Verktyg & Maskiner
Joens: Ebay.com Sub-C eller är det är de som är mindre som sitter i typ billigare Bosch sub-c 4/5 eller något sånt. Finna nog på alibaba.com med. Finns en bra tråd här som handlar om att renovera batterier.
goldfish1977: Men är det autoclean-modellen du har?
peternicklas: Jo det vet jag. Blev lurad mellan T och E. En T55 torx har bara en diameter på runt 11 mm. När jag mäter min skruv så har den en diameter på runt 15mm. Hittade nu en Engelsk sida som översätter måtten och jag ska ha en E16 eller E18. Finns både som hylsa och blocknyckel på t.ex. Biltema.
CarlMagnus: Okej =) det verkar alltså som att man ska satsa på justersåg. Vad tror ni om Logosol PS315? Eller det är bättre att satsa lite mer pengar och köpa något större bättre? Mvh CM
badtastex: Sänksåg, alltså en cirkelsåg med skena och lite förbättrad dammhantering, verkar vara alldeles ypperligt för att anpassa täcksidor, skära hål för ho och häll samt just för det du efterfrågar i den här tråden. Att dessutom snitten blir så pass bra att inget efterarbete krävs gör den ideal. en sådan såg är lite dyrare men du kommer att ha mycket nytta av den!
hahalj: Någon som använt rasprondeller eller universalslipskivor? Typ dessa: http://www.clasohlson.com/se/Universalslipskiva-Roto-Slip/40-8233 http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Rasprondell-16350/ Jag behöver ha något som avverkar trä lite snabbare än excenterslipen men inte fullt så grovt som hyveln. Kan dessa vara nåt att köra på då? (Om nån undrar så ska det tillverkas
Bo.Siltberg: [citat] Håller inte riktigt med där. Resistorn har en resistans som pga av strömmen ger en viss effekt. Enklare att jämföra med en kabel. Ju grövre den är desto mer ström tål den pga att resistansen minskar, med minskad förlusteffekt som följd. Den energi en kabel tål brukar betecknas I2t och enheten A2s.
Bo.Siltberg: Bilden ljuger nog en aning, men lite grövre än vad ett 15"-svärd räcker till är några av dem. [bild]
pelpet: Hade jag "köpt om" så hade jag övervägt att skaffa ett större blå bosch 10.8v kit. För 3000-4000 brukar man kunna få ett paket med någon mix av borrskruvdragare/slagskruvdragare/vinkelskruvdragare/multicutter/tigersåg mm. Exempelvis detta. Jag skulle tro att dessa verktyg klarar de allra flesta arbetsuppgifter som en normal husägare tar sig för och lätta verktyg är bekväma att
eleson: http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewitem?index=0&sbk=1&nav=SEARCH&itemId=321144167371
Barnrikehuset: Har fått dåligt packat från Toolstop också. Typ ihopvikta kartongblad (gamla kartonger) som är halvdant tejpade vilket skapar stora hål grejer skulle kunna ramla ut ur eller någon sticka in handen och sno något. Men alla smågrejor var faktiskt kvar :).
gnuttisch: Dock ser ju inte kopplingarna lika ut för V och M. På V back pressar man på båda sidorna om packningen medan på M så pressas endast enda sidan. Personligen då känns V backen som en bättre lösning.
joflopp: Kikade på Kjell. Fyra celler och kontakterna får jag för 270 spänn. Har visserligen inte kvar min gamla lödkolv men en enkel lödpenna och tenn ryms i budgeten. :)
phl: [citat] Uttaget i MIDI:n är någon form av snabbkopplingshistoria. Kan eventuellt vara svårt att få ut kablarna ur det gamla uttaget men då bör det gå bra att klippa av dem, skala och trycka in i det nya uttaget.
Stefan N: Det man ska göra om maskinen gått hårt och blivit varm är att köra utan belastning så kyls den av, inte bara lägga ner den.
corre: Åk tillbaka till handlaren med den, så ska den inte bete sig. Den ska orka massor med stryk innan termoskydd slår till.
sblixten: Funderar på att investera i en ny grovis. Använder den till att dammsuga i garage, snickaboa och i bilen. Mest används den till diverse verktyg. Jag vill även ha med den grövre slangen till bordsåg etc. Förmodar att jag köper en adapter till mindre slang och enbart använder den grova slangen sen eller skall jag ha två slangar? Vad är mest prisvärt som dessutom har hepafilter?
sblixten: Vet att frågan om adapter till dammsugare kommit upp flera gånger gällande 125-150 ave. Jag har en nilfisk och sitter nu med min tvådelade adapter framför mig. Delarna heter: 107401582 107401788
obba: jag kör med denna, har haft den i 5 år och de funkar klockrent fortafarnde, de enda jag stör mig på är att de inte finns nån 15mm hylsa med te spärrskaftet. http://www.hjulochverktyg.se/verktygsvagn-inkl-176-verktyg
frav: [citat] Avgassystemets rör är 60,5mm invändigt & 63,5mm utvändigt i den främre anslutningen som har en muff för att kunna klämmas ihop. Partikelfiltrets utgående rör är 55mm utvändigt.
angus77: Erfarenheter någon? Utifrån spec. från http://www.nords.se/sv/einhell/blue-line-basic/stationara-maskiner/kap-gersag-einhell-bt-sm-2131-dual.html verkar ju den ha det mesta som behövs... Till BRA pris dessutom, blir nästan misstänksam...
michaelnilsson: själv kan jag tipsa om en enkel 125mm ROS från tex makita eller dewalt samt att man kompletterar med en Rotex för de jobb som kräver avverkning. Tex bo 5041 (tror det heter så) från Makita passar slangen från min MIDI som en smäck på (iochmed att den har gummikoppling som suger sig fast på makitan) och det är ju skönt. samma med 5031
FredrikR: Ju mer man dansat runt med den, desto bekvämare känner man sig i dess famn ;) Kändes som en koloss när den packades upp ur L-boxxen, men nu börjar min kännas som en gammal god vän. :)
Jovial: Det var riktigt roligt. Dock inte så tungt som jag trodde att det skulle vara, första timman var jobbig men man blev bättre på det efter att ha hållit på ett tag och i slutet så lät man maskinen göra jobbet. Det som var värst var väl alla vibrationerna som går upp i handen, fingrarna blir rätt stela när man stått i 15-20 minuter i sträck och bara köttat :p man håller rätt så
carlbanan: Tänk på plogvallar på vintern, de får inte plats på vägen om du ska ha in nå större fordon.