2 177 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Vilka blad och klingor till bambugolv?
Hej,
Kommer inom snar framtid lägga en beställning från någon butik i UK. Tänkte passa på att även köpa sågblad och klingor när jag ändå beställer.
Vad rekommenderar ni att man använder till massivt bambugolv?
Maskiner jag behöver blad och klingor till:
GCM8
Bosch sänksåg
Sticksåg
Om jag har förstått rätt så finns det sticksågsblad med tänderna åt fel håll så att man kan såga från fin-sidan?
Kommer inom snar framtid lägga en beställning från någon butik i UK. Tänkte passa på att även köpa sågblad och klingor när jag ändå beställer.
Vad rekommenderar ni att man använder till massivt bambugolv?
Maskiner jag behöver blad och klingor till:
GCM8
Bosch sänksåg
Sticksåg
Om jag har förstått rätt så finns det sticksågsblad med tänderna åt fel håll så att man kan såga från fin-sidan?
Jag har aldrig arbetat med bambu, så jag vet inte hur det är att sågs i. För kapen är jag övertygad att originalklingan kommer att fungera ypperligt. För sänksågen rekommenderar jag att skaffa en klinga för klyvning, om du tror att du behöver klyva, dvs göra en bräda 5cm bred istället för 10, eller vad det nu kan vara. Jag antar att sänksågen kom med en fintandad klinga (40+ tänder), den gör fina snitt vid kapning, men lämpar sig dåligt för klyvning. En universalklinga (runt 25 tänder) är bättre, och klyvklinga (under 20 tänder) är bäst. Kompromissen är grövre sågyta.
För sticksågnen tycker jag bi-metallblad är bäst. Lite dyrare, men håller skärpan många gånger längre. Har inte testat ett blad med ovänd tandning, risken är ju att sågen hoppar upp. Däremot är mitt favoritblad för finlir ett "extra fine cut" från Bosch, det kan heta 101AIF, men är osäker. Ett liknande som svänger bättre kan vara bra för små radier. Bra att ha ibland är också ett långt och grovt, typ 344DF. Och ett för metall, köp fintandat. Jag refererar till Bosch bi-metallblad.
För sticksågnen tycker jag bi-metallblad är bäst. Lite dyrare, men håller skärpan många gånger längre. Har inte testat ett blad med ovänd tandning, risken är ju att sågen hoppar upp. Däremot är mitt favoritblad för finlir ett "extra fine cut" från Bosch, det kan heta 101AIF, men är osäker. Ett liknande som svänger bättre kan vara bra för små radier. Bra att ha ibland är också ett långt och grovt, typ 344DF. Och ett för metall, köp fintandat. Jag refererar till Bosch bi-metallblad.
Klicka här för att svara