Skulle behöva en högtryckstvätt inom ganska snar framtid.

Första uppgiften är att spola igenom avloppen men jag gissar att den senare även ska tjänstgöra när farstun ska målas (grön av alger) samt plattor och dyligt ska spolas.
Finns säkert fler tillfällen då den kan vara användbar.

Har en begränsad budget men vill samtidigt inte köpa något som man ångrar inom kort.
Har hittat detta paket för runt 1800:-
http://assets1.tretti.com/pdf/information_sheets/39078.pdf

Någon som har denna som kan ge ett omdöme?
Visst kan man alltid lägga på mer pengar men just nu är 2000:- (kanske lite till) max och då måste någon form av rörrensning ingå i dom pengarna.

Vad jag förstår har denna modell pumphus gjort i plast. Försök hitta en tvätt med pumphus i metall är mitt råd. Iaf förr hade Nielfisk billiga modeller med metallhus. Var dock några år sedan jag kollade upp marknaden.

Har läst det också att det är betydligt mycket bättre.
Fast är det enbart ur hållbarhetssynpunkt eller finns det fler fördelar?

Eftersom jag inte tvättar bilen med högtryck utan den kommer mest vara till rörrensning, tvätta bort alger och ev nån släptvätt då och då, hur viktigt är det med pumpen i stål då?
Är det betydligt mycket längre hållbarhet även om man enbart använder tvätten 10-12 ggr per år?

Förutom att den möjligen tål frysning bättre om man skulle glömma den ute i några minusgrader så är det nog mest en fråga om hållbarhet.

Har inte så mycket egen erfarenhet av högtryckstvättar men gick igenom vad som skrivits i olika trådar här innan jag själv köpte en i höstas. Mitt intryck var att flertalet förordade Kärcher eller Stihl framför Nilfisk som fick ganska mycket kritik. Köpte själv en Kärcher 5.-nånting som också fått bäst omdömme i några test.

Jag skulle köpa en Kärcher k5.585 i den klassen. Lite över din budget ny, men det finns faktiskt en på blocket för exakt 2k. Enklare tvättar än så blir verkligen en kompromiss.

Köp inte en Nilfisk för ordinariepris vad du än gör iaf. Dåligt tryck och flöde.

Tidigare iaf så var 5serien från Kärcher metallpumpar (mässing). Vet inte hur det är idag.

Ett par exempel på Kärcher och Kränzle.
http://www.servicebolag.se/?category_id=1

Har en billig Nielfisk. Inga problem med vare sig tryck eller flöde. Räcker gott till vad en villa/bilägare behöver den till. Både tryck och flöde redovidas ju i specarna för de flesta tvättar så det är ju bara att jämföra.

Det finns ju ganska ofta kampanjer på högtryckstvättar. Satsade själv på en Nilfisk med stålarmerad slang för att slippa allt trassel som blir på billiga slangar. Mycket nöjd med min även om jag gav 2995:- utan en massa tillbehör och den var väl nedsatt kanske 1500:- mot vad den kostade hos några andra handlare. Skulle jag köpa en idag kanske jag hade satsat på Stihl istället mest för att de verkar få mer beröm. Jag är alltså nöjd med den jag har.

Sprang inom ett av de stora byggvaruhusen igår och hittade en Nilfisk E140.2-9 S X-tra för hyfsade pengar (1900:-)
140 bars tryck, 500 liter i vattenflöde, metallpump och induktionsmotor (låter bra i alla fall)

En sådan köpte jag på Jula på halva halva priset eller något sådant, för några år sedan. Den sprutade märkbart mindre än en äldre kärcher med samma specifikation. Funkar, men inte jätteroligt. Men antagligen lika bra som något annat för 1900.

En fråga kanske lite OT. Jag funderar också på att köpa en högtryckstvätt, som vintertid garanterat kommer att förvaras i minusgrader. Kan man renblåsa pumphuset så att det inte blir kvar vatten??

Amatörbyggaren skrev:
En fråga kanske lite OT. Jag funderar också på att köpa en högtryckstvätt, som vintertid garanterat kommer att förvaras i minusgrader. Kan man renblåsa pumphuset så att det inte blir kvar vatten??
Jag kopplar bort vattenslangen och sprutmunstycket, kör sedan pumpen tills det inte kommer något vatten ur spolslangen.
Har fungerat hitintills och sedan förvaring i kallgarage.

Fungerade i alla fall till att rensa avlopp :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.