festool skulle vara så mycket bättre.
Makita har ritsfunktion, -2gr och möjlighet att fästa sågen i skenan.
Festoolen har klyvkniv men den har man oftast bara nytta av vid klyvning av tjockare virke och då använder jag hellre bordssågen. Plug-it systemet är också ett plus OM man har några andra Festoolprodukter. Jag saknar det ibland men anser inte att det är värt mellanskillnaden i pris.
Jag köpte min Makita för något år sedan från UK och betalade 3500:-+ moms med två 1400-skenor.
Makita som en Toyota? (ja iofs så gör dom väl rätt ok bilar nu för tiden)
Jag har kört både Makita och Festool och kan inte se att Festool skulle vara så mycket bättre.
Makita har ritsfunktion, -2gr och möjlighet att fästa sågen i skenan.
Festoolen har klyvkniv men den har man oftast bara nytta av vid klyvning av tjockare virke och då använder jag hellre bordssågen. Plug-it systemet är också ett plus OM man har några andra Festoolprodukter. Jag saknar det ibland men anser inte att det är värt mellanskillnaden i pris.
Jag köpte min Makita för något år sedan från UK och betalade 3500:-+ moms med två 1400-skenor.
Klicka här för att svara

