3 783 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Festool CXS 10.8v - Vad pallar den?
Funderar på att köpa en Festool CXS 10.8v, jag undrar bara hur mkt den pallar?
Skruva trall? Skruva spånskivor?
Har redan Makita 18v & Panasonic 14v skruvdragare & knackare, samt Bosch 10.8v dito.
Så till tunga jobb som grova träskruv & borrning har jag redan resurser.
Vill dock ha en extrafin liten kvalitets maskin, och CXS lockar mig.
Skruva trall? Skruva spånskivor?
Har redan Makita 18v & Panasonic 14v skruvdragare & knackare, samt Bosch 10.8v dito.
Så till tunga jobb som grova träskruv & borrning har jag redan resurser.
Vill dock ha en extrafin liten kvalitets maskin, och CXS lockar mig.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Jag har använt min blåa 10,8 till både skivning och trall.
Inga problem med ork, men visst, att ha ett laddat batteri på g är inte fel.
Vid trallskruvning uppskattar jag dock tyngden hos min 14,4V dragare, men till skivning tycker jag 10,8an funkar bra.
Jag gissar iom. ovanstående att en CXS kommer orka med, men att batteriet måste laddas mer frekvent.
Kört ganska hårt med min CSX (Kika bara så att du inte lägger fingrarna på 1.3Ah modellen då det nu finns 1.5Ah) inte direkt skruvat trall men en hel del K-plyfa på regel och den är potent helt klart och jag tycker att den ligger sjukt mycket bättre i handen är övriga 10.8V modeller jag provat (läs Bosch).
Visst att den kanske går bet på en 6x100 skruv i massivt regelverk men det hade jag inte direkt räknat med att den skulle klara från början.
Min går mer som "montage dragare" och så använder jag stora dragaren när det skall till större saker.
Värt att notera är att borrchucken endast tar upp till 8mm på CXS.
I övrigt tycker jag att den är prisvärd - För att vara en Festool, skön egonomi, bra batteritid, smidig, känns knappt när man hänger den i bakfickan men den perfekta byxkroken. Så allt som allt - Jag är supernöjd med min CXS.
Visst att den kanske går bet på en 6x100 skruv i massivt regelverk men det hade jag inte direkt räknat med att den skulle klara från början.
Min går mer som "montage dragare" och så använder jag stora dragaren när det skall till större saker.
Värt att notera är att borrchucken endast tar upp till 8mm på CXS.
I övrigt tycker jag att den är prisvärd - För att vara en Festool, skön egonomi, bra batteritid, smidig, känns knappt när man hänger den i bakfickan men den perfekta byxkroken. Så allt som allt - Jag är supernöjd med min CXS.
Hej, har nu kört med CXS ett tag. Först tyckte jag att den var lite klen (jämfört C12) men tycker nog att den är helt okej ändå. Kör ju nästan alltid på hastighet 2 och när lite mer kraft krävs så får man helt enkelt köra på 1:an istället.
Har i huvudsak skruvat herrgårds panel till undertak i carport (50 m2), OSB och gips på väggar (80 m2) samt gles takgips (50 m2) med gått resultat. Allt "över huvudet" jobb har den varit skön att jobba med. Bälteskroken är kanon, en av marknadens bästa. Däremot var den inget vidare att försöka skruva regler med, då fick C12:an plockas fram.
Som de flesta andra som köpt den som komplement använder jag den trots allt i 8 av 10 fall.
Ångrar inte köpet...
Har i huvudsak skruvat herrgårds panel till undertak i carport (50 m2), OSB och gips på väggar (80 m2) samt gles takgips (50 m2) med gått resultat. Allt "över huvudet" jobb har den varit skön att jobba med. Bälteskroken är kanon, en av marknadens bästa. Däremot var den inget vidare att försöka skruva regler med, då fick C12:an plockas fram.
Som de flesta andra som köpt den som komplement använder jag den trots allt i 8 av 10 fall.
Ångrar inte köpet...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden