Finns: en trevlig borrmaskin (Bosch GSB 18 VE-2-Li) och ett set med trevliga borrar (Luna Hammarborrar med SDS-plus-skaft) som är helt oanvända.

203770102.JPG
gsb-18-ve-2-li-33400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kombinationen är dock inte så bra, eftersom SDS+ borrarna inte passar i borrmaskinen. Det går visserligen att dra fast dem i standardchucken, men det är svårt att undvika att borrarna hamnar lite snett och vinglar.

Vad är lämplig åtgärd? Sälja/byta bort borrarna? Tar isåfall gärna emot förslag på lämpliga betongborrar. Hade inte tänkt skaffa någon borrhammare utan den befintliga slagborren duger utmärkt till den betong- och tegelborrning som jag behöver göra ibland.

Är inte borrarna helt släta närmare spiralen? Om så, kapa bort "SDS"-delen så bör de passa galant!

Jag har gjort så på några borrar och det funkar perfekt, däremot kom jag över en hilti slagborrmaskin nyligen och då går det inte så bra längre.
Jag har i och för sig inte testat att sätta tillbaka sds+fästet och hade jag haft ändarna kvar så hade jag inte gjort det då heller :D

Dessa borr är gjort för en borrhammare med mycket mer "slå-kraft" än en slagborr. Du får antingen köpa en riktig borrhammare eller sälja borren.

Redigerat:
Hmm.. jo de är släta där. Det var ju en rätt smart idé. Högvärdigt specialstål lär väl göra köttfärs av tigersågsbladen men borde vara en lätt match för vinkelslipen?

Fast är gjorda för en riktig borrhammare är det kanske bättre att försöka sälja/byta bort borrarna.

Frågan är om det är värt att slipa ner/såga av dessa borr. Det kostar tid och slitage. Köp riktiga borr som passar skruvdragaren istället. Ska man borra i riktig betong är borrhammare klart att föredra.
Vill du absolut köra med din skruvdragare i betong hade jag satsat på lite billigare men ok borr. Dom kommer dö väldigt fort i betong så jag ser ingen mening i att köpa absolut värstingborr. Dessa kommer nog fungera:
http://www.harald-nyborg.se/verktyg/elverktyg-tillbehor/borr/irwin-betongborrset-4-10-mm.html

Är det någon som är intresserad av ett byte så har jag lagt upp en bytestråd i köpes&bytes-forumet.

Jag har en liknande maskin, GSB 14.4 VE-2 LI. Den har jag använt till att borra upp till 8 mm i riktigt grisig betong. Alldeles överjävligt hård. Gick det med, och borrarna överlevde. Körde med Bosch borrar.

Så det går visst.

Brukar köra med sds borrar i min skruvdragare funkar bra i mjukare betong men kan vara lite pill att centrera borren men till hobby bruk funkar det ok.

Betongborrandet brukar handla om några hål om året och GSBn är en slagborrmaskin som är gjord för rejäl borrning, så den får duga till det även om det tar lite mer tid och kostar lite mer borr. Men mina nuvarande betongborrar är så usla att man tappar livslusten. Det är ett set med borrar och plugg helt utan märke, troligen för att ingen vill skämmas över att tillverka så usla grejor. När jag försökte använda en plugg i ett tegelhål så snurrade den bara så jag slängde alla pluggarna, och när jag borrade två hål i betongtaket för att sätta upp belysning så ledde det till två kasserade borrar. Så nu är jag less, och tänkte skaffa bra borrar.

Är det något problem att borra betong med bra borr i en slagborrmaskin?

Inga problem att borra i betong men i armeringen blir det lite kämpigare med det går det med en riktig maskin och bra borr.

Jag tror det var armeringen som käkade upp mina nuvarande borrar, de tangerar ju gränsen till skräp.

Jag ser inte varför det är ett problem med att ha bra borrar i en skruvdragare/slagborr. Hålet blir gjort och borrarna håller bra, eller är det något jag missar?

pelpet skrev:
Jag tror det var armeringen som käkade upp mina nuvarande borrar, de tangerar ju gränsen till skräp.
Armeringen käkar upp även bra borrar om man har en bra borrmaskin.

Det finns ju kombinerade betong/metallborrar, kan inte de borra både betong och armering?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.