3 960 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Black&decker excenterslip trasig? Pappersdamm!
Har eller hade en excenterslip från det på detta forum hyllade kvalitetsmärket Black&Decker. Denna yrkesmaskin är ca 5-6 år gammal och är nog använd i flera timmar.
Senaste projektet var att slipa bort papperstapet i ett litet rum, efter att halva rummet blev klar stängdes maskinen av på strömbrytaren och vill nu inte starta igen. Är det kört för min slip?
Klarar inte slipmaskiner den dammiga miljö som uppstår när man slipar ner en papperstapet (kör med fritt utblås från maskinen) eller är den död bara för det är en Bleck&smäck?
Vad ska man ha för maskin som klarar jobbet?
Tillägg, har även en gammal grön bosch med dålig tallrik, kanske värt att byta tallrik och köra död på den också, kan ju inte vara sämre.
mvh
en inte allt för sörjande Tedde
Senaste projektet var att slipa bort papperstapet i ett litet rum, efter att halva rummet blev klar stängdes maskinen av på strömbrytaren och vill nu inte starta igen. Är det kört för min slip?
Klarar inte slipmaskiner den dammiga miljö som uppstår när man slipar ner en papperstapet (kör med fritt utblås från maskinen) eller är den död bara för det är en Bleck&smäck?
Vad ska man ha för maskin som klarar jobbet?
Tillägg, har även en gammal grön bosch med dålig tallrik, kanske värt att byta tallrik och köra död på den också, kan ju inte vara sämre.
mvh
en inte allt för sörjande Tedde
Redigerat:
Excenterslipar kan ha en förmåga att klegga igen i excenterdrivnigen så att säga när man slipar papperstapet, det blir större bitar än damm. Skruva loss plattan på slipen och se om det sitter en massa pappersrester där.
Jag har använt en Bosch PEX 12A vid slipning av tapetrester. Den fungerade helt ok till själva slipningen, men slippapperet började att lossna oftare och oftare. Den får väl hänga med nästa renoveringsrunda med, men jag börjar att bli lite sugen på Makita BO5041 som ser kompakt och ergonomisk ut.
Går alla excenterslipar att koppla till en dammsugare, tänker på
Bosch Gex 125-1 ae http://www.toolab.se/produkt/GEX-125-1-AE-Bosch-Excenterslip
AEG ex125es http://www.toolab.se/produkt/Excenterslip-AEG-ES125EX-125mm
Behövs det en speciell anslutning till maskinen? Följer den med maskinen eller är det ett extra tillbehör?
Bosch Gex 125-1 ae http://www.toolab.se/produkt/GEX-125-1-AE-Bosch-Excenterslip
AEG ex125es http://www.toolab.se/produkt/Excenterslip-AEG-ES125EX-125mm
Behövs det en speciell anslutning till maskinen? Följer den med maskinen eller är det ett extra tillbehör?
Tyvärr finns det ingen standard men har maskinen ett runt utblås brukar dom flesta grovisar fungera, ibland mha gaffatejp. Är det ovalt behöver man köpa en adapter från maskin tillverkaren.
AEGs excenterslipar är ökända för att det inte ens går att köpa en adapter till deras ovala utblås.
AEGs excenterslipar är ökända för att det inte ens går att köpa en adapter till deras ovala utblås.
Alla maskiner som har någon form av utblås eller liknande går att koppla till dammsugare.
Har dom inget utblås får man tejpa dammsugarslangen så nära där dammet tillverkas och göra någon form av uppsamlare. Tex den fantastiska fattigmans betongslipen som någon forum medlem har "uppfunnit".
.
Pär
Har dom inget utblås får man tejpa dammsugarslangen så nära där dammet tillverkas och göra någon form av uppsamlare. Tex den fantastiska fattigmans betongslipen som någon forum medlem har "uppfunnit".
.
Pär
Jahapp, får väl skaffa en dammsugare i veckan, hittade en ny sliptallrik till den gröne på jula idag och sneglade lite på deras dammsugare.
De billigast modellerna går bort, surfat lite på Stihl 61e, gillar Stihl överlag.
Finns det alternativ i samma prisklass som Stihlen som är bra?
Måste man köra med påsar eller funkar det utan?
De billigast modellerna går bort, surfat lite på Stihl 61e, gillar Stihl överlag.
Finns det alternativ i samma prisklass som Stihlen som är bra?
Måste man köra med påsar eller funkar det utan?
Enkelt förklarat om dammsugare.
Det man vill med en dammsugare är att den inte tappar sugförmågan.
Kör man utan påse så sätter slipdamm igen filtret som sitter i dammsugaren och då tappar den sugförmågan. Då måste man mekaniskt rensa på något sätt. På mera avancerade läs dyrare så har dom någon form av rensning av filtret. Påse används av två skäl ovannämnda och för att på ett enkelt sätt ta hand om dammet efteråt.
Oftast det som skiljer mellan billiga och dyra dammsugare är undertrycket (hur starkt själva suget är) själva luft volymen är unge för detsamma. Och har då dammsugaren bättre undertryck så blir den då inte lika känslig för tex full påse eller igen satt filter.
Sedan kan man som en del här på forumet gå ett steg till och det är att skaffa någon form av föravskiljare till dammsugaren tex cyklon på det viset så sätts inte filtret igen så lätt och man sparar in på påsar som ofta är väldigt dyra till grovdammsugare.
Sedan så är det självklart flera skillnader bättre matreal val osv mellan billiga och dyra.
Pär
Det man vill med en dammsugare är att den inte tappar sugförmågan.
Kör man utan påse så sätter slipdamm igen filtret som sitter i dammsugaren och då tappar den sugförmågan. Då måste man mekaniskt rensa på något sätt. På mera avancerade läs dyrare så har dom någon form av rensning av filtret. Påse används av två skäl ovannämnda och för att på ett enkelt sätt ta hand om dammet efteråt.
Oftast det som skiljer mellan billiga och dyra dammsugare är undertrycket (hur starkt själva suget är) själva luft volymen är unge för detsamma. Och har då dammsugaren bättre undertryck så blir den då inte lika känslig för tex full påse eller igen satt filter.
Sedan kan man som en del här på forumet gå ett steg till och det är att skaffa någon form av föravskiljare till dammsugaren tex cyklon på det viset så sätts inte filtret igen så lätt och man sparar in på påsar som ofta är väldigt dyra till grovdammsugare.
Sedan så är det självklart flera skillnader bättre matreal val osv mellan billiga och dyra.
Pär
Blev en Stihl 61e, vilket lyft att ha den kopplad till slipen. Från att tidigare knappt sett väggen för allt damm stån jag nu i en relativt dammfri miljö och slipar. Helnöjd med det.
En undran dock, dammsugarpåsen är ganska stor men filtret i dammsugaren som sitter i "påsarummet" är enormt, kan påsen i dammsugaren fyllas upp rejält eller blir den bara halvfull innan den behöver bytas?
En undran dock, dammsugarpåsen är ganska stor men filtret i dammsugaren som sitter i "påsarummet" är enormt, kan påsen i dammsugaren fyllas upp rejält eller blir den bara halvfull innan den behöver bytas?
Gör denna uppdatering mest för andra konsumenter som läser trådar inför dammsugarköp.
Dammsugaren suger bra, har använt den kopplad till slipmaskin och till vanligt dammsugande. Påsarna rymmer en hel del, snåljåpen i mig återanvänder dock påsarna, dammet från papperstapeterna är lätt att skaka ur.
Jag uppskattar den relativt långa slangen (3.5m), den medföljande adaptern till elverktyg samt eluttaget på dammsugaren som gör att den startar när slipmaskinen startar.
En stor fördel med att ha dammsugaren kopplad till slipmaskinen är att slippapperna varar mycket längre, utan dammsugare geggar de igen ganska fort och måste kasseras, med dammsugare inkopplad ser pappret nytt ut även efter ganska lång användning.
Mvh
Tedde
Dammsugaren suger bra, har använt den kopplad till slipmaskin och till vanligt dammsugande. Påsarna rymmer en hel del, snåljåpen i mig återanvänder dock påsarna, dammet från papperstapeterna är lätt att skaka ur.
Jag uppskattar den relativt långa slangen (3.5m), den medföljande adaptern till elverktyg samt eluttaget på dammsugaren som gör att den startar när slipmaskinen startar.
En stor fördel med att ha dammsugaren kopplad till slipmaskinen är att slippapperna varar mycket längre, utan dammsugare geggar de igen ganska fort och måste kasseras, med dammsugare inkopplad ser pappret nytt ut även efter ganska lång användning.
Mvh
Tedde
Klicka här för att svara