Hallå, har precis köpt en bosch sänksåg och undrar om bosch skena passar till festos handöverfräsar, billigast jag kikat på är en OF 1010 från rubart.de typ 3300. Tänkte även kika på ett nytt 10,8v set (mitt makita set börjar ge med sig nu, 2års renovering, 1batteri kasst och slirar i kopplingen då o då) lite sugen på bosch's monster låda. Vad kan man få loss ett set för billigast ?

Bosch skena passar inte till Festools prylar, däremot har man i Bosch sänksåg fixat så att i alla fall den är möjlig att använda på en Festoolskena.

hur är bosch's fräsar då, glänser det om precison och kvalitet ? fördelar nackdelar jämfört med of 1010 om man tar en bosch i samma prisklass.

Bosch gör bra fräsar men jag tror inte dom har något som motsvarar OF1010 enhandsfattning.
Om Bosch har tillbehör för att koppla fräs mot skena vet jag inte heller.

Det finns en skenadapter till Boschs fräsar men tyvärr är den riktad mot de äldre skenorna och inte FSN som följer med sänksågen. Enligt uppgift är det en ny skenadapter på gång men den har blivit försenad.

GKF 600 är en mindre fräs som kanske kan hoppa in i kategorin enhandsfräsar. Har ingen själv men i de filmer jag kikat på är det ovanligt att man använder den med en hand för exempelvis kanter och sådär.

Köpte nyligen GMF 1600 CE som är en lite större fräs men med både sänkbar och fast bas. Den fasta basen har lägre tyngdpunkt och gör fräsen lättare vilket funkar ganska bra på kanter - dock kanske inte med en hand om man inte har ganska stora händer. Finns en recension av FredrikR om du tittar på den klistrade tråden med länkar till recensioner.

FSN-OFA (skenadaptern sägs komma augusti/september), om den inte blir som GMF1600CE (fräsen) var, försenad. :)

<edit>

Bosch Monster-kit verkar vara utgående, varken Lefeld, Rubart eller Seltmann har några, vad jag kunde se vid en snabb sökning. :(

Redigerat:
Hittade för €370 + frakt nu.

nån som vet om man kan hitta en OF 1010 billigare än rubart.de ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.