Matte_Nörden skrev:
Nej, men däremot kör jag med induktionsvärmare. Helt överlägset alla former av gaslåga jag testat.
Jo en sån skulle man ha...men borde det inte funka med låg effekt på en elsvets också?

Stor skillnad på induktion och kortslutning.
En 400A svets kan säkert punktvärma en bult bra, men det lär slita ordentligt på den.

Har inte hittat något prisvärt ännu. Med att värma med gasol är inte det bästa vad jag förstått. Får väl punga ut 1500-2000 och få en bra handhållen brännare och extra behållare.

smilingcopycat skrev:
[länk]

MAPgas is the shit....
Finns ju olika munstycken också, som synes i videon.
Vad i hela friden är det för tygstycke han håller under muttern när han värmer den som inte blir varmt?

Ja det kan man ju fråga sig? Det är ju ingen snytnäsduk i alla fall...:D

Köp en riktig gassvets!
Köp en riktig gassvets!
Köp en riktig gassvets!

Det finns inga genvägar till ett riktigt verktyg som man faktiskt kan använda.

• Gilla
Eddi Thomason och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero skrev:
Köp en riktig gassvets!
Köp en riktig gassvets!
Köp en riktig gassvets!

Det finns inga genvägar till ett riktigt verktyg som man faktiskt kan använda.
Tyvärr för stort och klumpigt samt dyrt i förhållande till hur ofta jag behöver använda den. Har en annan verkstad jag kan vara i om jag behöver låna gassvets.

smilingcopycat skrev:
MAPgas is the shit....
Finns ju olika munstycken också, som synes i videon.
Finns det någon som säljer denna? Finns det munstycken med ännu mera koncentrerad låga så man kommer åt där det är riktigt trångt?

mexitegel skrev:
Vad i hela friden är det för tygstycke han håller under muttern när han värmer den som inte blir varmt?
Skulle vara bra med ett sådant så det går att skydda. t. ex en drivaxleldamask när man behöver värma någon bult precis brevid.

Suhagg skrev:
Finns det någon som säljer denna? Finns det munstycken med ännu mera koncentrerad låga så man kommer åt där det är riktigt trångt?
Kolla Swedol, de säljer Rimac. Edit: Sid 9 i Swedol bladet. 1195 ex moms för startsats.

Redigerat:
Enk Projektet skrev:
Någon som provat värma fastrostade bultar/muttrar med elsvets?
Bara testat att svetsa på muttrar på bultskallar. Man får ett fint utrymme att kötta på med svetsen så hela rasket blir hyfsat varmt.
Sen lossnar det :)
Men bulten är ju kasserbar efter det, men det kan jag åas tycka den är redan när den är så rostig så den inte lossnar och i värsta fall om man dessutom har börjat runda eller deformera den i försök att lossa.

Skruvens härdning är ändå helt kasserad när man värmer så pass mycket så den ska ändå bytas ut.

smilingcopycat skrev:
Jula har mapgas.
[länk]

De säljer ut Rimac sortimentet av mappgas. Köpte värmar munstycket i Arninge för 99kr!

• Gilla
smilingcopycat
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.