Hej Classe har ju lite rea på webben och såg då tormeks jigg för hyvelstål SVH-320.
Mina hyvelstål är 320mm så man förflyta stålen i sidledes och slipar i två steg. Men blir det bra att göra så utan att det blir nivåskillnader/märken eller att hyvelstålet blir konvext.

Är det värt att köpa en sådan jigg eller skall man slipa och polera själv men tex en träkloss som har sågade spår i fasens vinkel som man sätter stålen i på så vis vilar hyvelstålens fas på tex slippapper.

En annan jig jag funderar på nu när jag ändå skriver är tormeks jigg SVP 80 för profil stål till tex TB90 kuttern är det någon som har något att säga om den.

Classes pris just nu måste vara svårt att slå eller?

Mvh Pär

Aaah! Tormek-grejor, bra! 20% off på webben på det borde ingen kunna slå just nu :-)
Jag har både hyvelståljiggen och TB90-jiggen men inte provat någon av dom, men jag har inte ens funderat på problemet med sidledsförflyttningen. Men har man jiggen stabil och överlappar centerdelen av stålet borde det inte ställa till med problem.

Ok Vad bra !
Vad sägs om att du har två dagar på dig att testa och ge mig en rapport på hyvelstålsjiggen :D

Pär

Hehe! Jag ska nog sälja den eftersom jag investerar i andra hyvelmaskiner med vändskär så jag kanske inte slipar mer hyvelstål framöver.

Men då kanske jag kan köpa den ?
Fast med tanke på vad den nu kostar så kanske du inte vill sälja den så speciellt mycket billigare.

Funderar på samma sak men jag tror jag köper en och testar, mina stål är 600 så det kan bli intressant...

ja då var det beställt en st hyvelståls jigg. Men den kommer första veckan i juni

Väcker liv i denna träd, hur var jiggen? Funderar på att köpa en med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.