D
hyggabus skrev:
Patentet har säkert gått ut, men de lyckades under patent-tiden med att etablera namnet, att "alla" använder ordet "Torx" istf diverse andra namn.
Fast å andra sidan, hur nödvändigt är det att skriva ut att det är Torx-mönster i huvudet? Det ser ju alla utan att man använder det i marknadsföringen och för övrigt räcker det ju med att skriva t.ex. T20 så förstår alla insatta vad det är för bits och T20 är inte varumärkesskyddat.

Så jag ser inga som helst problem för den som vill använda Torx-mönstret utan att betala royalty, varken för själva mönsterskyddet eller varumärket. Mönstret använder man eftersom patentet löpt ut och varumärket behöver man inte alls använda, det räcker med att visa en bild eller skriva t.ex. T20.

Självklart kan man betala, om man vill använda varumärket, men frågan var ju om man inte använde andra mönster för att slippa betala royalty och det tror jag inte är någon stor grej.

Redigerat av moderator:
Mikael_L
prototypen skrev:
Fyrkanten är inget nytt.
Henry Ford ratade fyrkant"spåret" för att uppfinnaren ville ha royalty, Mr Phillips han med krysset ville inte ha royalty så det ena spåret förde en tynade tillvaro medan krysset sitter väl i några miljoner gamla Fordar.
Det var så vitt jag förstått typ tvärtom.
Robertson (som uppfann 4-kanten - robertson drive) var lite av en idealist, som ville att hans skruv skulle komma så många som möjligt tillgodo.
Medan Ford company hade den motsatta agendan, de ville ha ensamrätt på skruven för att behålla den konkurrensfördel dom fick med en centrerande skruv.
Lite länkar, det går att hitta mycket mer:
http://www.mysteriesofcanada.com/Ontario/robertson_screws.htm
http://www.dww.com/?p=3835

Phillips-skallen är lite rolig. Den är faktiskt designad för att inte kunna ta alltför högt moment, utan att glida ur spåret istället. Det var en teknik för att göra de allra första maskinskruvdragarna mer användbara. De hade inga möjligheter till inställbart moment och sånt.

Lite mer om olika skruvskallar:
http://inventors.about.com/od/sstartinventions/a/screwdriver.htm
Och en rejält lång lista med olika ... :)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screw_drives

Jag hade alltså typ inget svar på själva trådfrågan dock ... :o

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Fast å andra sidan, hur nödvändigt är det att skriva ut att det är Torx-mönster i huvudet? Det ser ju alla utan att man använder det i marknadsföringen och för övrigt räcker det ju med att skriva t.ex. T20 så förstår alla insatta vad det är för bits och T20 är inte varumärkesskyddat.

Så jag ser inga som helst problem för den som vill använda Torx-mönstret utan att betala royalty, varken för själva mönsterskyddet eller varumärket. Mönstret använder man eftersom patentet löpt ut och varumärket behöver man inte alls använda, det räcker med att visa en bild eller skriva t.ex. T20.

Självklart kan man betala, om man vill använda varumärket, men frågan var ju om man inte använde andra mönster för att slippa betala royalty och det tror jag inte är någon stor grej.
Jag tror jag kanske uttryckte mig lite vimsigt , Om du som skruvtillverkare vill skriva Torx på paketet/ Specifikationen, så får du betala för varumärket.
Om du sen vill sälja dina skruvar till någon stor firma, typ Volvo, så kommer de diktera skruvspårets form, tex Torx. Att dina skruvar är "nästan Torx" är inte tillräckligt bra om monteringslinjen stannar för att verktygen inte passar eller slits ut i förtid.

D
hyggabus skrev:
Jag tror jag kanske uttryckte mig lite vimsigt , Om du som skruvtillverkare vill skriva Torx på paketet/ Specifikationen, så får du betala för varumärket.
Om du sen vill sälja dina skruvar till någon stor firma, typ Volvo, så kommer de diktera skruvspårets form, tex Torx. Att dina skruvar är "nästan Torx" är inte tillräckligt bra om monteringslinjen stannar för att verktygen inte passar eller slits ut i förtid.
Som jag redan skrev tidigare så går det ju utmärkt att sälja skruv med torx-mönstret utan att använda just varumärket. Du kan t.ex. skriva T20 på förpackningen så förstår alla vad det är. Sedan kan man ju använda mer internationellt gångbara termerna speciellt om man säljer till större tillverkare som torde veta nomenklaturen

Fast i fallet torx så är det kanske mönsterskydd som avses och inte varumärket i sig som är intressant att skydda. Skulle jag tycka, utan att veta hur det förhåller sig.

D
DrBosa skrev:
Fast i fallet torx så är det kanske mönsterskydd som avses och inte varumärket i sig som är intressant att skydda. Skulle jag tycka, utan att veta hur det förhåller sig.
Jo, men mönsterskyddet (patentet) har löpt ut så alla får använda mönstret utan att betala några royalties.

Nu pratar vi ( jag) egentligen äpplen och päron samtidigt. DIY_freak har naturligtvis helt rätt i att det går att både sälja och använda skruv som har ett hexalobulärt -skruvspår som hyfsat överensstämmer med Torx till nästan vad som helst. Och att vi kan kalla spåret tex T20. Men då företagsjuristerna plötsligt kommer in i bilden så blir det lite annorlunda. Två exempel, Om en stor bilfabrik får stopp på produktionslinan så kommer man att jaga den skyldige och visar det sig i slutänden att tillverkningstoleranserna på skruvskallarna är den orsaken,... . exempel 2, Om eller då ett flygplan krashar så sätter en haverikommision igång att försöka spåra orsaken , Alla fästelement i flygfarkoster skall vara godkända av diverse myndigheter mm etc etc, annars riskerar man råka ut för de Amerikanska juristerna... Varumärket Torx innebär inte bara att man får använda namnet utan man åtar sig också följa deras tillverkningstoleranser / prioduktionstoleranser. Skruvens toleranser är i slutänden en del i det förbestämda åtdragningsmoment som tex flygplan skall ha. Vill man kalla sitt skruvspår XXX20 så kan man använda vilka tillverknings/ produktionstoleranser som helst. Att var trehundrade trallskruv inte passar bitset har inte samma betydelse.

D
Vet du att ägarna till Torx varumärket har ställt upp mågra specifika krav på toleranser för attvde skall få,kalla sig torx, eller antar du? Det finns inget i varumärkeslagstiftningen som kräver att det är så, utan det är upp till var och en att bestämma hur man vill hantera varumärket.

Med fallet bilfabrik eller flygplsnsfabrik tror jag nog att de specar egenskaper och toleranser oavsett vem som tillverkar skruven, om applikationen är kritisk.

Kul med all trivia i den här tråden, jag upphör aldrig att förvånas över hur mycket kunskap som besitts här.

Som en parentes kan nämnas att jag när jag igår vände på den oöppnade skruvasken (God Damn vad sexika essbox-askarna är, det är ju Lego på riktigt!) såg att de snälla människorna på Essve faktiskt skickat med en passande bit. Väldigt irriterande att försäljaren på Bauhaus inte berättade, eller möjligtvis visste om det...

Jag var för ett par år sedan på jakt efter specifikationen på formen, måtten och toleranserna och jag lyckades då inte hitta dessa på nätet, just därför att de höll inne med informationen för alla oss som inte ville betala.
Istället fick jag nöja mig med information liknande den Bygga_bo länkade till. Formen och måtten tog jag från en annan hexalobulär specifikation. ( Det är inte kritiskt i mitt fall att skruvskallen är rätt ritad.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.