I vår kommer jag att montera åtminstone 12 st ASSA/FAS 309 9-tillhållarlås i bostaden och i sommarstuga - och i ett par andra applikationer.

Vad finns det för erfarenheter i forumet när det gäller jiggar för att fräsa för låskistor och gångjärn?

Jiggar för lås finns t ex från Trend och Makita.

Jiggar för gångjärn på dörrar finns åtminstone från Trend.

Säkert har någon på forumet hittat på egna jiggar...

Jag tar gärna emot information om fräsning av hål för gångjärn även på skåpluckor mm.
 
Redigerat:
Jag brukar göra mallar av plywood. Själva låskistan är bara att borra och finjustera med stämjärn
 
Jag har på youtube sett ett klipp där dom använde en ganska avancerad anordning för att fräsa ur för låskistor. Tyvärr surfar jag från mobilen nu så det är lite svårt att söka...
 
Virutex gångjärnsfräs FR 129 N. :) Finns hos Theofils, M Maskin, Swedendro och Plano Maskin
Köp en sådan och när du är klar med jobben så kan jag få köpa den av dig
Vill du inte lägga ut 5000 kr för den underbara maskinen så är det enklast att sätta en mallring på överhandsfräsen och göra en plywoodmall. Lägg ner ett par timmar på mallen så har du igen det sen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.