Verktyg & Maskiner
ppalm: En kortsluten lindning på rotorn som får kolen att förbrännas låter det som.
prototypen: Hur mycket det kommer att flexa och hur stor risk för att det spricker beror på så mycket så det är svårt att säga. Protte
Kefa: 50 profilare måste ge en grym stabilitet om det tex är ett bilsläp. Men känns lite overkill på en mindre kärra. Men 155/13 skulle jag i samråd med däckverkstan byta mot trol 175/70/13 kanske ev 14 tummare. Det är rullomkrets och bärighet som spelar in.
eran: Jo, inte tror jag att garanti i sig skulle vara ett problem vid import. Min poäng var mer att för någon hundring (räknat med lite frakt) till går den att köpa i Sverige och av en handlare "nära". Om det nu skulle strula som för mig, som var mitt uppe i ett trängande behov.
sulfobus: Har en sedan ett par månader tillbaka och är nöjd, men har inte använt den hårt. Lasern hade jag hört var kass men jag gillade den skarpt. Funkar utomhus och var väldigt precis. Sågen är rätt stor, dewalt är smidigare. Jag betalade 1400 dkk på bygxtra.dk.
Nimajneb: Det ska gå att snedsåga en regel i 45gr -> minst 8" klinga (vissa 8" klarar tyvärr inte ens detta) Sågen behöver en slide funktion för att kunna såga annat än smala lister Geringsvinklen ska vara låsbar i intervallet +/- 2gr runt 90gr läget. Ett sågbord är viktigt, alt ett hembygge kompletterat med några rullbockar.. ähh Rullbockar behöver du i vilket fall som helst... Behöver du
Mell: Ok, då kanske de ändrat på motorbromsen på sj:n. Provade en annan s i dag och den stannade också fort.
pär h: Strålande Bengt. Det var en smutt variant. Var inne ett tag på att fixa dom själv men hade inte riktigt tänkt hur jag skulle gå till väga. Det han gjorde var en bra ide. Skall kolla med en jag känner vad han skall ha för att svarva en. Annars så blir det den rostfria varianten. Pär4
hyggabus: Jag var för ett par år sedan på jakt efter specifikationen på formen, måtten och toleranserna och jag lyckades då inte hitta dessa på nätet, just därför att de höll inne med informationen för alla oss som inte ville betala. Istället fick jag nöja mig med information liknande den Bygga_bo länkade till. Formen och måtten tog jag från en annan hexalobulär specifikation. ( Det är
Daniel_N: Kan rapportera tillbaka att 1070 funkar finfint för mina behölva, helt lagom.
1457g: Om den utsätts för större skruvar än en avrostad 3x16 skruv så kommer batteriet att [bild]
nyman_666: kanske lika bra att köra med gammelsvetsen då bara :) Men automatsvetshjälmarna är riktigt fina. Kanske man skulle satsa på en sån iaf, lär ju underlätta en del :)
Mikael_L: Det är motorkol. När sågen så småningom slutar att snurra, efter några hundratals timmar i drift, så börjar man med att skruva ur och kolla de befintliga kolens skick. Är dom jättekorta så byter man dom, och så är det förhoppningsvis felet.
prototypen: [citat] Hammarsgrejen väger ganska precis 1/3 ton. Vill man om man har råd kan man sätta dit 400 x 15,5 isf shoppingvagnshjulen, det är riktiga farmarhjul. Hobbybygge eller inte, hobbybyggen har en tendens att bli klumpiga. Om man räknar på belastningar så behöver det inte vara så mycket järn. Det är mest dragkrafter runt kniven. Resten är bara en rullbänk. protte
badtastex: Ett alternativ är ju att använda en standard fuktmätare och koppla in sig via egna spikar som man slår in. Vet att en medlem här på forumet har gjort så som en mera fast installation när han renoverade taket. Han drog sedan kablar för att kunna koppla in sig på olika punkter och kontrollera taket. En nackdel med att mäta genom gipsskivor är ju att du inte kan veta om det är fukt i
palbin: Fick hem en av de två Bosch Professional 2600 watt vinkelslipar idag som jag beställt för ganska länge sedan från Tyskland - det visade sig den går vrida 90 grader - från att vara vinkelslip till att vara kap - mkt listig finess - borde finnas på alla lite större vinkelslipar ... . Rekommen- deras ... . (Eller det finns kanske på bättre större vinkelslipar i allmänhet - bara jag inte
Pluttiz: nån som vet om man kan hitta en OF 1010 billigare än rubart.de ?
Dsl: [citat] Jag är inte heller särskillt nöjd, men av helt andra orsaker. Tycker prestandan är helt ok och det funkar både att bila och borra mycket bra. Men den fösta dog efter ett par timmars bilande (började spotta kullager). Den andra dog efter ett par betongvispningar och en timma bilning i väggen (small och sköt säkringen). Inne på den tredje nu och garantin har gått ut. Funkar bra
Mr Handyman: Det här verkar ju vara något av ett evigt problem. Det enda jag har lyckats åstadkomma för elvektyg - eller rättare sagt ett tryckluftsverktyg i det här fallet är en insats av frigolitskiva som jag sågat ur konturen av dyckertpistolen i det här fallet med sticksåg. Funktionen är fullgod men det ser ut som hej kom och hjälp mig. En glödskärare kanske skulle kunna göra det enklare.
ullberg: Omvänt så blir ju "djupet" man kan kapa minskat vi gering, och även detta brukar anges i specen, detta är från en Bosch GCM 8 SJL Kapkapacitet 0° 70 x 312 mm Kapkapacitet 45° geringssågning 70 x 214 mm Kapkapacitet 45° snedsågning 48 x 312 mm /U PS. läs forumets regler, har du ett problem är det ett problem, så det finns per definition inga dumma frågor, och denna var det verkligen
thomasx: [citat] Tja, det är väl bara att inse att de inviger med sina ordinarie priser ;)
hantverkare1: Fällbensbeslag var ju klockrent. Tänkte att det borde finns något liknande men inte vetat vad jag skulle söka efter! Tack! Återkommer med resultatet
ullberg: [citat] Var det inte någon som hittade en sån i en tråd för inte allt för länge sedan, kan varit på ebay.co.uk om jag minns rätt. EDIT: det var nog denna jag tänkte på: #6, lite klumpigare än jag mindes det... Själv centrerar jag bara SDS-fästet direkt i chucken när det behövs... ang. multiconstruction: Jag har också en uppsättning sådana, kanske inte förstahandsvalet, men de
A-Man_08: Köpt det du behöver till stugan och lämna det där så finns det alltid där. Hemma går alltid att ordna snabbt det är alltid rea på bauhaus clasohlson krauta m.m. Så på hemmaplan kan du lätt rulla förbi nånstans och bara plocka upp det du behöver när det verkligen behövs. Jag hade inte köpt hem en massa grejer i onödan.
jonmo: Hehe, uppenbarligen är jag ingen fena på SketchUp... :D
limstift: Köpte Biltema-maskinen. Verkar vara rejäl, även om jag får hålla med om att kvalitetskänslan inte är som min brors något mindre Bosch-såg. Men den är till för att såga, inte smekas och beundras. Just nu funderar jag mest på hur jag ska skruva fast den säkert, men det skrev jag om i en annan tråd:
jac: [citat] Nej, jag trodde väl inte direkt att du skulle kasta dig iväg och åka ner hit... :) Själv ersatte jag denna med separata maskiner GTS10 + DW777, främst eftersom jag hade behov av en större och stabilare bordssåg för lite mer finsnickeri. Som Klyvsåg Bordet blir ganska litet på en sånhär kombi men för att klyva fasadplank, foder, passbitar och liknande till bygge fungerar den