4 267 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Letar efter ett verktyg.....
Sida 1 av 2
Tänkte att vi kunde ha en tråd, där man kan skriva korta om ett viss verktyg man söker. Istället för att starta massa små trådar.
Jag vet att bör jag gick i grundskolan å hade träslöjd. Hade vi ett verktyg där man sätter i en penna och kunde göra på de visset mäta ut mitten å göra raka streck. Men ja kommer inte ihåg vad den heter. Det ända jag kan komma på är passare. Men det är ju fel....
Med vänlig hälsning,
Jag vet att bör jag gick i grundskolan å hade träslöjd. Hade vi ett verktyg där man sätter i en penna och kunde göra på de visset mäta ut mitten å göra raka streck. Men ja kommer inte ihåg vad den heter. Det ända jag kan komma på är passare. Men det är ju fel....
Med vänlig hälsning,
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Var kan man köpa ett sånt av tillräckligt bra kvalitet? Eller varianten med rits/egg isf penna?
Jag har länge sökt efter ett verktyg min farfar hade. Det var egentligen bara ett trähandtag med en "metallklyka" i änden. I samma ände men på andra sidan var ett kilformat u med en kniv i mitten. Detta användes flitigt för att skala kablar och dela på t.ex gamla sortens telekablar (med 2 ledare).
Detta verktyg användes till 230V-kablar vilket jag inte tänkte ha det till. Däremot har jag ofta saknat det när jag drar t.ex. högtalarkabel.
Är det någon som har någon aning om vad detta skalverktyg kan heta och/eller var man kan hitta det?
Detta verktyg användes till 230V-kablar vilket jag inte tänkte ha det till. Däremot har jag ofta saknat det när jag drar t.ex. högtalarkabel.
Är det någon som har någon aning om vad detta skalverktyg kan heta och/eller var man kan hitta det?
Hmmm, t.ex. en Jokari kan kanske funka även till det (?)
http://www.jokari.de/index.php?id=20&L=1&tx_productsdb_pi1[product]=10350
http://www.jokari.de/index.php?id=20&L=1&tx_productsdb_pi1[product]=10350
Den förstod jag mig inte riktigt på. Inte speciellt likt, men det var ju inte så lätt med tanke på min beskrivning.😊bax skrev:
När man skulle skala en kabel lade man den i klykan, höll ner med tummen och drog av isoleringen. Klockan var vass så den skar av isoleringen, åtminstone på halva kabeln.
Den andra delen lade man i en "dubbelkabel", höll ner med tummen och drog. Då delade den uppstickande kniven på kabelparet utan att skada isoleringen.