Tänkte att vi kunde ha en tråd, där man kan skriva korta om ett viss verktyg man söker. Istället för att starta massa små trådar.

Jag vet att bör jag gick i grundskolan å hade träslöjd. Hade vi ett verktyg där man sätter i en penna och kunde göra på de visset mäta ut mitten å göra raka streck. Men ja kommer inte ihåg vad den heter. Det ända jag kan komma på är passare. Men det är ju fel....

Med vänlig hälsning,

ullberg
berne88 skrev:
Jag vet att bör jag gick i grundskolan å hade träslöjd. Hade vi ett verktyg där man sätter i en penna och kunde göra på de visset mäta ut mitten å göra raka streck. Men ja kommer inte ihåg vad den heter. Det ända jag kan komma på är passare. Men det är ju fel....
Strykmått

• Gilla
berne88
  • Laddar…
Var kan man köpa ett sånt av tillräckligt bra kvalitet? Eller varianten med rits/egg isf penna?

Maxikatten skrev:
Var kan man köpa ett sånt av tillräckligt bra kvalitet? Eller varianten med rits/egg isf penna?
Närmsta järnhandel borde ju kunna hjälpa dig. :)

Finns hållare till tumstock. Håller en penna mot så blir det rakt och fint.

S
Claesk skrev:
tänkte ju jag skriva.

kolla snickeri affär. eller kanske panduro.
hållaren till tumstock tycker jag är svår att finna

Claesk skrev:
Finns hos Clas Ohlson …
Annars är det ju ganska enkelt att göra ett strykmått själv. På nätet finns fler ritningar med beskrivningar. Sök på Marking gauge.

Redigerat:
SBH skrev:
tänkte ju jag skriva.

kolla snickeri affär. eller kanske panduro.
hållaren till tumstock tycker jag är svår att finna
Finns på Jula.

Redigerat:
Nja vet inte om några av dom uppräknade affärerna har någon vidare kvalitet. Men om man skall ha en penna i så duger dom.
Annars skulle jag rekommendera Hyvlar.se dom har .

Pär

Jag har länge sökt efter ett verktyg min farfar hade. Det var egentligen bara ett trähandtag med en "metallklyka" i änden. I samma ände men på andra sidan var ett kilformat u med en kniv i mitten. Detta användes flitigt för att skala kablar och dela på t.ex gamla sortens telekablar (med 2 ledare).

Detta verktyg användes till 230V-kablar vilket jag inte tänkte ha det till. Däremot har jag ofta saknat det när jag drar t.ex. högtalarkabel.

Är det någon som har någon aning om vad detta skalverktyg kan heta och/eller var man kan hitta det?

Kan det vara så enkelt som att det heter kabelskalare?

fahlis skrev:
Kan det vara så enkelt som att det heter kabelskalare?
Jo man kan ju tycka det, men jag har inte funnit någon. Får ta och leta bland gamla bilder och sedan prova att bild-googla...

bax skrev:
Hmmm, t.ex. en Jokari kan kanske funka även till det (?)
[länk]
Den förstod jag mig inte riktigt på. Inte speciellt likt, men det var ju inte så lätt med tanke på min beskrivning.😊

När man skulle skala en kabel lade man den i klykan, höll ner med tummen och drog av isoleringen. Klockan var vass så den skar av isoleringen, åtminstone på halva kabeln.

Den andra delen lade man i en "dubbelkabel", höll ner med tummen och drog. Då delade den uppstickande kniven på kabelparet utan att skada isoleringen.

Jokarin kallas "avmantlingskniv", du skymtar eggen på den lilla kniven som sticker upp om du tittar noga.
Man kan ställa hur mycket den ska sticka ut med hälp av ratten i änden av handtaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.