Har "ärvt" en kombimaskin av min far, cirkelsåg, bandsåg, borr och fräs tror jag det finns på den...

Är dummy vad gäller sådana här maskiner men trodde att jag kunde använda bandsågen för lite enklare figursågning...men tji, sågbladet glider omkring lite hur det vill så att jag inte överhuvudtaget kan såga efter en ritad linje.

Vad använder man bandsåg till?? Är det något jag måste tänka på, är inte bandet tillräckligt spänt eller vad?

Prova följande...
1. Oftast spänner man klingan för lite, svårt att förklara i text hur den skall spännas men den skall svikta typ en 10-15 mm i sidled mitt på klingan vid stativet med typ 10-16 mm's klinga
2. Klingan skall löpa på hjulen utan hjälp av styrningarna, justera med övre hjulets vinkling.
3. Sen ställs styrningarna så de knappt nuddar klingan, sidostyrningar bakom tänderna och bakre styrningarna ställer jag cirka 0,5 mm bakom klingan.
4. Är klingan dålig t ex efter spiksågning är det omöjligt att få den att såga rakt, byt klinga.

/Kent. .

Tack, skall kolla detta när jag kommer hem. Är spännings- och styranordningarna mer eller mindre lika på alla maskiner? Det här är en Emco (+ något nummer).

Kan du posta en bild så blir det lättare att hjälpa till. Styrningarna bygger väl på samma princip men det finns lite olika varianter. Riktigt gamla maskiner och om jag minns rätt Laguna har en sort styrbackar istället för rullar, men principen är ändå samma.

För en bandsåg är styrningen och bladets spänning och skick A och O. Kan kanske vara smart att ställa in den med ett nytt blad så man vet att det är ok.

• Gilla
Arvidsjaur123
  • Laddar…
Bifogar en bild på gamla bettan. Det är fyra skruvbara rattar, markerat dessa med pilar men texten blev i minsta laget. Moturs sett så benämnde jag dem (med början till vänster) A, B och C. Den sista pilen pekar på nåt som egentligen inte är en ratt utan nån form av hjul...kanske inte skall snurras på överhuvudtaget?

• DSCF0399.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bygga_bo skrev:
Kents kommentar att det är svårt att förklara i text fick mig att tänka på dessa video podcasts:

[länk]
[länk]

Om du är grön på området tror jag att du kan snappa upp ett och annat genom att titta på dem. Kanske ett alternativ till TV:n ikväll? ;)
Tack för länkarna förresten, bättre än vissa TV program iallafall :rolleyes:

Rattarna är för att lossa bladguiderna, dvs för att kunna ställa in dem så som Kent beskriver ovan. Den sista ratten är ingen ratt, det är en kullagrad bladguide.

Själva bladspänningen sitter nästan alltid så att den påverkar det övre bandhjulets läge och därigenom bandspänningen, leta efter en lite större skruv eller vev.

På de flesta bandsågar jag varit i kontakt med har justeringen av bandspänningen som en stor ratt längst upp på maskinen, kan inte missas. Ibland kan den sitta i direkt anslutning till det övre hjulets centrum, dvs vid hjulaxeln.

Tittade lite närmare på hur det fungerade och förstår ju nu att rattarna är till för att "låsa" de bladguiderna ni nämner. Såg då också vid närmare granskning att en bladguide saknades, samt att det fanns ett par till guider/rattar under själva arbetsytan. Hittade dock en bladguide av en tillfällighet i en låda när jag letade lite snabbt i morse, var kan man köpa sådana annars? Är det dussinvara på bygghandel eller är det specialbutiker?

För spänning av bandet hittar jag dock inget som ser ut som en vev, fanns några muttrar e.dyl. vid övre hjulet, kanske kan vara detta då?

Skall provköra lite ikväll och se om det funkar bättre nu när alla bladguider finns på plats. Det som nämndes av "Dr_jekyll" ang. kullagrad bladguide inser jag också nu att den ratt som jag benämnde "C" ansvarar för att låsa läget, men jag inser inte funktionen riktigt på denna, kan någon förklara?

det brukar vara 6 guider på en bandsåg. 3 över och 3 under sågbordet. 2 på varje ställe stabiliserar eller styr bladet i sidled medan återstående stabiliserar bladet i djupled. Hade man inte sistnämnda skulle man, om man trycker väl hårt vid sågning, kunna få bandet att hoppa av drivhjulen.

Öppna skyddet, det sitter en gängad stång som drar det övre hjulets slid uppåt, det är klingspänningen. Möjligt att korsmuttern gått sönder så bara metallen är kvar.

För att justera övre hjulets lutning sitter det en mutter eller skruv på baksidan, veva runt _för hand_ och se hur klingan flyttar sig då du skruvar på den.

Även om man vevar för hand bör man ta det lite lugnt, det smäller till rejält om man spänt som man skall och man bör passa fingrarna om klingan åker av.

Styrningar går att fixa själv av olika plaster eller något hårt träslag. Går i alla fall snabbare än att beställa.

Sidostyrningarna skall knappt nudda klingan, dvs nån tiondels mm spel och bakre styrning ställer jag 0,5 mm bakom klingan. För att ställa dem bör man ha sågen igång så ta det lugnt där och passa fingrarna. Första gången man råkar ut för att en klinga hoppar av så hoppar man själv till, dvs akta fingrarna.

/Kent

Slänger in en liten fråga jag med.
Tittade på Videolänkarna, och min fråga gäller rengörningen, "rostskyddet" och vaxningen av bordet.
Vad ska man rengöra ett nytt / gammalt bord med för något?
Vad ska man sedan ha på , för att skydda sitt bord och få bra "glid" på det?

Mors

Har en lite gammal bandsåg som jag just börjat använda.
30cm hjul. Typisk skolbandsåg från min skoltid på 60 talet.
Den var nog gammal redan då.
Det finns ingen märkning på sågen men motorn är en svensk en.
Skruvarna på den är tum.

Fråga, det sitter ingen bandstyrning under bordet.
Skall det göra det?

Mvh

Peter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.