Anna1984 skrev:
Jag vill också ha en bredare än en längre ljusbild (dock inte endast bred). Men jag förstår inte argumentet med att man får köra kortare sträckor med helljus om de lyser för långt.
Jag vet inte vad ni kör på för vägar, men det är ytterst sällan jag kör på en raksträcka och möter en bil utan att blända av. Oavsett vilka helljus man har. I alla fall på de vägar jag kör på. Men ni andra kanske bara kör på flygfält? ;)
Instämmer till fullo med dig!

Man får blända av direkt även om man vet att den mötande omöjligt kan bli bländad, gör man ej det så kommer det ett mötande stroboskop mot en själv. Har kört långtradare i 10,5 år och har kört på vägar med 3-4km långa raksträckor och i få fall kan man möta en annan långtradare som inte direkt bländar av utan väntar tills 1-1,5km tills avbländning.

Så man kan aldrig ha för långt lysande extraljus.

Men alla är olika och tur är väl det!

En sak jag noterat efter 12-13k mil/år efter vägarna är att många med extraljus verkar leta efter ugglor i trädtopparna och inte efter springande vilt i dikena.

• Gilla
Rund_skruvad
  • Laddar…
Jag har själv en Citroen C5 med 3 st Big Knick spridare som är konverterade till 70w xenon. Lyser riktigt bra faktiskt, och så får man ju ha kvar ljusen eftersom det knappt syns att dom är konverterade (gömt kontakten inne i lamphuset).
Har använt ett flertal olika led-ramper från vision x på lastbilarna på jobbet, och är det någon av dom som lyser bra OCH som fungerar länge utan slocknade dioder så är det denna:
http://www.bilupplysningen.se/vision-x-evo-prime-39-/649-0
Nu är det ju den vi har på våra lastbilar, men den finns ju givetvis i mindre utföranden. Värt att notera är att lastbilarna går i princip dygnet runt med att frakta berg i en underjordsgruva, där dom utsätts för vibrationer, fukt och många av- och påslag.
Varianten med 3w-led har haft en benägenhet att ge upp efter ett tag, men dom med 10w har fungerat förträffligt.
Ljusbilden med ledramp? Räcker till för det mesta, ger en bra och jämn ljusbild och hyfsad räckvidd. Däremot lyser det ju inte lika långt som xenon, men bredare.

Om du har tänkt ha xenon, tänk då på att montera grova kablar (gärna 2,5mm2) till ballasterna, för dom kräver räck mycket ström i uppstarten...

PeterStrandberg skrev:
Details about VE4A 7INCH 36W CREE LED WORK LIGHT BAR 2520LM FLOOD BEAM 4X4 OFFROAD LAMP SPOT

Så inte konstigt att MathiasS tycker att de ser ut som backljus. En kompis till mig ringde och var lyrisk över att biltema fått in led-extraljus, jag påtalade att det är nog inte extraljus det gäller.

En tråkig nackdel är att med ljus även nära bilen luras man att titta där också och inte längre fram som blir med mörker framför bilen och rätt ljusbild framåt

Det som är med den är att de har lagt in så många ord som möjligt.
I beskrivningen så står det att det är 30° SPOT.

Då alla är samma i denna och inte blandade så är det därför även orimligt att anta att de är både FLOOD och SPOT.

Sedan att de säger att det är WORK-light betyder inte att det är det heller. Det är ju samma sak på de stora ramperna. Så det verkar vara så de anger det helt enkelt.

Alriksson skrev:
En sak jag noterat efter 12-13k mil/år efter vägarna är att många med extraljus verkar leta efter ugglor i trädtopparna och inte efter springande vilt i dikena.
För att inte tala om alla idioter som ställer upp sina halvljus så DE bländar när man möter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.