3 440 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Höjd på bandsågsbord
I samband med att jag skissar på ett utmatningsbord till min bandsåg (golvmodell 500mm hjul) funderar jag på att höja den lite. Jag gillar generellt "höga bord" och är exempelvis mkt nöjd med min höjning av rikten med 180mm till 945mm, har inte ångrat mig en enda gång.
Vidare får jag spel på de otroligt låga borden på de stora Waco o jonseredbandsågarna (typ 800 eller vad de nu kan tänkas vara).
Bordet på min såg är original 1000mm, funderar på att höja 70mm, men undrar lite om jag kommer att ångra mig....
Jag sågar rätt blandat, men inte mycket "tung sågning" och ingen resawing.
Vad har ni för höjd på era sågar? Tankar i övrigt?
Vidare får jag spel på de otroligt låga borden på de stora Waco o jonseredbandsågarna (typ 800 eller vad de nu kan tänkas vara).
Bordet på min såg är original 1000mm, funderar på att höja 70mm, men undrar lite om jag kommer att ångra mig....
Jag sågar rätt blandat, men inte mycket "tung sågning" och ingen resawing.
Vad har ni för höjd på era sågar? Tankar i övrigt?
Redigerat:
Jag kunde inte heller redigera i en tråd jag startat. Bugg?
Bordshöjd, den ska väl vara anpassad så att du slipper stå halvböjd när du arbetar, det är ju väldigt påfrestande i längden, värre än att stå helböjd tycker jag.
Generellt var väl folk kortare förr i tiden, och maskinerna byggdes därefter.
Vad är "resawing"?
Bordshöjd, den ska väl vara anpassad så att du slipper stå halvböjd när du arbetar, det är ju väldigt påfrestande i längden, värre än att stå helböjd tycker jag.
Generellt var väl folk kortare förr i tiden, och maskinerna byggdes därefter.
Vad är "resawing"?
Jag har min på 950 mm, och det fungerar bra. Eftersom jag ogärna flyttar runt bandsågen vill jag ha den en aning högre än de maskiner som finns i närheten, så att arbetsstycken går ovanför de andra maskinerna. 970 skulle fungera också. Du kommer inte att ångra dig.
Edit: (jag kan redigera)
Resawing är när man klyver arbetsstycken på höjden, t.ex. för att såga faner, eller att göra en tvåtumsplanka till två st entumsbrädor
Edit: (jag kan redigera)
Resawing är när man klyver arbetsstycken på höjden, t.ex. för att såga faner, eller att göra en tvåtumsplanka till två st entumsbrädor
Redigerat:
Precis, jag vill ju stå rakt och ändå ha "the action" nära för att kunna se bra och framförallt för att kunna hantera arbetsstycket med precision. Funderar bara om det kan bli för nära och det slutar med att man står med väldigt böjda armbågar och det blir kass pga det. Fattar såklart att ingen annan kan veta vilket som är rätt höjd för just mig men är ändå nyfiken på andras tankar kring rätt bordshöjd.bax skrev:
Mitt bord på bandsågen mäter 1075 mm över golvet och jag tycker att det är en bra höjd (och vi har väl på ett ungefär samma kroppsliga dimensioner). Precis som du använder jag främst bandsågen för "lättare" uppgifter och det är den högre höjden som klippt och skuren för - det blir en schysst arbetsställning med bra kontroll. Det är dock inte helt optimalt när man sågar större ämnen, men rent åt skogen är det inte.
Min rikthyvel har också fått sig en skjuts uppåt och nu sitter bordet 950 mm över golvet - det känns riktigt bra. Det verkar som att våra preferenser är ganska likartade... på typ 5 mm när
Min rikthyvel har också fått sig en skjuts uppåt och nu sitter bordet 950 mm över golvet - det känns riktigt bra. Det verkar som att våra preferenser är ganska likartade... på typ 5 mm när
Mitt bandsågsbord är på 925mm, förståeligt då förre ägaren höll på med "Heavy Duty"-sågning.
Jag skulle gärna höja bordet ett antal centimeter vid "finsågning" men har inget problem med nuvarande höjd.
Mitt arbetsbord är på 970mm, en höjd jag gillar.
Själv är jag 180cm lång.
Jag skulle gärna höja bordet ett antal centimeter vid "finsågning" men har inget problem med nuvarande höjd.
Mitt arbetsbord är på 970mm, en höjd jag gillar.
Själv är jag 180cm lång.
Askwoodman har några kommentarer om just arbetshöjd på sågar och bänkar. Han nänmer naveln som bra höjd. Bra är väl också om olika arbetsytor har samma höjd.
Min bordssåg står på ~900 mm och det är för lågt (jag är 1.92). När jag får tummen ur tänker jag nog höja alla bord/bänkar till 1100 mm.
Min bordssåg står på ~900 mm och det är för lågt (jag är 1.92). När jag får tummen ur tänker jag nog höja alla bord/bänkar till 1100 mm.
Klicka här för att svara