FredrikR
FredrikR: Det kommer en sken-adapter, FSN-OFA, dock lite oklart när den kommer. Sades komma i början av 2013 men verkar blivit försenad.
1 svar · 956 läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Händer även med Essves spik, dock lätt att borsta bort fnaset. :)
8 svar · 3,8k läst
P
pehter aka ibbe: Håller också på att slipa med en Abranet och tycker snarare att flaskhalsen är slangen, skulle gärna sett lite grövre slang. Även om filtret är igensatt så sugs dammet upp. Filtret får man bort det värsta genom att dunka till dammsugaren när den är avstängd så ramlar det ner.
12 svar · 4,7k läst
pär h
pär h: Diskarna bör inte vara mjukare än bladet för då slits dom speciellt den bakom bladet. Om bandsågs bladet sliter fel på det så det blir en skåra i disken är inte så bra. Så var den bakre disken på min ejca. Jag slipade mina rena och fina sedan härdade jag dom själv själv. Och efter det så vart dom mycket bättre. Sedan så måste hjulen vara helt perfekt runda får inte slå något
19 svar · 14,6k läst
·
T
tlundberg: Blev ett FatMax på Harald-Nyborg. Har tio mil enkel resa till Jula, så man drar ju sig lite för att åka dit och handla... Passade även på att köpa en no-name rätskiva på två meter. (Med libeller, men de räknar jag inte med att de ska vara särskilt exakta.) Totalt 508kr för båda :) Nu hoppas jag på att kunna få till lite rakare väggar än förra byggaren lyckades med... :)
9 svar · 4,5k läst
·
jac
jac: [citat] Jo, det kändes lite bakvänt, speciellt i början, men om det kan få lite mer spån att komma i dammsugaren på det sättet så tyckte jag det var värt att lära om. Annars tycker jag också det känns naturligast att såga så man trycker mot anhållet.
15 svar · 12,4k läst
phl
phl: En femhundring kanske? Det vimlar av (troligtvis sämre) enfas MMA-svetsar i 150A-klassen på Blocket. Må vara att denna kanske är lite roligare men det är fortfarande en begagnad icke-invertersvets så värdet är inte så högt.
1 svar · 12,8k läst
·
B
badtastex: Det var ju riktigt smart, tack för "tipset".
4 svar · 2,7k läst
S
sukram78: Fein gör också bra vinkelslipar. Citerar ifrån deras reklamblad. "Tack vare olika konstruktionsåtgärder, så har FEIN:s Compact-vinkelslipar utan vibrationsdampade handtag värden på mellan 2,5 och 5m/s2 Konkurrenterna i samma effektklass klarar bara de här värdena med hjälp av vibrationsdämpande handtag.
12 svar · 4,0k läst
Nimajneb
Nimajneb: [citat] Låter häftigt, har du några länkar?
5 svar · 6,6k läst
Henrik Enkel
Henrik Enkel: Många intressanta lösningar. Jag har vid vissa tillfällen använt en Bahco färgskrapa med hårdmetallskär med framgång faktiskt. Med nytt vasst skär, tillsammans med att man håller den i lite högre vinkel kan man faktiskt sickla ända in i hörn med bra ytkvalitet, men det är dock lätt att det skär till och blir fult.
22 svar · 6,2k läst
·
lorens
lorens: Ett tips är Google sketchup. Gratis och har komponentbibliotek som har allt.
1 svar · 1,4k läst
·
pickels
pickels: Jag vet inte vad den kostade. Det går väl att snickra ihop något eget i värsta fall :)
4 svar · 2,1k läst
Ola C
Ola C: Jag håller med dig phl, det hade nog varit värt mödan att göra en mall. Dock till mitt "försvar" kan sägas att jag satte tvingar runt pucken som skapade press på dubbelhäftande tejpen så att den skulle lossna såg jag inte som stor risk. Hade det varit nåt finsnickrat till mig själv i dyrt träslag hade jag nog gjort både en och två mallar innan jag vågat fräsa i riktiga plankan.:)
8 svar · 22,1k läst
·
T
trojlee: hittade där:thumbup:
4 svar · 3,0k läst
M
Monterat: Verkar inte vara seriösa och är något från Honda 90 % billigare så är det garanterat en scam http://www.scamadviser.com/check-website/sale-tools.com
3 svar · 1,7k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Jag tror vi kan hitta tusen filmer på youtube som visar att det INTE är sant. :)
75 svar · 29,4k läst
·
larsbj
larsbj: Har fått ett nytt arbetsverktyg i ts 55 rebq och slår ofta i knogarna i plastkanten till låsningen av sänkfunktionen, dom gånger det hugger lite så sågen går ner snabbt blir det blodvite,ett problem jag inte märkt på den gamla sågen. Nån mer som råkat ut för samma sak eller är det jag som gör fel ? (har inte speciellt stora händer)
0 svar · 1,0k läst
bygga_bo
bygga_bo: Tack för förklaringarna jac och Pär. Det finns en logik i det ni skriver.
12 svar · 3,8k läst
·
A
anglosvensken: Japp, kofot, vattenpass m.m. står också på inköpslistan.
18 svar · 8,2k läst
Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: Är det någon som testat Festool snabbspännare som man fäster under skenan ? Jag har deras snabb tvingar och funderar på att komplettera med snabspännaren Tacksam för svar
0 svar · 1,0k läst
M
MÅLLGAN: Fungerar det med helmask och glasögon,för egen del så är det besvärligt med halvmask immar gärna igen,det löser sig så småningom i alla fall. Borde vara besvärligare med imma och helmask. Bengt
19 svar · 5,1k läst
·
J
JerreEssberg: Jag fick sålt en pelarborr här på köp o sälj nyss. Lägg du upp här först så kanske nån här vill befria dig från de ;-) Verktygsnördar finns här gott om! Annars är nog Blocket det snabbaste, om man lägger ut det till vettiga priser. Allt för många som sätter för höga priser. Jag lägger mig hellre i underkant och får sålt direkt än blir sittande med det. Och jag är
4 svar · 1,5k läst
B
bYkICr: Kostar 1990kr för 3H samt 24L behållare, vårt priset? hur är det med kvalitet? Nån som vet?
0 svar · 1,7k läst
sir_daniel
sir_daniel: Inte om man vill ha trätaket fint så man kan måla på det, men annars om det ska gipsas så är nog multiverktyg/oscillerandesåg klara valet
40 svar · 29,3k läst
·
S
spekerök: Ägde en billig tigersåg av märket ching chong pong någonting, skakade så in i bomben, hade den ett tag men sen fick jag nog efter ett sågpass, nu vill inte jag se dig mera såg f_n. Så jag gick ut en kväll och la den vid byvägen och nästa dag jag skulle till kneget var den borta. Bra tänkte jag, ett problem mindre:). mvh
31 svar · 23,1k läst
·
tompas11
tompas11: Alternativt smörjmedel till T-sprit är WD40, fungerar utmärkt när man fräser i alu. Tror det är bättre med två skär när det gäller alu, i alla fall gäller detta när man fräser med pinnfräsar.
8 svar · 1,9k läst
J
JOW: Testat, det funkar. Dock hårfint med vattennivån, en djupare tunna/behållare hade varit bättre än den jag har... Det som ställer till det är skumning, men det blir bara ett problem vid för mycket vatten i behållaren. Sugkraften var det inget problem med. Googlade fram att riktiga maskiner för detta använder skumdämpare, som man häller i vattnet. Avskiljningen skulle nog bli bättre
2 svar · 1,5k läst
·
A
Asaemon: [citat] Cramo har den.
12 svar · 5,8k läst
J
JerreEssberg: Tack för hjälpen. Det var synd att det inte var samma. Får la göra om fästet på bänkslipen så det passar tormekstödet. Eller så är det ju heller inga problem att skaffa en12 mm rundstång och tillverka stödet själv.
2 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.