6 028 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Standardchuck och SDS+-borrar, åtgärd?
Funkar det är det ju fantastiskt tänk att kunna borra genom en 10 mm plåt och fortsätta genom betongen och i med en expander. Låter för bra för att vara sant jag brukar köra med Hilti grejer och dom har i alla fall inget som funkar likadant vad jag vet.
Faktum är att jag har ett gäng sådana borrar i udda dimensioner. Vill minnas att jag bara använd en vid ett tillfälle, men minns varken i vilken material eller var borren i fråga ens finns! Det enda jag med säkerhet vet är att det blev hål i alla fall...
De där borrarna från bosch fungerar sämre i betong än rena betongborrar, och fungerar mycket sämre i metall än en metallborr.
Så det är lite att den inte är riktigt bra på något.
Hade en kund som sa att den lilla tiden man vann på att inte behöva byta borr, det förlorade man på när hålen tog evigheter att borra.
Så det är lite att den inte är riktigt bra på något.
Hade en kund som sa att den lilla tiden man vann på att inte behöva byta borr, det förlorade man på när hålen tog evigheter att borra.
Det gick som en dans med vinkelslipen, någon minut per borr. Jag testade på en gammal sönderkörd clasohlsonborr innan och den gick bra att kapa, så då vågade jag mig på finborren och de var ännu lättare att kapa. Jag hade räknat med att de skulle vara betydligt motståndskraftigare. Eller så kanske jag underskattat vinkelslipens förmåga att avverka metall. Så nu är det inte SDS-borrar längre och passar utmärkt i borrmaskinen.Fluxor skrev:
Jag har oxå försökt finna SDS-borr till vanlig chuck adaptor - om inte
annat bara för att ha en - verkar ej finnas, medan det omvända finns -
förmodligen av en anledning som väl konstaterats - icke-desto-mindre
går det att nödtorftigt använda SDS-borrar i vanlig chuck om man tar
sig tid passa in dem ordentligt ... .
annat bara för att ha en - verkar ej finnas, medan det omvända finns -
förmodligen av en anledning som väl konstaterats - icke-desto-mindre
går det att nödtorftigt använda SDS-borrar i vanlig chuck om man tar
sig tid passa in dem ordentligt ... .
Redigerat:
Jag köpte Bosch multiconstruction till min billiga meec slagborr, funkar utmärkt till tegel, kakel aluminiumlist etc.
Självklart är de inte avsedda för stenhård betong där man kanske vill ha en borrhammar på 1,5 J
men de fungerar faktiskt otroligt bra man kommer långt med dem.
Självklart är en ren träbborr, metallborr alltid bäst för trä och metall och en borrhammare kommer alltid vara bättre än en slagborr.
Jag skulle inte vilja vara utan dessa, speciellt när jag inte vill ta med en 3-4 lådor med borrar.
http://www.youtube.com/watch?v=z-UO2UT_X3k
Dewalt har även släppt en serie och jag gillar trekantsfästet för chucken bättre.
http://toolguyd.com/dewalt-multi-material-drill-bits/
Självklart är de inte avsedda för stenhård betong där man kanske vill ha en borrhammar på 1,5 J
men de fungerar faktiskt otroligt bra man kommer långt med dem.
Självklart är en ren träbborr, metallborr alltid bäst för trä och metall och en borrhammare kommer alltid vara bättre än en slagborr.
Jag skulle inte vilja vara utan dessa, speciellt när jag inte vill ta med en 3-4 lådor med borrar.
http://www.youtube.com/watch?v=z-UO2UT_X3k
Dewalt har även släppt en serie och jag gillar trekantsfästet för chucken bättre.
http://toolguyd.com/dewalt-multi-material-drill-bits/
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Var det inte någon som hittade en sån i en tråd för inte allt för länge sedan, kan varit på ebay.co.uk om jag minns rätt.palbin skrev:
EDIT: det var nog denna jag tänkte på: #6, lite klumpigare än jag mindes det... Själv centrerar jag bara SDS-fästet direkt i chucken när det behövs...
ang. multiconstruction: Jag har också en uppsättning sådana, kanske inte förstahandsvalet, men de funkar i det mesta jag usatt dem för, bra att ha liggandes i skruvdragarlådan tycker jag. Mina brukar komma fram när det ska borras i kakel, mycket bättre än de billiga kakelborrarna, typ "enkel" triangel och väl i nivå med de lite schysstare med HM-beläggning (vilket jag inte har allt för många av, och då åker multin fram)
/U
Redigerat:
Klicka här för att svara