Hej

Jag har köpt en begagnad Makita 4351 FCT som har en märklig egenhet. När jag monterar sågbladet så ser man att det är lite vinklat, sett nedifrån.

Jag trodde att jag hade blivit lurad och köpt en defekt såg men döm om min förvåning när jag åkte till närmaste butik och jämförde med en ny såg - samma fel!

Frågan är nu om detta är en feature som jag har missat? Vad vinner man på att sågbladet inte ligger i linjen med såglinjen?

Är det någon annan som har detta "problem"?

Tror det har med pendelfunktionen att göra.....ställ den på "noll" eller "ingen pendling"...är bladet i samma läge då??

Tack för tipset, det är möjligen en liten skillnad men fortfarande in helt rakt.

Här kommer en bild som visar problemet. Faktum är att felet är större en bilden visar då jag inte fick linjen helt parallellt med sågbladets sida.

Felet är ca 5 grader.

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den vinkeln har ju inte med pendlingen att göra, jag tolkade det fel....
Prova att ta loss hela plattan och sätt dit den igen....den ska kunna vinklas åt båda håll och kanske hamnat snett...

• Gilla
1
  • Laddar…
Ser inte snyggt ut, men man tittar ju på vart bladet är på väg, inte vart bakänden svänger.
det är inte så att bladstyrningen är snedsliten?

Protte

Har 2 st såna makita sågar. Båda ser likadana ut som din.
Det kommer bara bli värre och värre.
Har haft ett 10-tal och det har varit samma med alla.

hantverkare1 skrev:
Har 2 st såna makita sågar. Båda ser likadana ut som din.
Det kommer bara bli värre och värre.
Har haft ett 10-tal och det har varit samma med alla.
Aldrig funderat på att byta märke? :)

• Gilla
il_duce
  • Laddar…
screamin-daemon skrev:
Aldrig funderat på att byta märke? :)
Jo, varje gång jag slår den gamla i disken och får en ny
Nästa gång jag köper en sticksåg blir det en Festool.

Jag har haft samma på en Black & Decker och den hade ett snabbfäste som man höll in när man skulle montera bladet. Den skulle klämma bladet men så fort man kört en liten stund med ett nytt blad så var det slitet på kanterna (i fästet) och satt snett. Det gick att köra så ett tag men innan bladet var slött så vägrade det att stanna kvar i sågen.

Otroligt, det visar ju prov på en fantastiskt dålig kvalitetskontroll av Makita. Jag trodde faktiskt att de skulle hålla bättre kvalitet än så. Jag har lite Festool-produkter och frågan är om jag borde köra vidare på den linjen.

Jag har pratat med den lokala leverantören, vi får se var det landar.

lindin skrev:
Otroligt, det visar ju prov på en fantastiskt dålig kvalitetskontroll av Makita. Jag trodde faktiskt att de skulle hålla bättre kvalitet än så. Jag har lite Festool-produkter och frågan är om jag borde köra vidare på den linjen.

Har mycket annat från makita som funkar utmärkt men just sticksågarna är inget vidare. Iaf inte dom jag haft

lindin skrev:

Boschs sticksågar (blå) får bra omdömen och bra bladstyrning om du inte satsar på den billigaste.

sune73 skrev:
Kvalitén på Bosch verkar också inge vidare :thumbdown:

[länk]
Väljer man nån av de inte billigaste så, men det ska väl inte vara så på GST90E heller men.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.