Lite bakgrund till trådskapandet:

Jag har sedan långt tillbaka en mindre bänkslip (enfasig, 0,5 hästar vill jag minnas). Slipen har varit farfars och är en bra maskin om man inte behöver så mycket effekt. Den har emellertid visat tydliga tecken på att den inte gillar några längre och tyngre arbetspass, då den blir varm och börjar lukta lite varm isolering.

Jag bestämde mig för att skona denna då jag fick tillfälle att köpa en rejäl Arboga pelarslip för ett bra pris. En stadig pjäs på omkring 100 kg och 2,2 hästar. Bak på sitter dessutom en utsugsfläkt på 0.6 hästar :wow: Givetvis handlar detta om en trefasmaskin.

Fick dessutom en Metabo bänkslipmaskin på köpet. Trefasig maskin på 1 hk, känns mycket stabil och välbalanserad.

Givetvis så vill jag att allt ska komma till största nytta och mina tankar är nu att:

Låta Arbogaslipen behålla sin befintliga grova sten och stålborste.

Förse Metaboslipen med två finare stenar.

Förse den gamla enfasiga maskinen med slipskivor för borr.

Nu till frågorna:

Vad ska man ha för material i slipstenar för respektive borrtyp? Finns det olika grovlekar, i så fall; vilken är att föredra?

Var kan man som privatperson köpa vettiga slipstenar med olika grovlek? Har provat Julas, dom är okej, men finns bara i en grovlek :(

Hoppas att någon orkar läsa ända hit! :)

Det brukar inte vara några problem att handla på TOOLS i Helsingborg eller IGRAB i Åstorp som privat person.

Håll koll på Tradera! Det kan ta en stund innan rätt diameter och grovlek dyker upp, men jag köpte mina två skivor till mindre än halva priset jämfört med över disk.

Tackar för dessa tips! Har inte speciellt brottom så tradera låter ju som ett bra alternativ i mitt fall! Under vilka katergorier brukar dessa dyka upp?

Är det någon som vet någon bra guide för vilken typ av skiva man ska använda för respektive material? Den får gärna omfatta slipstift och smärjel/sandpapper också :)

Tar och svarar i min gamla tråd och hoppas på att någon annan får nytta av det. Har hittat en sida som säljer lite olika skivor i olika dimensioner och till vad jag tycker är ett helt okej pris:

http://shop.otdtools.se

Dom har även lite olika avrivare. Har bara en diamantavrivare sedan tidigare, men dom har även en annan modell:

http://shop.otdtools.se/slipskiveavrivare-12-mm-sievert/27290-0

När använder man en sådan?

Avrivaren används för att rensa upp skivan från skräp, så att det är nya friska korn som kommer fram.

Att en enfasmotor är slö och blir varm skulle kunna bero på en dålig driftkondensator. Kanske värt att prova med en ny om slipmaskinen är bra i övrigt...

Sparkz skrev:
Att en enfasmotor är slö och blir varm skulle kunna bero på en dålig driftkondensator. Kanske värt att prova med en ny om slipmaskinen är bra i övrigt...
Gammal tråd och jag hoppas att TS inte tar illa upp att jag kliver in.

Sparkz,

Jag har precis köpt min första bänkslip, en gammal gedigen "Hanning" SSK 175 18/20 som jag fick billigt. Jag upptäckte att den inte startar av sig själv utan när man slår på den så hummar den bara och man kan se att stenen svajar till lite. Ger jag stenen en minimal knuff så snurrar den igång så snällt. Lustigt nog startar den lika lätt åt båda hållen så det gäller att knuffa rätt. Jag har inte kört den mer än några sekunder i taget så jag vet inte om den blir varm men kan ovanstående symptom även de beror på driftkondensatorn? Jag har sett att det sitter en sån i maskinen som förövrigt är 1-fas.

Vänligen
/Fred

trattalask
Det kan det bero på, ja. Eller så är en lindning kass i motorn. Lättast är att prova byta kondingen.

Konding är beställd för det facila priset av 53 kr inklusive frakt! :thumbup:

Redan idag låg en liten jiffypåse i brevlådan med den nya kondingen. Det kan man kalla snabb service! :thumbup:

Denna konding kommer passa perfekt rent fysiskt men jag blev lite ställd när jag såg att den hade fyra anslutningar, dessutom helt utan märkning...:x Den gamla har bara två och de är märkta med 1 resp. 2.

Jag kan det här lite för dåligt men jag gissar att det inte spelar någon roll "åt vilket håll" man ansluter kondingar och att min nya har två anslutningar per pol så att säga. Så sätter jag bara respektive kabel på ett stift av motstående pol så ska allt gå som det ska eller? Jag vill inte koppla in det här innan jag får bekräftat att det stämmer.

Min kunskap om kondingar sträcker sig till att de fungerar lite som ett momentant batteri, alltså att de laddas upp och kan sedan avge väldigt stora strömmar snabbt.

Det löste sig. Kondingen kunde kopplas in hur man ville och maskinen fungerar nu perfekt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.