Både jag o sambon är relativt nya på detta med byggande, håller på o tapetsera o lägger golv i nya huset. Nu har vi då alltså kommit till detta med kapning av lister.. Vi vill ha en vinkel i hörnet som är 45 grader men kan inte ställa in den vertikala geringsvinkel på maskinen! Som det står i manualen så lossar vi spännspaken (den svarta på baksidan av maskinen) men INGENTING händer! Tänker om det är så att det är någon säkerhetsspärr man måste ta bort eller mutter man måste lossa första gången man ska använda den funktionen men kan inte läsa oss till något sådant i manualen. Den horisontella vinkeln går att ändra men det skulle förenkla sågandet väldigt mycket om den vertikala gick att ändra!

Någon som har en sådan såg och minns om det var nåt speciellt första gången ni använde den?!

Skruvar du låsspaken åt rätt håll?
Det kan vara lurigt ibland när man inte har den rakt framför sig.

Du vet: Lossa: Skruva moturs.
Dra åt: Skruva medurs.

Den kan nog vara rätt hårt åtdragen första gången man försöker.
Sedan gäller det att luta sågen åt rätt håll också :)

Och välkommen till Bygga Hus-forumet!

Hej...har en exakt likadan gersåg :) låsspaken sitter bakom sågen, se bifogade bilder! 20140126_213833.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140126_213843.jpg
Skapa konto

20140126_213858.jpg
Skapa konto

marre666 & knockonwood
tack för svaren men det hjälper inte ens att skruva ur hela spaken från dess fäste, går inte att rucka sågen en millimeter! Måste strömmen va påslagen eller nåt sånt? Mickla o pilla med den en hel del i affären innan vi tog hem en o då gick de hur bra som helst, ingen ström tillkopplad så det borde ju inte va därför.. Känner mig uppgiven, snart åker åbäket tillbaka! :(
Det sitter en mutter bredvid spaken på baksidan men den antar jag är för att mskinen ska sitta ihop överhuvudtaget o att den inte ska röras på..eller kan den va åtdragen för hårt..?
Det känns som att jag dumförklarar mig själv men.. jäkla maskiner! De e bra när de funkar.. :(

Det skall inte behöva vara någon ström på eller något sådant och när spaken är lös skall det gå enkelt att vinkla sågen genom att putta på såghuvudet till önskad vinkel. Som på marre666's bild. Går den inte att rucka är det nog något som inte är som det ska.

/woodchuck

Instämmer med woodchuck...min är helt låst med vredet uppfällt och nerfällt är det bara att vinkla på :) hade tagit tllbaks den till affären, annars är det en mkt bra gersåg för hemmafixare :)

Det är inte ovanligt att denna typ av låsspakar kan frikopplas genom att man drar spaken rakt ut (så att man kan ställa in "spännläget" i önskad position). Det är inte så enkelt att den har fastnat i frikopplat läge av någon anledning? Den skall egentligen fjädra tillbaks av sig själv, men har du otur kan den kärva. Testa att trycka spaken inåt samtidigt som du vrider på den.

bygga_bo skrev:
Det är inte ovanligt att denna typ av låsspakar kan frikopplas genom att man drar spaken rakt ut (så att man kan ställa in "spännläget" i önskad position). Det är inte så enkelt att den har fastnat i frikopplat läge av någon anledning? Den skall egentligen fjädra tillbaks av sig själv, men har du otur kan den kärva. Testa att trycka spaken inåt samtidigt som du vrider på den.
Så fungerar det inte på den har "enkla modellen".
Den funktionen finns för att låsa sågen i "nedfällt" läge för transport, men det är allt.

Nej, här är något lurt.
Tintin, det är inte så att du lyckats lossa lås-spaken från själva lås-skruven?

KnockOnWood skrev:
Så fungerar det inte på den har "enkla modellen".
Den funktionen finns för att låsa sågen i "nedfällt" läge för transport, men det är allt.

Nej, här är något lurt.
Tintin, det är inte så att du lyckats lossa lås-spaken från själva lås-skruven?
Så kanske det kan vara ja att spaken fäster i en skruv som har fastnat! Får ta en tur med den tillbaka till affären så får dom kika på den. Antingen åtgärda problemet eller ge oss en ny såg :) det är ju en fördel när grundfunktionerna fungerar som de ska!
Det känns som att om en skruv sitter fast finns inte mycket jag kan göra, verktygslådan är inte så välutrustad..eller finns det något tips jag kan testa själv? Bilen är inte hemma förrän ikväll iallafall så jag kan ju roa mig med att försöka så länge ;) tips mottages tacksamt isåfall :D

Visst ska sågen gå att tilta, men - behöver du tilta den för att kapa lister i 45⁰? Du kan väl använda den vanliga geringsinställningen?

med en så liten såg blir det ibland problem med höga lister..... och det kan vara problem att få lister att stå vinkelrätt om anhållet är lägre än listen.

Ja jag provade med en spillbit av listen, att ha den ståendes men det är som du säger MathiasS, svårt att få vinkeln bra, speciellt som att det är en profilhyvlad list. Dörrfodret som är plant var inga problem men listerna blir svårt..

Snackade med dom på Bauhaus där vi köpte den o det var inga problem att få byta sågen. Skönt när man får sådant besked o dom är tillmötesgående!
Tack för eran hjälp o input! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.