Jag skulle vilja ha en kexfräs till min gröna Boschfräs. 1400 nånting heter den och tar 6 mm frässtål. Nån som har ett lämpligt frässtål att rekommendera?

1/2" stod det där (12,7 mm). Tyvärr har jag bara min lilla Bosch-fräs POF 1400, den tar inte mer än 6 mm.

Finns det inte 8 mm hylsa som tillbehör till din maskin? Skivnotfräsar med 8 mm skaft finns det nämligen hyfsat gott om (tex Bosch, Festool, Cobolt, och förmodligen även billigare "no-name" varianter). Du lär stöta på samma problem med andra stål i framtiden, så en 8 mm hylsa är ändå inte dumt att ha.

Jag har en Bosch POF 1400 ACE. Den tar 8-mm skaft (ligger två, eller kanske tre olika spännhylsor med: 6 och 8 mm och kanske kvartstum). Min fräs är typ fem år, din kanske är äldre?

Som skrivet ovan: 8-mm öppnar en klart större marknad. Jag är själv intresserad av att köpa något vettigt skivnotsstål och följer tråden med intresse.

Har också en Bosch POF 1400 ACE, kan också intyga att min tar 8 mm.

Kom på att det nog är 8 mm hylsa i. Fräsen ligger i stugan, så det är svårt att kolla. Tror att det till och med var därför jag köpte den och inte en annan jag kollade på. Nåväl, vilken frässats ska man ta då? Axministers var ju 1/2". Har alla samma grejor med i satsen?

Tackar, ser ut att vara vad jag söker.

Ja, en 1/4" hylsa borde ju i alla fall gå in i fräsen, om man hittar en. Hade jag köpt min POF 1400 på Amazon hade 6 mm, 8 mm och 1/4" ingått, lite osäker på vad som finns med nu, köpte den i Sverige. Dags att åka till stugan snart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.