17 706 läst ·
20 svar
18k läst
20 svar
Köpråd Svets
Sida 1 av 2
Tjena!
Har lite nu och då haft behov av en svets och farsan har en äldre elektrodsvets som har funkat, men nu har ja tänkt skaffa mej en egen och har ett projekt jag borde ta itu med i sommar, nämligen svetsa ihop en båttrailer. Jobbar inte inom metallbranschen men skulle ändå vilja ha någonting vettigt att jobba med på hobbynivå. Har kikat på en Kemppi Minarc 150 evo. Någon som har en eller har svetsat med en? Vet int vad ja kommer att använda den till men nu först och främst båttrailer bygget och senare säkert svetsa småsaker på hobbybilar och liknande. Kemppin verkar vara rimligt prissatt och man kan ju svetsa i princip allting med den. Vanlig plåt, aluminium, rostfritt mm. Går ju att TIG-svetsa med den.
Har lite nu och då haft behov av en svets och farsan har en äldre elektrodsvets som har funkat, men nu har ja tänkt skaffa mej en egen och har ett projekt jag borde ta itu med i sommar, nämligen svetsa ihop en båttrailer. Jobbar inte inom metallbranschen men skulle ändå vilja ha någonting vettigt att jobba med på hobbynivå. Har kikat på en Kemppi Minarc 150 evo. Någon som har en eller har svetsat med en? Vet int vad ja kommer att använda den till men nu först och främst båttrailer bygget och senare säkert svetsa småsaker på hobbybilar och liknande. Kemppin verkar vara rimligt prissatt och man kan ju svetsa i princip allting med den. Vanlig plåt, aluminium, rostfritt mm. Går ju att TIG-svetsa med den.
Aluminium går det nog inte att svetsa med den. Möjligen med alu-pinnar för MMA men det är nästan omöjligt att få det bra.
Du behöver riktig AC/DC TIG om du ska svetsa i alu. I plåt skulle jag undvika MMA eller verkligen sett till att få TIG-satsen också.
Du behöver riktig AC/DC TIG om du ska svetsa i alu. I plåt skulle jag undvika MMA eller verkligen sett till att få TIG-satsen också.
Är du duktig på att svetsa?
Annars är nog en MIG att föredra.....
Annars är nog en MIG att föredra.....
Det är en MIG (eller MAG rättare sagt) du ska ha, men du kommer inte kunna svetsa alu med den, det behövs en rikigt TIG-maskin till det.
Rekommenderar Migatronic 183, lättsvetsad, går mjukt och fint men har ändå kraft.
De billigare masinerna från lågprisdrakarna brukar kunna göra en människa galen. Ju sämre svets, ju dukigare svetsare behövs.
Rekommenderar Migatronic 183, lättsvetsad, går mjukt och fint men har ändå kraft.
De billigare masinerna från lågprisdrakarna brukar kunna göra en människa galen. Ju sämre svets, ju dukigare svetsare behövs.
Arbeten som du har framför dig går i princip inte att göra med en maskin såvida inte du går upp till dyra industrimaskiner.
Till båttrailer som mestadels består av grova konstruktionsrör blir det enklare med MMA (inverter). Om det nu är vanligt stål och inte aluminiumrör du tänkte jobba med.
Så i ditt ställe hade jag nog börjat med MMA utan TIG-paket och sedan kompletterat med MIG/MAG när det är dags för plåtarbeten.
Tänk dock på att om du ska ha MIG/MAG, eller TIG för den delen bör du svetsa inomhus eller när det är extremt vindstilla, MMA däremot går fint att svetsa utomhus.
Till båttrailer som mestadels består av grova konstruktionsrör blir det enklare med MMA (inverter). Om det nu är vanligt stål och inte aluminiumrör du tänkte jobba med.
Så i ditt ställe hade jag nog börjat med MMA utan TIG-paket och sedan kompletterat med MIG/MAG när det är dags för plåtarbeten.
Tänk dock på att om du ska ha MIG/MAG, eller TIG för den delen bör du svetsa inomhus eller när det är extremt vindstilla, MMA däremot går fint att svetsa utomhus.
Nej aluminuim går inte att svetsa förståss
Hade tänkt skaffa den med tig tillsatsen så har man ifall man vill öva på det, har aldrig svetsat med tig. MMA, Mig och gassvets har jag svetsat med, mest Mig men är länge sedan ja svetsade senast. För dom få gånger jag behöv svetsa så tror jag en sån där Kemppi skulle vara passlig. En Mig skulle ju också vara kul men har inte riktigt utrymme att ha en sådan som jag har det nu, är överfullt i garaget som de är redan och kommer också därför att svetsa utomhus det som är möjligt. Kemppin är ju inte större än en handväska så får den passligt undangömd någonstans.
En Mig kanske de blir någon gång i framtiden men kanske en Minarc 150 skulle vara nåting att börja med? Nya kvalitets MMA svetsar är väl rätt så lätta att svetsa i grövre material iaf? Den gamla vi har så nyper fast lite nu och då, iaf för mej som är lite nybörjare.
Eller vad tror ni om en Esab Caddy Arc 151i A31? Skulle komma över en sådan för typ 1300kr billigare. Tigbrännaren till den vet jag inte vad kostar men säkert i samma prisklass som Kempin? Var nåt test jag läste för ett tag sen som denna Esab svets vann över Kemppin om jag minns rätt, dock testade dom bara mma svetsning, inte tig.
Jag hat just denna svets, haft det i något år. Svetsen i sig är riktigt bra dock kanske enklaste i laget.
Det enda man kan göra är att ställa strömstyrkan, men så är det för alla i denna prisklass.
Ibland önskar jag att jag hade slagit till A33 eller A34 (251i) panel med flera inställningsmöjligheter, t.ex. justerbar Hot-start. Men så kostar den dubbelt så mycket också.
Det enda man kan göra är att ställa strömstyrkan, men så är det för alla i denna prisklass.
Ibland önskar jag att jag hade slagit till A33 eller A34 (251i) panel med flera inställningsmöjligheter, t.ex. justerbar Hot-start. Men så kostar den dubbelt så mycket också.
Har en minarc 150 utan evo och den är lätt att svetsa med, speciellt med rutila elektroder. Liten, lätt och smidig att arbeta med är den också.
Kan ju säga att det inte är svetsen som sätter gränserna för min del.. B-)
Tänk på att tig- elektroder är dyra och skrapstart är lite knepigt.
Kan ju säga att det inte är svetsen som sätter gränserna för min del.. B-)
Tänk på att tig- elektroder är dyra och skrapstart är lite knepigt.
Har själv en Minarc 150 som jag köpte för att jag ville ha något litet samt lära mig svetsa MMA. Behärskar MIG rätt bra redan. Efter ett par timmars svetsade tycker jag mig ha förstått en hel del. Polaren med äldre (bra) tyristorlikriktare gillade Minarcen. Har mestadels kört med basiska elektroder (48.00) för att jag inbillar mig att om man behärskar dem så är man på banan. I sommar blir det ett större balkongräcke i 2mm gods. Lite av en utmaning.
Har även en TIG-tillsats till svetsen men har inte fått tummen ur och skaffat mig en tub argon. Är rätt sugen på att testa TIG då det funkar till mycket, funkar i tunnare gods och ser kul ut ;-)
Har även en TIG-tillsats till svetsen men har inte fått tummen ur och skaffat mig en tub argon. Är rätt sugen på att testa TIG då det funkar till mycket, funkar i tunnare gods och ser kul ut ;-)
Allright. Verkar som man väljer rätt väg oberoende om man skaffar Kemppi eller Esab. Vetefan om man någonsin behöver TIG tillsatsen men kan ju vara bra att ha ifall.
Få se vilken de blir. Esaben är lite billigare men men. Kempin lockar fortfarande.
Börja med att lära dig svetsa först ! Din farsa har en äldre elektrodsvets säger du.Jag antar att du får låna den,eller ?
Köp ett elektrodpaket OK 48.00. 2,5 mm.Har du någon bekant som kan svetsa ? Anmäl dig till en svetskurs någonstans och börja ordentligt från grunden.Det finns ingen genväg till att bli en bra svetsare.Och vill du inte bli en bra svetsare,låt istället en kunnig svetsare svetsa det du behöver.Då blir det både bra och du behöver inte skämmas
för dina projekt.Sverige och Youtube är fullt av folk som tror att dom kan svetsa.Det ser för djävligt ut det många åstadkommer.Bli inte en till i raden.Jag lovar dig,DET FINNS INGEN GENVÄG.Sen när du börjar kunna det här så
vill du inte ha något annat än Kemppi,Esab,Lincoln eller Fronius m. flera.Detta är mina råd och tro mig,Jag har gått den långa vägen och vet att det finns inga genvägar ! Öva,öva,öva och öva.Det är det som ger färdigheten.
Köp ett elektrodpaket OK 48.00. 2,5 mm.Har du någon bekant som kan svetsa ? Anmäl dig till en svetskurs någonstans och börja ordentligt från grunden.Det finns ingen genväg till att bli en bra svetsare.Och vill du inte bli en bra svetsare,låt istället en kunnig svetsare svetsa det du behöver.Då blir det både bra och du behöver inte skämmas
för dina projekt.Sverige och Youtube är fullt av folk som tror att dom kan svetsa.Det ser för djävligt ut det många åstadkommer.Bli inte en till i raden.Jag lovar dig,DET FINNS INGEN GENVÄG.Sen när du börjar kunna det här så
vill du inte ha något annat än Kemppi,Esab,Lincoln eller Fronius m. flera.Detta är mina råd och tro mig,Jag har gått den långa vägen och vet att det finns inga genvägar ! Öva,öva,öva och öva.Det är det som ger färdigheten.
Svetskurs för att svetsa pinne är väl lite overkill? Det klarar man sig med lite trial and error på några intensiva dagar. En handbok och lite nätsurfning. Med en bra inverter från en erkänd tillverkare blir det lätt att komma igång.
Sen kan du prova med olika elektrodtyper, olika material, olika svetslägen såsom vertikal, horisontell, mot och drag och efter ett tag får du en känsla av vad som är rätt.
Måste dock erkänna att jag själv ännu inte kommit på hur jag ska göra med ett svetsprojekt jag gett mig in på. Rektangulär rör av rostfritt på 1,5 mm, försökte svetsa ihop i vinklar med pinnsvetsen. Det gick bra, förutom att det skapas lite slagginnerslutningar. Försökte göra fyllningar för att göra mötet i hörnen slät men när jag slipar bort så ser jag små porer, inget som stör funktionen men ser inte fint ut. Rengjort i omgångar, borstat noga men det är svårt, har jag för hög strömstyrka så blir det bara ett hål, har jag för låg styrka, precis under gränsen för elektroden så fäster inte fyllningen utan lossnar när jag slipar bort slaggen.
Dock över 2 mm tjocklek är rena barnleken.
- Fila bort lite av elektrodens skyddsbeläggning vid toppen så att den blir rund.
- Värm upp elektroden med varmluftpistol.
- Värm upp arbetsstycket med varmluftpistol.
- Kolla efter strömrekommendationer på paketet, ställ in rätt ström.
- Sätt in jordkabeln på - och elektrodhållarkabeln till + (i de flesta fall, i vissa fall ska man byta plats, gäller när det handlar om svårtända elektroder).
- Ha helst 2-3 vinkelslip med olika rondeller, en med stålborste monterad, en med slipskiva monterad. Slagghacka och vanlig stålborste också.
- Börja svetsa
Sen kan du prova med olika elektrodtyper, olika material, olika svetslägen såsom vertikal, horisontell, mot och drag och efter ett tag får du en känsla av vad som är rätt.
Måste dock erkänna att jag själv ännu inte kommit på hur jag ska göra med ett svetsprojekt jag gett mig in på. Rektangulär rör av rostfritt på 1,5 mm, försökte svetsa ihop i vinklar med pinnsvetsen. Det gick bra, förutom att det skapas lite slagginnerslutningar. Försökte göra fyllningar för att göra mötet i hörnen slät men när jag slipar bort så ser jag små porer, inget som stör funktionen men ser inte fint ut. Rengjort i omgångar, borstat noga men det är svårt, har jag för hög strömstyrka så blir det bara ett hål, har jag för låg styrka, precis under gränsen för elektroden så fäster inte fyllningen utan lossnar när jag slipar bort slaggen.
Dock över 2 mm tjocklek är rena barnleken.
Jag har ett par kompisar som är inom metallbranschen och är duktiga svetsare som säkert kan ge råd. Farsan klarar också svetsande helt bra fast han inte jobbar med det, så finns hjälp. Och de är väl lite så att får jag till vettiga svetsfogar med den gamla svetsen så kommer jag att få till dom med en modern inverter också. Tänkte bara att de skulle kanske vara lättare för en nybörjare att skaffa en vettig inverter direkt så kanske de underlättar. Kommer ju som sagt bara att svetsa nu och då. Ju sämre svets, destu skickligare svetsare krävs det har ja förstått 
kanon om farsan har en gammal likriktare. värda guld. men kempi 150. lägg ner det. ska du ha kombisvets ,med plasma mm. som duger ca. 30.000. på konkursauktion med vattenkylning. hobbybruk kör pinnar på pappas el-svets alu+rf. bonnajärn måste ha 380-v. 3-fas. om nåt ska hända för. hobby, utan kylning. grunden för att va bra svetsare är bra plåtslagare. tar tid att lära. sen kan man lära sig falsa o. engelska hjulet mm. men kör på va opptimist