97 506 läst ·
50 svar
98k läst
50 svar
Dewalt VS Metabo kap gersåg
Det här är det enda stället på byggahus.se som omnämner en Metabo KGT 300, så jag kapgerlyfter tråden..knipo skrev:
Finns det något som har testat på denna såg? Jag såg en ny sån på blocket för 3000 så jag funderar på att ersätta min Elektra Beckum Metabo KGS 303 som äter upp lite för mycket värdefull plats i mitt radhus med en maskin som samtidigt kan fylla funktionen bordscirklelsåg (som saknas idag).
Du kan gärna få känna lite på en liknande såg om du mot förmodan skulle ha vägarna förbi Skåne:
http://www.byggahus.se/forum/s-ljes-sk-nkes/212039-dw711-bords-geringssag-lund.html
Metabon kan jag tyvärr inte uttala mig om.
http://www.byggahus.se/forum/s-ljes-sk-nkes/212039-dw711-bords-geringssag-lund.html
Metabon kan jag tyvärr inte uttala mig om.
Nej, jag trodde väl inte direkt att du skulle kasta dig iväg och åka ner hit...pelpet skrev:
Själv ersatte jag denna med separata maskiner GTS10 + DW777, främst eftersom jag hade behov av en större och stabilare bordssåg för lite mer finsnickeri.
Som Klyvsåg
Bordet blir ganska litet på en sånhär kombi men för att klyva fasadplank, foder, passbitar och liknande till bygge fungerar den helt OK och det var också anledningen till att jag köpte den från början. Skall man såga upp skivor så blir balansövningen lite väl spännande. Just nu håller jag på med en omfattande till- och ombyggnad av huset. Jag såg häromdagen att byggarna faktiskt använder en ännu mindre, billigare, plastigare och rappligare no-name såg för att klyva plank med gott resultat. Jag frågade om detta och han hade valt denna lilla klyvsåg eftersom den användes ganska lite, hade kostat en femhundring och tog ingen plats i bilen.
Som Kap/Gersåg
Eftersom sågen saknar slid så kan den inte heller kapa lika brett som de flesta renodlade kapsågar (med slid). Men återigen så fungerar den bra till lister trall och fasadplank. Som kap/gersåg så är precisionen på DW711 faktiskt bättre än DW777 just eftersom den saknar sliden. Det blir helt enkelt mindre glapp i sidled.
Om jag antar att Metabon är någorlunda lik min DW711 så skulle jag säga att den fungerar bra till bygge där man inte behöver kapa alltför breda bitar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dewalt 7033 till Metabo?
Verktyg & Maskiner -
Planhyvel - skillnad på Dewalt och Metabo
Verktyg & Maskiner -
Köpes Dewalt DWE7492/-1 eller motsvarande klyvsåg i Värmland med omnejd
Köpes, Hyres & Bytes -
Cirkelsåg Elu MH265 vs Dewalt DW365
Verktyg & Maskiner -
DeWalt 717XPS vs Metabo KGS 254iPlus