1 716 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Tips vid köp av gersåg
Som rubriken antyder. Funderar på att köpa en och behöver tips på vad man bör tänka på när det gäller maskinens egenskaper/funktioner. Är en s k hemmafixare och är därför på jakt efter en maskin i mellanklassen. Har tittat på bosch PCM 7 o 8, einhell, metabo kgs 216 M, dewalt (lite för dyr för mig, tror jag). Budgeten ligger på 2000 +/- någon hundring. Kommer att gera tak- och golvlister, dörrfoder, inom 1 år trall vid altanbygge och staketbygge.
När jag stod med hålkälslister i handen och dewalten bara kunde gera åt ett håll så bestämde jag mig för att den jag skulle köpa måste kunna gera åt båda hållen. Allt blir så mycket enklare.
Sedan bytte jag mitt första sågbord mot ett lite mindre, hopfällbart, på hjul. Lite sämre att såga med men mycket lättare att hantera in o ut ur garaget.
Sedan bytte jag mitt första sågbord mot ett lite mindre, hopfällbart, på hjul. Lite sämre att såga med men mycket lättare att hantera in o ut ur garaget.
Ja kör med Dewalt dw777, gerar åt bägge hållen och har aldrig gjort mig besviken, köp en fintandad klinga till om du ska köra lister,
Kanske ligger lite högre i pris än du tänkt dig, men metabon finns på kampanj lite här och var, till riktigt bra pris! Har även fått bra omdöme här på forumet glöm inte att ha ett riktigt sågbord till !
Kanske ligger lite högre i pris än du tänkt dig, men metabon finns på kampanj lite här och var, till riktigt bra pris! Har även fått bra omdöme här på forumet glöm inte att ha ett riktigt sågbord till !
Det ska gå att snedsåga en regel i 45gr -> minst 8" klinga (vissa 8" klarar tyvärr inte ens detta)
Sågen behöver en slide funktion för att kunna såga annat än smala lister
Geringsvinklen ska vara låsbar i intervallet +/- 2gr runt 90gr läget.
Ett sågbord är viktigt, alt ett hembygge kompletterat med några rullbockar.. ähh Rullbockar behöver du i vilket fall som helst...
Behöver du bära sågen så ska den inte vara för tung och helst ha ett bärhantag
Ska du såga 95-stolpar komplettera med en bra fogsvans.
Själv har jag en GCM8S som löser ovanstående, kanske du kan hitta en begagnad för 2k.
Sågen behöver en slide funktion för att kunna såga annat än smala lister
Geringsvinklen ska vara låsbar i intervallet +/- 2gr runt 90gr läget.
Ett sågbord är viktigt, alt ett hembygge kompletterat med några rullbockar.. ähh Rullbockar behöver du i vilket fall som helst...
Behöver du bära sågen så ska den inte vara för tung och helst ha ett bärhantag
Ska du såga 95-stolpar komplettera med en bra fogsvans.
Själv har jag en GCM8S som löser ovanstående, kanske du kan hitta en begagnad för 2k.
Klicka här för att svara