Fick min Hitachi 24PC3 idag. Dock hade Lawson gjort fel och skickat 110V-maskinen istället. Jag hade 240V på mitt ordererkännande. Nu får jag se hur deras support och service är...

Tror det hade att göra med att de restade en av mina artiklar som jag då bytte till en annan. Då har de förmodligen skapat en helt ny order och valt 110V av misstag.

Återkommer med info så snart jag får den riktiga maskinen.

Jobbigt läge! Hoppas det går smidigt med retur och byte.
Är oxå nyfiken på den där Hitachin...

Fick 240V Hitachi PC3 förra veckan och den verkar bra för det lilla jag testat. Kändes smidig trots att det var den "långa" modellen. Väger inte speciellt mycket och känns gediget bygd..

Utbytet hos Lawson var inga problem. En budfirma hämtade den gamla och några dagar senare kom den nya. Tyvärr var inte den vanliga chucken som ingick i kampanjen med i lådan... De ska dock skicka en sådan. Kanske lite mer problem på packningsavdelningen än de jag har varit i kontakt med för de har varit bra.

KraftKarl skrev:
Tack alla för mycket intressant läsning!

Ingen har dock besvarat min grundläggande fråga ännu: vilken som är den bästa borrhammaren.

En omöjlig fråga då knappast någon här inne har haft förmånen att verkligen prova samtliga maskiner på marknaden väl?

I min arsenal ingår en salig blandning av proffsmaskiner blandat med "skräp" men beroende på behov och framtida användningsfrekvens så fyller samtliga sin plats oavsett prislapp.

Personligen så tycker jag att fyra maskiner är en lagom fördelning som täcker de flesta behov, från allmän rivning av betong och uppborrning av 50x500mm hål i granit ner till finarbeten.

Denna uppsättning har verkligen fått bekänna färg de senaste åren och står än så länge pall!

Bilmaskin (billig) 38Joule 25kg
Bil/borrmaskin Hilti TE72 8kg (den äldre outslitliga)
Bil/borrmaskin (billig) 12Joule 6,6kg
Borrmaskin 500W Bosch yrkesmodell 20 år gammal

Ska man tänka på något så är de kvaliteten på själva borret/mejseln..där finns det tid och kraft att spara om man väljer rätt!

Redigerat:
Jag har också precis beställt Hitachin från Lawson och håller som bäst tummarna för att de inte skickar en 110V modell...

Min bror har motsvarande PB3 som inte har läget för endast hammarfunktion (men i övrigt är samma maskin) och den borrade hål på 10s där min gamla värdelösa Bosch för hemmaanvändare gav upp helt och smälte borren.
Men, jag ska ju bara borra i betong ibland och inte bila upp golvet...

När väl Hitachin kommer blir det till att försöka hitta en "vanlig" chuck som sväljer minst 13mm för den följde inte längre med i paketet.

snickarboden skrev:
Bosch 2-26 är rätt mångsidig, även om jag tycker den är rätt aggresiv i jämförelse med min gamla hilti och dw. Jag upplever den som att den slår på för hårt så man missar precision, att hålla den med en hand, nej, glöm det.
Mr Handyman skrev:
2-26:an är väldigt rivig när man bilar med den, men inget problem när man borrar tycker jag.
Hur ska man tolka detta? Vad innebär det konkret? Är det att Bosch:en har ett hårdare slag (fler Joule) och/eller att den slår med färre slag per minut? Eller är det något annat som avses?

Dessutom undrar jag om det bara gäller Bosch GBH 2-26 DFR eller alla borrhammare från Bosch (tex GBH 2-23 RE som jag funderar på att köpa!)?

Jag ringde till Boschs kundtjänst och fick tala med en person som hade bra koll. Tydligen så har inte GBH 2-23 RE rotationsstopp, så den går inte att bila med. Den "minsta" modellen med rotationsstopp är tydligen Bosch GBH 2-26 DFR.

Jag passade på att påpeka att en del personer sade sig uppleva Bosch GBH 2-26 DFR som "rivig" eller "aggressiv". Det menade han troligtvis berodde på att den pga dess konstruktion inte kunde få plats med lika bra stöt-dämpning i maskinen (den hade antagligen blivit för lång då).

Tittar man i manualerna för Boschs borrhammare så verkar det stämma. I manualen för Bosch GBH 2-26 DFR (se manualen, sid 62) står det att vibrationsemissionsvärdet är 16 m/s^2. Detta kan jämföras med tex Bosch GBH 4-32 DFR som har "Bosch Vibration Control" och endast har ett vibrationsemissionsvärde på 8 m/s^2 (se manualen, sid 67). Detta trots att GBH 2-26 DFR "bara" har 2.5 J slagstyrka jämfört med GBH 4-32 DFR som har 5 J! Sedan är ju iofs GBH 4-32 DFR nästan dubbelt så dyr, men det är ju en annan femma... ;)

NyfikenVit: Tanken med valet av modeller var just att bara diskutera sådana som har rotationsstopp, och som du mycket riktigt påpekar är 2-26 den minsta modellen hos Bosch som har detta (och det var därför den kom med). Hos Makita är motsvarigheten alltså HR2470FT och hos HILTI heter den TE 7-C.

seriöst. Kör ner i Hyr en HILTI TE 1500 maskin eller köp en för 35 000kr ex moms.
Vår bilning maskin är guld värd och finns inget annat. En borr maskin är för borrning.
En bilning maskin är för bilning.. Punkt slut..
Snålis..

Dan Jonsson skrev:
seriöst. Kör ner i Hyr en HILTI TE 1500 maskin eller köp en för 35 000kr ex moms.
Vår bilning maskin är guld värd och finns inget annat. En borr maskin är för borrning.
En bilning maskin är för bilning.. Punkt slut..
Snålis..
Pratar vi bila betonggolv slår en bosch gsh 27 hilti te 1500 med hästlängder - lätt. Ska det vara tuffare än så krävs det tyngre prylar än 230V.

Förvisso tror jag att TS redan har köpt sin kombihammare...

Inte för att spräcka bubblan ang Bosch gsh 27, men det är en 30kg maskin och Hilti TE 1500 är halva den vikten. Ska vi jämnföra äpplen och äpplen så är det Hilti TE 3000 vi ska jämnföra Boschen med och inte TE 1500. Och TE3000 är idag utan tvekan den bästa och vassate "rena" bilningsmaskin på marknaden för 230-240V Finns en anledning till att de stora rivningsfirmorna och saneringsföretagen använder HIlti och inte andra märken.

Men vad bilar bäst; En Hilti för 10 000 kr eller en Bosch för samma peng?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.