Verktyg & Maskiner
Nimajneb: Använd din cirkelsåg och för att få det rakt och för att inte repa täcksidorna så fixar du snabbt till en enkel skena http://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI&feature=related
berne88: Nu är jag på jakt efter en fil, ca 200mm lång med fin slipyta. Och den ska vara flat, tips på de, ja juste i diamant
KungAnka: Tackar, ser ut att vara vad jag söker. Ja, en 1/4" hylsa borde ju i alla fall gå in i fräsen, om man hittar en. Hade jag köpt min POF 1400 på Amazon hade 6 mm, 8 mm och 1/4" ingått, lite osäker på vad som finns med nu, köpte den i Sverige. Dags att åka till stugan snart.
Ingoberra: 22 volt är det när jag tänker efter. Men man är alltså tvingad att köpa batteriet hos en svensk åf alltså. Det låter orimligt dyrt.
ullberg: Och jag kör Festool Rotex RO150 som (precis som noterats ovan) är motsvarigheten till Bosch turbo. Jag skulle börja med en sådan och möjligtvis komplettera med en ren excenterslip om man känner behovet av en mer välbalanserad maskin. rotex-(turbo-) läget är grymt, det både avverkar och blir bra finish, samt som nimajneb säger, är utmärkt för polering, vilket inte en vanlig excenter
SBH: gas tycker jag man kan ha när man bygger sitt hus. inte nå ha i verkstan. så tycker jag. kör me batteri eller tryckluft. :)
FredrikR: Har upplevt samma med min, i mitt fall har de räckt (hittills) att trycka upp batteriet, eller ta ur och sätta i det.
phl: Nu vet jag inte exakta dimensioner på stålen i din B20 men jag har köpt ett antal stål från http://www.hobelmesser-shop.de/ -- priser och frakt brukar vara bra.
MaxPax: Här är ett erbjudande på två nummer av en för svenska byggnationer relativt irrelevant tidning och en detektor som sägs vara värd 599 spänn... Min bullshit-detektor lyser iallafall rött... http://www.tidningar24.se/visa/Gor-Det-Sjalv_2nr-Multidetektor-for-40kr/1499/
Ellagård: Var förbi Rusta för några veckor sedan, deras påsar hade blivit rejält mycket dyrare.
barrmarr: [citat] Godstjocklek: 1.5mm eller 1mm kan göra stora skillnad på mängden aluminium, därav det billigare priset. Men också stabiliteten. Konstruktionen: någon utbildad injenjör som har tänkt till och förstärkt på rätt ställen vs en som har kopierat utsidan Toleranser: infästningar som inte går igenom kontroller om de glappar. Färre kassationer = billigare. Några anledningar jag
tintin88: Ja jag provade med en spillbit av listen, att ha den ståendes men det är som du säger MathiasS, svårt att få vinkeln bra, speciellt som att det är en profilhyvlad list. Dörrfodret som är plant var inga problem men listerna blir svårt.. Snackade med dom på Bauhaus där vi köpte den o det var inga problem att få byta sågen. Skönt när man får sådant besked o dom är
Fred vom Jupiter: Men vad bilar bäst; En Hilti för 10 000 kr eller en Bosch för samma peng?
PeterJeffrey: Smart hyggabus! Jag har ju redan köpt johan..men tänker mer att jag vill ha en bra hylsa så man har tös nästa gång man ska skruva plåttak.. Så det lär bli många hundra kvadrat med åren..och DÅ är det stooor skillnad på o ja ett verktyg som funkar klanderfritt, eller ett som retar gallfeber på en o får en o vilja slå släggan genom rutan ;)
cosworth_81: Angående autostart så går det lösa utan problem i efterhand. Har ingen autostart på min grovis så jag for och köpte en grendosa med master/slave funktion. Det står visserligen max 550 Watt på master uttaget men jag har kört allt möjligt på den ex. Ts 55, 1600 watts bordssåg, gersåg och exenterslip. Typ allt som går att koppla till dammsugare. Har fungerat bra i 4 år hittils
Yrrol: Jo precis, men är mer bekymrad att lyckas få en jämn yta. Fast har börjat laddaupp nu inför att öva lite på spillmaterial. Smått ångest om detta med silikon eller badrumfog dock...
slacker: En extra dragare, samt extra batteri och L-boxx för mindre pengar: http://www.axminster.co.uk/bosch-gsa10-8v-lin-reciprocating-saw-10-8v-body-only http://www.axminster.co.uk/bosch-10-8v-triple-pack-gsr-gli-gdr-in-l-boxx-10-8v-1-5ah Jag får det till 3050 exklusive frakt. Sen får man självklart byta stickproppen på laddaren. Men en extra maskin samt ett extra batteri plus den extra L-Boxxen
pär h: Ja ni har rätt, Jag var lite försiktig i min formulering. Jag har en Silverline klyvklinga och den är faktiskt väldigt bra. Dom gamla Felder silent power klingorna har värdelös hårdmetall i tänderna blir sjukligt fort slöa. Det roliga är att jag påpekade det för Swedendro men fick svaret att "det var ingen som klagat". När sedan deras nya silverline serie kom sa dom att "deras gamla
Rund_skruvad: [citat] För att inte tala om alla idioter som ställer upp sina halvljus så DE bländar när man möter.
Snailman: [citat] köpt några st nu, de verkar funka fint, ungefär tio gånger bättre än orginalklingan med strax under hälften av tänderna borta... och passande distansring följer med klingan
Paxman: Det löste sig. Kondingen kunde kopplas in hur man ville och maskinen fungerar nu perfekt!
Robert-san01: [citat] De säljer ut Rimac sortimentet av mappgas. Köpte värmar munstycket i Arninge för 99kr!
Matti_75: Smörj insidan med typ 5-56 och använd 2st polygriptänger för att få den att stängas.
Majgårdarna: Kemppis nya RA maskiner är riktigt fina och bra prissatta. Om du inte svetsar jätte tjockt material typ skopor och sånt så duger en MAG svets långt. Är det grovt så får du stränga upp lite mer
favino: Varmlim (benlim , hudlim) har ju den fördelen att den är reversibel, man kan alltså plocka bort den genom att återvärma den. Jag har hitintills bara gjort tester med varmlim och inte vågat använda det "skarpt", det kräver sin planering, öppentiden är kort och det ställer lite större krav på att fogarna (ämnena) är täta. Det har dock många fördelar. Använder mest titebond I o II
FredrikR: [citat] Väljer man nån av de inte billigaste så, men det ska väl inte vara så på GST90E heller men.